maxzomborszki skrev:
Det har jag inte påstått. Det jag svarade på högre upp var exponeringsmätning (aka ljusmätning) inte vitbalansering:
Kanske var avsikten att prata om vitbalansering, fast det gör man inte med en "ljusmätare" eller genom en "ljusmätning". Det finns speciella mätare kan bestämma ljusets färg och kamerans sensor kan användas för vitbalanseringssyften, men det brukar inte refereras till som "ljusmätning". Kanske missförstod jag syftet med den frågan.
Jag har dock gjort klart att man mycket väl kan vitbalansera mot en neutral yta och att jag gör så ibland. Har du blandljus blir det alltid en kompromiss. Vitbalanseringen görs ju bara mot ett specifikt område. Det blir neutralt, hur resten blir är en helt annan fråga.
Det är annars en ganska vanlig missuppfattning att kamerans vanliga exponerings-/ljusmätare kan fixa blixtljusmätning eftersom det funkar med kameraspecifika tillbehörsblixtar. Men det gör de alltså inte, det är olika principer för hur mätarna och blixtarna fungerar.
Den vanliga ljusmätaren mäter över längre tidsperioder och ger dig ett snittvärde. Annars skulle du inte kunna använda den under urladdningslampor (lysrör) då de flimmar. Försöker man mäta en blixturladdning med en sådan kommer den mätaren inte ge något utslag eller möjligtvis väldigt snabbt flasha förbi ett värde. Blixtljusmätaren reagerar på det extra ljus som blixten ger ifrån sig och visar det uppmätta värdet även efter att blixtpulsen är slut men "ignorerar" befintligt ljus (inte hela sanningen för på mer avancerade mätare kan den ge information om hur stor del av en exponering som kommer från blixtljus respektive befintligt ljus).