Annons

Ljus dilemma.

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är väl det man gör med ett gråkort, mäter exponering. Men om man vill mäta korrekt vitbalans ska man ju göra det från nånting vitt förstås.

En grej är ju att ha ett papper indelat i vitt, 18% grått och svart. Ta med pappret i en bild... låt modellen hålla i det eller nåt. Då får man lätt korrekta toner i PS efteråt, bara att ställa in svart/grå/vitpunkt.
 
Thomas Ekström skrev:
Det är väl det man gör med ett gråkort, mäter exponering. Men om man vill mäta korrekt vitbalans ska man ju göra det från nånting vitt förstås.
En sanning med modifikation. Vitbalansering gör man från en neutral yta. Det finns flera som berättat att de vanliga gråkorten inte är helt neutrala då flera av dem är gjorda för just exponeringsmätningar snarare än vitbalanseringsmätningar. I det tidigare fallet spelar färgen ingen större roll.

Det kan till och med vara så att det är mer problematiskt att vitbalansera från en väldigt vit yta, då den är lättare att råka överexponera. Har du blåst ut en eller flera kanaler är det området värdelöst att försöka göra en korrekt vitbalansering från.

Idén med tre olika fält däremot, är inte helt dum och det finns ett antal produkter på marknaden som är precis sådana.
 
maxzomborszki skrev:
En sanning med modifikation. Vitbalansering gör man från en neutral yta. Det finns flera som berättat att de vanliga gråkorten inte är helt neutrala då flera av dem är gjorda för just exponeringsmätningar snarare än vitbalanseringsmätningar. I det tidigare fallet spelar färgen ingen större roll.

Det kan till och med vara så att det är mer problematiskt att vitbalansera från en väldigt vit yta, då den är lättare att råka överexponera. Har du blåst ut en eller flera kanaler är det området värdelöst att försöka göra en korrekt vitbalansering från.

Idén med tre olika fält däremot, är inte helt dum och det finns ett antal produkter på marknaden som är precis sådana.

...så manuell vitbalans går inte att göra? det är bäst att göra i en raw konverterare?
 
Kristoffer.v1 skrev:
...så manuell vitbalans går inte att göra? det är bäst att göra i en raw konverterare?
Visst går det att ställa vitbalansen manuellt med kameran (så brukar jag göra till och från), men det är inte sant att man ska göra det mot en vit yta, det räcker och är ibland till och med enklare att göra det mot en neutral grå yta.
 
Till Karin och de som är intresserade av Tristars lilla softbox.

snysop skrev:
Funderar på att sätta slavblixten i en sån här: http://www.photax.se/kmrt/kblixtar/tristarsoftbox/tristarsoftbox.htm vad tror ni om det, klarar den av det eller är den för svag?

Vet inget om just soligorblixten men jag har två sådana portabla softboxar från fotax. Grymt bra för att förstora och diffusera ljuskällan något och lätta att bära med sig.
I denna testbild har jag slagit en SB-800 i softboxen: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=889788&target=_blank
 
Re: Re: Ljus dilemma.

maxzomborszki skrev:
Det gör du inte. Kamerans ljusmätare som du ser mätdata från kan inte mäta blixtljus utan visar det befintliga ljuset. Mäter du från någon yta och drar av en blixt kommer resultatet aldrig hinna mätas och visas på kameran.

Det behövs blixtljusmätare för detta ändamål. Blixtljusmätaren som finns i kameran kommunicerar direkt med blixten och ger dig som användare ingen återkoppling. Detta kräver dock att du har en blixt som passar din kameras TTL-mätning. Studioblixtar är "manuella" blixtar och har inget TTL-stöd.

Men precis som Thomas säger kan man med digitalkameran lätt ta testbilder och titta på histogrammet hur exponeringen blir.

En av fördelarna med blixtljusmätaren är att man kan mäta en ljuskälla åt gången och ställa in så att de får de värden man vill ha (om nu ifyllnadsljuset ska vara 1 och 2/3 steg svagare än huvudljuset tex). Vissa tycker det är helt onödigt eftersom de inte jobbar så, andra jobbar så och då är en sådan mätare i det närmaste nödvändig.
Jag har inte skaffat studioblixtar ännu men blev lite undrande när du skrev att man inte kan vitbalansera om man använder blixt. Jag inser svårigheten om man jobbar med blandljus att man måste balansera om varje gång man ändrat blixtljusfördelningen, men nog går det. Åtminstone på min Pentax K10D så kan jag ta manuella vitbalansbilder MED blix och sedan välja viken yta i bilden som skall användas som referens. Dock är det ju som sagt så i en blandljussituation att man kommer att få stick i skuggor eller högdagrar, men det löser ju inte en blixtljusmätare i alla fall.
 
Re: Re: Re: Ljus dilemma.

quarc skrev:
Jag har inte skaffat studioblixtar ännu men blev lite undrande när du skrev att man inte kan vitbalansera om man använder blixt.
Det har jag inte påstått. Det jag svarade på högre upp var exponeringsmätning (aka ljusmätning) inte vitbalansering:

"En liten fråga till, [...] hur ljusmäter man manuellt mot ett vitt papper då man riggar ljus ect."
Kanske var avsikten att prata om vitbalansering, fast det gör man inte med en "ljusmätare" eller genom en "ljusmätning". Det finns speciella mätare kan bestämma ljusets färg och kamerans sensor kan användas för vitbalanseringssyften, men det brukar inte refereras till som "ljusmätning". Kanske missförstod jag syftet med den frågan.

Jag har dock gjort klart att man mycket väl kan vitbalansera mot en neutral yta och att jag gör så ibland. Har du blandljus blir det alltid en kompromiss. Vitbalanseringen görs ju bara mot ett specifikt område. Det blir neutralt, hur resten blir är en helt annan fråga.

Det är annars en ganska vanlig missuppfattning att kamerans vanliga exponerings-/ljusmätare kan fixa blixtljusmätning eftersom det funkar med kameraspecifika tillbehörsblixtar. Men det gör de alltså inte, det är olika principer för hur mätarna och blixtarna fungerar.

Den vanliga ljusmätaren mäter över längre tidsperioder och ger dig ett snittvärde. Annars skulle du inte kunna använda den under urladdningslampor (lysrör) då de flimmar. Försöker man mäta en blixturladdning med en sådan kommer den mätaren inte ge något utslag eller möjligtvis väldigt snabbt flasha förbi ett värde. Blixtljusmätaren reagerar på det extra ljus som blixten ger ifrån sig och visar det uppmätta värdet även efter att blixtpulsen är slut men "ignorerar" befintligt ljus (inte hela sanningen för på mer avancerade mätare kan den ge information om hur stor del av en exponering som kommer från blixtljus respektive befintligt ljus).
 
Re: Re: Re: Re: Ljus dilemma.

maxzomborszki skrev:
Det har jag inte påstått. Det jag svarade på högre upp var exponeringsmätning (aka ljusmätning) inte vitbalansering:


Kanske var avsikten att prata om vitbalansering, fast det gör man inte med en "ljusmätare" eller genom en "ljusmätning". Det finns speciella mätare kan bestämma ljusets färg och kamerans sensor kan användas för vitbalanseringssyften, men det brukar inte refereras till som "ljusmätning". Kanske missförstod jag syftet med den frågan.

Jag har dock gjort klart att man mycket väl kan vitbalansera mot en neutral yta och att jag gör så ibland. Har du blandljus blir det alltid en kompromiss. Vitbalanseringen görs ju bara mot ett specifikt område. Det blir neutralt, hur resten blir är en helt annan fråga.

Det är annars en ganska vanlig missuppfattning att kamerans vanliga exponerings-/ljusmätare kan fixa blixtljusmätning eftersom det funkar med kameraspecifika tillbehörsblixtar. Men det gör de alltså inte, det är olika principer för hur mätarna och blixtarna fungerar.

Den vanliga ljusmätaren mäter över längre tidsperioder och ger dig ett snittvärde. Annars skulle du inte kunna använda den under urladdningslampor (lysrör) då de flimmar. Försöker man mäta en blixturladdning med en sådan kommer den mätaren inte ge något utslag eller möjligtvis väldigt snabbt flasha förbi ett värde. Blixtljusmätaren reagerar på det extra ljus som blixten ger ifrån sig och visar det uppmätta värdet även efter att blixtpulsen är slut men "ignorerar" befintligt ljus (inte hela sanningen för på mer avancerade mätare kan den ge information om hur stor del av en exponering som kommer från blixtljus respektive befintligt ljus).
Jag läser som en kratta...nu läser jag på samma sida som du. Ursäkta :)
 
Ingen orsak. Ibland läser man det man tror det står och inte det som verkligen står, vår hjärna är duktig på att spela oss sådana spratt :)

Jag borde kanske varit lite tydligare från början. Fast nu fick jag tillfälle att bättra på det jag skrev.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.