Annons

Ljudproblem vid uppspelning från minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke1972

Aktiv medlem
Jag har spelat in lite filmsnuttar i full-HD på min Canon EOS 60D. När jag sen sätter in minneskortet i tv:n (Panasonic, Viera-serien) kommer det upp ett meddelande att ljudformatet inte stöds. Bilden syns dock. Nån som vet om man kan byta ljudformatet på kameran? Har inte hittat nån info i instruktionsboken. Nån annan lösning?

Jag ringde supporten hos Panasonic - fick svaret att inspelning måste ske på en Panasonic-kamera för att man kan vara säker på att ljudet ska funka. Surt! Bilden funkar ju från min Canon.

Nån som vet om det går att konvertera till "Panasonic-format"? (Det visste de inte på supporten)

Jag skulle gissa att om Panasonic inte vill att du ska använda andra kameror än deras för att få se dina egna filmer på din teve, så lär du knappast få någon hjälp därifrån. Jag har fått lika dåligt utfall på en reklamation av en Panasonic-kamera. Efter köpet får man ett svar som inte riktigt är "Skit på dig!", men som har ungefär samma innebörd.

Den går förmodligen att koppla ihop med i stort sett valfri videospelare, och videospelare kanske kan spela upp ditt kort? - så behöver du inte dumpa teven.

Har tyvärr ingen bluray eller liknande med kortläsare. Ska kolla om det går att ordna till det på nåt sätt med Adobe Premiere. Men dumpa tv:n - haha, nej du, jag köpte den för nån vecka sen och är väldigt nöjd förutom det här med ljudet:)

Eller så kopplar du kameran till TVn och kör. Bildsignalen ut från kameran är mer standard än det som finns inspelat på minneskortet. Se till att ha rätt kabel bara.

Formaten är ingen standard, där ALLA tillverkare implementerar alla format. Bara för att det funkar i en utrustning betyder inte att det funkar i en annan även om det samma sorts utrustning. Tyvärr...
Ofta har det med dyr licensiering att göra.

Eller så kopplar du kameran till TVn och kör. Bildsignalen ut från kameran är mer standard än det som finns inspelat på minneskortet. Se till att ha rätt kabel bara.

Formaten är ingen standard, där ALLA tillverkare implementerar alla format. Bara för att det funkar i en utrustning betyder inte att det funkar i en annan även om det samma sorts utrustning. Tyvärr...
Ofta har det med dyr licensiering att göra.
Jag ska prova koppla kameran till tv:n. Killen på supporten sa förvisso att inte det heller skulle funka - men de vill ju förstås att man ska köpa en Panasonic-kamera:)
Tack för tipset!

Jag ska prova koppla kameran till tv:n. Killen på supporten sa förvisso att inte det heller skulle funka - men de vill ju förstås att man ska köpa en Panasonic-kamera:)
Tack för tipset!

Jag gissar att han trodde att du tänkte koppla kameran via USB till TV'n och spela upp den vägen (vilket funkar med Pana-TV / Pana-kameror).

Kopplar du dock Video+Audio så funkar det naturligtvis.

Ingen verkar har föreslagit detta. Till det normala arbetsflödet i att filma hör att efter att man filmat konvertera sin videofilm till något annat format, som är lätttare att redigera. Det kallas att göra en transcoding. I samband med det kan du alltså prova både att byta codec för video OCH ljud och se vilken som funkar på TV'n (om det nu mot förmodan inte står med i manualen).

Ett program som gör detta heter MPEG Streamclip och finns på denna site (gratis):

http://www.squared5.com/

En video som förklarar hur man gör finns här:

http://vimeo.com/videoschool/lesson/99/dslr-video-importing-and-conversion

Men i ditt fall skall du låta videon vara som den är och experimentera med andra codecs för ljudet. Tills du hittar en som funkar. (Det bör alltså vara samma som i en Panasonic-video-kamera och det bör stå i tech specs för Panasonics videokameror och det bör gå att hitta via en google-sökning).

Det finns en annan tråd där jag skrivit mera om codecs.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=140902

Tack för tipset!

självklart funkar det
kameran agerar ju då som som blu ray spelare
så kör genom Mini HDMI till standard HDMI till tvn eller förstärkaren så är problemet löst
så kör jag med min 60D till en LG 47" Full LED TV.
den tvn är ju iofs hårdvarukalibrerad men bilden från kamerauppspelningen är otroligt bra!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar