Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljud i O-MD E-M5

Produkter
(logga in för att koppla)

PrylHolm

Aktiv medlem
Jag tycker att det är för högt ljud i min E-M5 a. Ljudet låter hela tiden när den är påslagen och inte bara när man trycker ner avtryckaren. Jag har varit i kontakt med Olympus och gick i går svaret

"Det surrande ljudet är tyvärr inget man kan stänga av, ljudet uppstår av bildstabilisatorn som styrs av ett magnetfält och det är det ljudet man hör."

Eftersom jag tycker att det började låta mer efter att jag haft kameran i någon dag så blir jag konfunderad.

Ni som har en vad trycker ni tycker ni att det är för högt brus/ ljud?

Om du installerar senaste firmware så hörs ljudet bara när du trycker ner avtryckaren. Konstigt att de inte sa det.

Jag säger samma sak som Mats: Det gör stor skillnad när du har installerat senaste mjukvaran. Då låter det mest när du trycker ned avtryckaren. För min del var det avgörande för om jag skulle behålla kameran eller ej. :)

Men JÄTTETACK för det infot! :) skumt att han inte berättade det.

Jag kände lite så att glädjen över den lilla skönheten försvann... Men nu kom glädjen tillbaka...

Ha det gott!

Nu har jag gjort uppdateringen och det låter precis lika mycket... :(

Ska se om jag kan träffa någon med en E-M5a och jämföra live.... annars måste det ju vara något annat.

Så här skriver tidningen Foto om kameran

En irriterande konstruktionsmiss är det svagt surrande ljud som
alltid hörs när kameran är påslagen.
Det beror på att sensorn är
flytande upphängd och hålls på
plats av motorer som är aktiva
även när bildstabiliseringen är
avslagen.

Det hjälper dig ju inte men är en förklaring.
/Frode

TACK!

Då är det bara att acceptera och hoppas att de kommer på en lösning...

Men konstigt kan jag tycka...

Nu har jag gjort uppdateringen och det låter precis lika mycket... :(

Ska se om jag kan träffa någon med en E-M5a och jämföra live.... annars måste det ju vara något annat.

Har du kollat att du verkligen har fw 1.5?
Beroende på vad kameran hade för fw innan, kan det hända att du måste köra uppdateringen två gånger.
Med fw 1.5 ska kameran vara helt tyst när du inte trycker på avtryckaren.

Kameran kommer aldrig bli helt tyst, men mjukvaruuppdateringen gjorde stor skillnad. Håller med skribenten ovan om att du måste kolla så att du verkligen har firmware 1.5. (Det sägs att en 1.6 är i faggorna.)

hade man som jag fw 1.2 så går uppgradering av fw först till 1.4 SEN måste man göra om det hela för att få 1.5.
Är detta som är fallet här? med 1.5 så surrar den inte länge hela tiden.

Precis som redan nämnts så sker uppgraderingen i flera steg om originalet är tillräckligt gammalt. Min lät rätt mycket från början och är nu 100% knäpptyst tills man trycker ner halvt, och då är den ändå mycket tystare än från början.

Min med, knäpptyst tills man trycker ner avtryckaren lite, och då ser man hur bilden stabiliseras i sökaren samtidigt som det börjar susa lite. Innan jag uppgraderade susade det irriterande så fort jag satte på kameran. Jag uppgraderade i två eller om det var tre steg, ganska tidsödande, men det gick bra. Man kopplar ihop kamera och dator och använder uppgraderingsprogrammet som finns på skivan och följer instruktionerna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar