Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Livslängd?

Produkter
(logga in för att koppla)

collesandare

Ny medlem
Hej

Är det någon som vet ungefärlig livslängd för en ny digital systemkamera? Typ Canon EOS 20D. Hur många exponeringar kan man göra om man sköter den rätt och ofta? Har inte hittat någon information om detta via Canon. Läste någonstans att Mk II har 200 000 exponeringars livslängd? Stämmer detta? och stämmer det för EOS 20D också?

Tacksam för svar om någon vet något om detta.

20D har mindre antal än 1DmkII kameran. Kanske hälften. Canon säger 20D har dubbelt mot 10D. Men du kan ju byta slutaren när den gått sönder så kamerans livslängd är det inte.

Livslängden på en kamera?
Det var den underligaste frågan hittills!
Det måste bero på Dig själv, hur Du sköter kameran!
Jag har en Leica M-serien tillverkad på 50-talet, service med jämna mellanrum, den går klockrent fortfarande!
"20D har mindre antal än 1DmkII kameran. Kanske hälften"
Vem påstår detta?
Doppa Canon 20D i badkaret, fyllt med vatten, under 5 minuter, ett garanterat resultat uppnås!
Den har då nått sin maximala livslängd, iaf för det testade exet!
Gör själv testet!

Visst intresse finns dock i frågan, kommer garanterat att bli problematiskt och dyrt att serva/reparera en DSRL av idag om 50 år...

Så frågan är väl snarare när tiden sprungit ifatt reparationskostnaderna, dvs. om tio år är det troligen billigare att köpa en ny Dxx än att reparera en 20D. Så senast då kan väl den ekonomiska livslängden sägas vara uppnådd.

Och när sedan Canon slutar leverera reservdelar så närmar de sig den tekniska livslängdens slut (kan mycket väl bli tidigare än om tio år).

Är nog snarast elektroniken, och kanske främst CMOS-sensorn som blir den begränsande faktorn, och vad kan livslängden vara där?

/Johan

Lika lätt som att förkorta livslängden på en kamera, även en D-SLR, kan sägas, att nästan lika lätt att få den att gå mycket, mycket länge!
Behandla kameran, för vad den är, ett precisions verktyg!
Reservdelar, från tillverkaren, ja, det är rätt, det kan ta slut efter några år, beroende på modell, men en välskött kamera, går alltid att "väcka" till liv igen!
Det finns idag många kamera verkstäder, som har krashade kameror, där inte allt är sönder, de fungerande delarna blir reservdelar, till andra kameror.
Säkerligen en situation, som fungerar även i framtiden!
Hög reparationskostnad?
Har man tyckt om sin kamera, den har fungerat tills något har falerat, ja då blir rep.kostnaden
oftast något som ägaren tar.
Elekronik brukar hålla mycket längre, än vad motsvarande mekanik, där behövs rengörning och uppsmörjning.
Utvecklingen går förbi, vad som är vettigt att lägga ner på en rep. kostad?
Det kan bara ägaren till kameran avgöra.
Det har inte att göra med livslängden.

Är nog snarast elektroniken, och kanske främst CMOS-sensorn som blir den begränsande faktorn, och vad kan livslängden vara där?
Beror på om du menar fysiskt livslängd eller marknadsmässig. Den fysiska livslängden brukar vara längre än vad någon använder dessa, med råge, speciellt kontra mekaniken. Oftast går elektronik sönder väldigt tidigt eller väldigt sen under förutsättning att den sköts.

larsborg skrev:
Livslängden på en kamera?
Det var den underligaste frågan hittills!
Det måste bero på Dig själv, hur Du sköter kameran!
Jag har en Leica M-serien tillverkad på 50-talet, service med jämna mellanrum, den går klockrent fortfarande!
"20D har mindre antal än 1DmkII kameran. Kanske hälften"
Vem påstår detta?
Doppa Canon 20D i badkaret, fyllt med vatten, under 5 minuter, ett garanterat resultat uppnås!
Den har då nått sin maximala livslängd, iaf för det testade exet!
Gör själv testet!

Antalet gällde exponeringar eller slutar-rörelser. Canon specificerar detta på flera ställe. En 1DmkII säger Canon att den klarar 200.000.
Det är livslängden på slutaren och inte på kameran givetvis.
Här är texten från Canons camera museum,
The EOS-1Ds Mark II offers outstanding resilience, boasting improvements such as dramatically increased shutter durability capable of withstanding 200,000 cycles.

Canon sa tidigare att 10D kameran klarade minst 40 - 60 tusen och 20D det dubbla.

Men du har väl några bättre bad-kars tips att komma med. Eller att jämföra med en gammal analog kamera........

Senast ändrad:
Finns det nån som lyckats slita ut en digitalkamera än? då bortser jag från badkars- o kraschtester...

Där ser man, jag har sålt bort mina varteftersom jag bytt o de jag har koll på går än.

En har jag lagt på hyllan, men den funkar nog om jag bara hittar nån programvara för att tömma den... Aette har tuggat närmare 40.000 bilder o det lär inte vara slitage som får mej att byta...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar