Annons

Livslängd på D70

Produkter
(logga in för att koppla)

afb73

Ny medlem
Jag skall sälja min Nikon D70, en spekulant till kameran hävdar att kameran är slut efter 15000 exponeringar, stämmer det!!!
 
Har inte det exakta antalet rörelser i huvudet som slutaren är dimensionerad för men det ligger snarare på +50.000 för em Nikon kamera i det segmentet.
Uppgiften finns at få hos Nikon eller en Nikon återförsäljare

Sedan är ju inte kameran för för att slutaren behöver bytas, det är ju bara att serva och byta. För underhålla sin kamera måste man ju.
 
Har inte det exakta antalet rörelser i huvudet som slutaren är dimensionerad för men det ligger snarare på +50.000 för em Nikon kamera i det segmentet.
Uppgiften finns at få hos Nikon eller en Nikon återförsäljare

Sedan är ju inte kameran för för att slutaren behöver bytas, det är ju bara att serva och byta. För underhålla sin kamera måste man ju.

Ok Vad bra! vad kan en sådan service kosta?
 
Att byta slutare kostar nog ändå några 1000:- även om jag ej gjort detta själv - det finns säkert någon på FS som vet detta. Då huset nu kostar c:a 2500:- tror jag knappast det är någon idé att byta slutare. Glöm inte bort att även spegeln har en motor som även den kan slitas ut. Om slutaren går är det frågan när spegelmotorn är slut. Det är nog dags att byta kamera då - men vid det laget kostar säkert en beg D80 inte mer än samma som din D70 idag. Sedan, bara för att slutaren är "testad" för 50.000 exp innebär inte det att den inte kan hålla flera gånger så länge.
 
Jösses. Har till dags dato tagit ca 35000 bilder med min Pentax K20D. På dryga året.

Han är alltså spekulant, men hävdar att kameran är slut efter 15000 bilder. Han vill ju såklart kunna köpa din fullt funktionsdugliga kamera till vrakpris och sedan skratta på vägen hem. Sicken skojare.
 
Ämnet är intressant och jag har funderat på min D300 och det kan vara jag som är paranoid här men med tanke på tekniken/programvarorna i kamerorna idag så är det inte helt omöjligt att de är förinställda på att helt enkelt sluta fungera efter viss exponeringar. Allt efter vad Nikon själva känner för ihopp att kunna sälja fler kameror under en kortare tid. Även om man kanske hårdtestat exponeringar och kanske på så sätt ungefär kan uppskatta livslängd tycker jag hela grejen verkar skumt och undrar om kamerorna egentligen inte är förprogrammerade för att helt enkelt sluta fungera efter att de uppnått viss antal exponerings tal.

Skulle det vara så så är nog detta högst under hemlighetsmakeri hos Nikon. Rent tekniskt är det inte helt omöjligt :)
 
Ämnet är intressant och jag har funderat på min D300 och det kan vara jag som är paranoid här men med tanke på tekniken/programvarorna i kamerorna idag så är det inte helt omöjligt att de är förinställda på att helt enkelt sluta fungera efter viss exponeringar. Allt efter vad Nikon själva känner för ihopp att kunna sälja fler kameror under en kortare tid. Även om man kanske hårdtestat exponeringar och kanske på så sätt ungefär kan uppskatta livslängd tycker jag hela grejen verkar skumt och undrar om kamerorna egentligen inte är förprogrammerade för att helt enkelt sluta fungera efter att de uppnått viss antal exponerings tal.

Skulle det vara så så är nog detta högst under hemlighetsmakeri hos Nikon. Rent tekniskt är det inte helt omöjligt :)

Jag tror inte att ett så stort och seriöst företag vågar göra något sådant. Tänk om det skulle komma ut. Då är Nikon slut som företag.
 
Ok Vad bra! vad kan en sådan service kosta?

Ca 2300 kr kostade det när jag bytte slutare + någon intilliggande grunka för några år sedan. Slutaren gav sig efter typ 12-15000 exponeringar på min d70. Dock brukar de ofta hålla längre som jag fattat det. Lite surt ändå att det inte kan vara garanti på slutare upp till ett visst antal exponeringar.
 
Jag har haft en D70 som hade gått drygt 50 000 exponeringar, den visade inga tendenser till att ge upp.
 
Min D100 har gått +40000 exp och slutaren fungerar brilliant. Däremot har funktionen för manuell nerbländning gett upp. Trycker jag på knappen så bländas optiken ner men sedan får jag en felkod och optiken bländas inte upp igen förrän jag plockar bort optiken. Däremot fungerar den automatiska nerbländningen finfint.

Har ett minne av att Nikon "garanterat" 30000 exp för slutaren i dessa kameror. Dock är jag inte 100% säker på siffran så ta den med en nypa salt....
 
Är uppe i nästan 88 000 exponeringar på D50!!! Och inga tecken på felaktiga tider eller andra konstigheter, den gåt fintfint!
 
Min D70 gav upp efter dryga 20000 exponeringar har jag för mig, Nikon tog ett par tusen för att byta slutaren. På den tiden var kameran värd mer än det så jag tog reparationen och sålde sen kameran. Finns en gammal tråd som jag skrivit i att leta upp om man vill ha den exakta kostnaden.
 
Jag sålde min D70 efter 24010 exponeringar, den fungerade fortfarande efter 3 semestrar och 14 månader med nya ägaren förra veckan i alla fall.

/Karl
 
Ånej då

Jag skall sälja min Nikon D70, en spekulant till kameran hävdar att kameran är slut efter 15000 exponeringar, stämmer det!!!

Tittade på min räknare nu, drygt 52000 exponeringar och det enda problemet var problemet med "lysdioden" som fixades gratis av Nikon på en dryg vecka strax innan kameran var 2 år. Jag köpte den 2004 och den har gått extra intensivt under semestrar och evenemang. Enda störningen är att jag ibland får enstaka trasiga filer när jag blåser på med 10-15 eller fler bilder i snabb följd. Kommer att uppgradera snart till D300.
Det jag sett är att dom räknar med 50000 på konsumentprodukter men det finns iaf ingen direkt räknar och min går som tåget!

Camera make: NIKON CORPORATION
Camera model: NIKON D70
Unknown (131239;200a7): 52117
 
Min Nikon D100 hade ca 85000 exponeringar när jag sålde den. Det är tre år sedan och den lever fortfarande utan problem. Min Nikon D200 hade gjort ungefär det samma för snart två år sedan. Men jag vet inte status på den idag. Kanske död, kanske still alive.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.