Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Livslängd för SD minneskort?

Produkter
(logga in för att koppla)

serenity

Avslutat medlemskap
Vad har ni för erfarenheter av livslängden på SD kort? Mitt SanDisk ultra II 1gb kort har precis börjat strula efter lite drygt 6000 bilder.

Första gången jag fått problem med ett minneskort så jag är lite nyfiken på vad man kan förvänta sig för livslängd?

//peter
 
Har du formaterat om kortet i kameran?

Det skall fungera betydligt längre än 6000 exponeringar. Oftast löses problem med kort som uppför sig allmänt konstigt med att helt enkelt formatera om.

Lycka till, Leffe
 
Går inte att formatera..

Tack för svaret Leif! Trodde väl att det borde vara lite längre livslängd.

Har testat att formatera om i två olika kameror samt med datorn via kortläsaren utan att lyckas..

har nog varit lite oförsiktig med kortet hade det liggandes direkt i en jeansficka till och från jobbet...

Blir nog till att köpa nytt.
 
Korten är mycket känsliga för böjning så då har det nog vandrat vidare till andra sidan. Lägg tillbaks det i plastasken det levererades i innan du lägger det i fickan så funkar det.

Leffe
 
När köpte du kortet?
Har för mig att det är flera års garanti på Sandisk, men jag vet inte om det täcker... borde det göra efter bara 6000...
 
De flesta minneskort är specade för att klara åtminstone 10000 omställningar av varje bit. Du bör alltså kunna fylla kortet 10000 gånger... Troligen är detta långt mer än vad kameran pallar med, i synnerhet om du har flera minneskort.

Korten är som någon skrev tidigare känsliga mot böjning och annan mekanisk påverkan. Syns inga märken på kortet kan det dock naturligtvis vara värt att reklamera det då kortet mycket väl kan ha varit deffekt från fabriken.
 
Tack för alla svar!

Kortet är bara drygt ett år, men det känns fel att reklamera kortet.. är man dum nog att stoppa ner det i fickan så är man ;-)

Upptäckte felet bara två dagar efter den "omilda" behandlingen så det känns som ett ganska klart orsak-verkan samband.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.