Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Livestreama med Canon - hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Satt bänkad framför TV:n när det livestreamades från kravallerna i Aten. Nu undrar jag hur man gör? Har planer på att dra till nästa G8-möte i Nice i Frankrike 2011. Eller det kanske är smidigast att spela in via datorn och sedan ladda upp på FTP en halvtimme i taget?

Nu skrev du inget om var du kommer att befinna dig; ute till fots eller på en fast plats men oavsett så är det inte helt enkelt.

För att livestreama måste du på något sätt fånga bildsignalen i realtid, komprimera om den till ett format som går att strömma och sen skicka via nätet. Inte helt okomplicerat eller optimalt med en DSLR.

Antingen fångar du HDMI-signalen (bra bild, svårt och dyrt) eller kompositsignalen (sämre bild, lättare och billigare, en enkel USB-videodongel funkar), men då måste du ha nån form av dator/svindyr broadcasthårdvara som hela tiden fångar och kodar om signalen och sen via en stabil nätuppkoppling skickar strömmen vidare till en server som kan distribuera materialet.

Jag skulle tro att det kommer att vara svårt med en stabil 3G/wifi-uppkoppling (för att inte tala om kostnaderna) med tillräckligt hög hastighet men ännu svårare att ordna hårdvaran.

Antingen fångar du HDMI-signalen (bra bild, svårt och dyrt) eller kompositsignalen (sämre bild, lättare och billigare, en enkel USB-videodongel funkar), men då måste du ha nån form av dator/svindyr broadcasthårdvara som hela tiden fångar och kodar om signalen och sen via en stabil nätuppkoppling skickar strömmen vidare till en server som kan distribuera materialet.

Daniel har rätt i att det inte är helt okomplicerat att få ut något i acceptabel kvalité. Men jag pushar för användandet av Adobe Flash Media Live-encoder. Svinbra program, helt gratis.
http://www.adobe.com/products/flashmediaserver/flashmediaencoder/
Det har vi använt oss av när vi gjort livesändningar på web. Dock krävs det att man har en sida som tar emot signalen som man skickar. Och där slutar min kunskap om det hela då vi tagit in Qbrick för att sköta resten.

//A

Låter som att det är 100 ggr lättare då att ladda upp en halvtimme i taget. Har precis hittat ett registerhack för att få en Asus Eee att acceptera EOS Utility trots skärmupplösningen, så nu ska jag leka litet med filminspelning mot den.

Tack för svaren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar