Annons

live view på d700

Produkter
(logga in för att koppla)

Wally

Aktiv medlem
har kikat lite på det men jag kan inte hitta någon knapp/inställning som gör så att man kan se hur bilden blir med vald inställning. eller detta kanske inte går utan visar bara korrekt exponering hela tiden?
 
var som jag tänte, rätt värdelös funktion med live view i så fall tycker jag.
förutom ifall man nu kör macro och manuell fokus på stativ, vilket jag inte gör ändå.

tack för svaret.
 
var som jag tänte, rätt värdelös funktion med live view i så fall tycker jag.
förutom ifall man nu kör macro och manuell fokus på stativ, vilket jag inte gör ändå.

tack för svaret.

Jag använder liveview när jag måste hålla kameran på en armlängds avstånd, vilket händer rätt ofta för en kortväxt person som mig.

/Karl
 
Det är väl ungefär det det är till för... ;)
Live view är utmärkt när man har kameran på stativ och vill kolla exakt var skärpan hamnar, särskilt om det är mörkt. Med ett ljusstarkt objektiv kan man se långt bortom vad autofokusen klarar av eller vad du kan se på mattskivan vid manuell fokus.

En stor nackdel med D700:ans live view är att den är rätt buggig med vissa objektiv. Med manuella objektiv utan CPU kan man inte blända ner objektivet för att se skärpedjupet vid vald bländare. Med CPU-objektiv som har bländarring verkar det ibland bli tvärtom; alltså att man bara ser genom minsta öppningen. Då kan man lura kameran genom att vrida ringen från sitt auto-läge (minsta bländaröppning) och fokusera, för att sen vrida tillbaka till auto-läget.
En annan dum sak är att förstoringsknappen sitter på vänster sida, vilket gör att det är nästan omöjligt att vid handhållet fotande zooma in på en detalj och fokusera, samtidigt som man lyckas komponera vettigt.
 
ANNONS