Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Litteratur

Produkter
(logga in för att koppla)

tbergman

Aktiv medlem
Hej.

Är i behov av tips på bra litteratur inom området naturfotografering, både då det gäller det fototekniska (gärna med en nybörjarvinkel) samt det som mer rör ekologi och fotografens samspel med sina objekt.

Även jag är intresserad av detta... finns det inte någon som sitter inne med lite information? =)

Ta en titt på biblan, där finns normal sett en del infoberikade böcker i ämnet.

/Mvh Niclas,

Ps, Titta också i konstböcker som visar hur man framställt naturen genom historiens alla epoker. Det skapar/ger en viktig grund att stå på när man frågar sig varför vi ser naturen som vi gör och varför vi fotar naturen som vi gör osv,,

Jag har just läst en väldigt nyttig bok med praktiska tips för naturfotografen. Den är skriven av en väldigt praktiskt lagd dam med stor och lång erfarenhet. "outdoor photography, 101 hints and tips" heter den. Heather Angel är författaren.

En annan mycket trevlig bok är "Naturen som fotomotiv", av Terje Hellesö (han skriver lite här på Fotosidan också)

Båda lånade jag på biblioteket.

Terjes Naturen som fotomotiv är väl ett givet tips. Bör dessutom finnas på de flesta bibliotek. Försöker hålla fokuset borta från den rena tekniken och lyckas riktigt bra.

Brenda Tharps Creative nature & outdoor photography tyckte jag också var en trevlig läsning.

Vad det gäller teknik skulle jag vilja rekommendera böcker av John Shaw. Kanske främst Nature Photography Field Guide, men även Close-ups in Nature (bra bok, men lite gammal teknik i dagsläget), och Landscape Photography är vettiga att läsa för dessa specialområden.

Hoppas det hjälper på vägen...

/Ingo

Niall Benvie

Jag gillar Niall Benvies böcker The art of nature photography och Creative landscape photography. Kolla www.imagesfromtheedge.com . (Just nu verkar sidan inte fungera riktigt och dessutom gör första bilden inte Niall rättvisa...)

Såg att The art of nature photography reas ut på stora Akademibokhandeln i Sthlm just nu.

Mark

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar