Annons

Litiumjonbatteri?

Produkter
(logga in för att koppla)

josseh

Medlem
Igår fick jag höra av en person att Litiumjonbatterier inte ska laddas ur helt, utan att man kan ladda dom lite ditten och datten för att annars dör batteriet? Stämmer det?

Har alltid fått höra att batterier inte ska laddas förrän dom är helt slut för annars förkortar man livstiden på dom. Så har litiumjonbatterier någon annan "regel"?
 
de skall inte laddas ur utan kan laddas oavsett urladdningsgrad, jfr mobiltelefonen.

tyvärr börjar de åldras då de tillverkats, så köp inte på dig onödigt många.

Så jag laddar alltid men 5D direkt jag använt den, medan min 1D mk2 måste jag tänka på att den har äldre typ av batteri som kräver vård o urladdning ibland.

Roine
 
Ett litiumbatteri kan skadas mycket allvarligt av fullständig urladdning, dock finns det i (nästan) alla färdiga batterier en skyddskrets som bryter strömmen innan det händer. Så länge man inte köper de billigaste batterierna och har oturen att få ngt som pressats för långt ned i kostnadsbesparingar eller löder egna ackpaket är risken för det rätt liten.

Ett batteri som skadas fysiskt kan dock även det bli instabilt och fatta eld spontant, något flertalet modellflygare fått erfara efter "hårda" landningar. Skadade litiumackar bör hanteras med eftertanke och lämnas in så fort som möjligt.
 
Det är bara dom gammla NICAD batterierna som behövde laddas ur helt för att ge optimal prestanda.

Litiumjon batterier kan du ladda hur som helst då dom inte har något minne, precis som på nyare mobiltelefoner.

Så den gamla klysan att batterier måste laddas 16 timmar första gången är ett minne blott, det gällde dom gamla NICAD batterierna.

/kent.
 
Hej igen

dock är det i vart fall så på Canons batterier till tex D5, D30 osv att den visar fullt laddat batteri då den passerat ca 85% laddning, så låt den gärna ladda 2h utöver då den indikerar kalrt, det ger fullt batteri.

Roine
 
Li-jonbatterier tappar mest i prestanda när de är fulladdade, därför bör man minimera tiden som de är fulladdade. Undvik att ladda batterierna fullt om de inte ska användas på ett tag, och (tvärtemot vad många anser) undvik att ladda efter varje användning. Det är bättre att vänta med att ladda tills de gått ner till 30-50% om man har möjlighet.

Genom att följa de här principerna har jag Li-jonbatterier som är fem år gamla som använts regelbundet som fortfarande har mer än halva prestandan kvar.

Johannes
 
En annan aspekt är att batterierna är extremt känsliga för värme, så lämna dem inte i bilden en varm sommarkväll.

ang livsländen har jag kört med canon D30, dvd den första dslr fram till idag via D30, D60, 300D, 350D, och nu 5D med dessa batterier o alltid laddat fullt då jag kommer hem o det har inte påverkat livslängden på det sätt som beskrivs ovan på de batterier jag haft. DVS har rätt många års erfarenhet. Det eär däremot inte QL få slut ström mitt i ett fotande pga att man inte laddat.

350D har ett något mindre batteri än de övriga canon DSLR jag raddat upp här, så där e du lite kortare om ström dessutom o batterimätaren är inte så exakt, min erfarenhet är att den visar fullt väldigt länge för att sen drastikst falla mot slutet, dvs den är inte alls att lita på.

Roine
 
Det där med batterimätaren i min kamera som du säger är helkass. Bara två lägen!

Men ang de övriga: okej, då vet jag!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.