Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
lith-framkallare?
- Trådstartare hawaii
- Start datum
Emil-G
Aktiv medlem
Tänker du använda den till lith-film eller lith-kopiering?hawaii skrev:
jag är helt enkelt ute efter lite allmän information om lithframkallare. vad är skillnaden mot en vanlig framkallare? hur använder man det? var får man tag på det osv.
ytterst nyfiken.
Jag tror att det är mer eller mindre samma soppa, men resultaten skiljer sig ganska markant. Lith-film kallas ibland streckfilm och användes tidigare i bland annat repro-industrin pga sin extremt höga kontrast.
Lith-kopiering är en metod att framställa papperskopior med hög kontrast i lågdagrarna och låg kontrast i högdagrarna. Om du kikar bland mina bilder får du ett par exempel, bland annat Tate Modern, Kullens fyr och Kinesiska muren.
Märken som finns är bland annat Fotospeed LD20 (fanns tidigare på Kameradoktorn i Stockholm), Moersch Lith (finns hos Fotoimpex.de i Berlin) och Kodalith (tillverkas nog inte längre...)
Här är en bra länk, en sida skriven av lith-printing-nestorn Dr Tim Rudman.
Senast ändrad:
markus
Aktiv medlem
Hej
Jag har lekt lite med lithfrakallare och gillar verkligen effekterna. Den arbetar så att svärtingen accelererar. Med det menar jag att svärtan växer snabbare där det redan börjat bli svart. (Går det att förstå?). Kontrasten ökar därmed genom att skuggorna så att säga springr ifrån högdagrarna. För att kontrasten inte skall bli stenhård (om man inte är ute efter just det) måste man överexponera pappret omkring 3 stop mer än vad man skulle gjort med vanlig framkallare. Bilden kommer att bli kolsvart om man låter framkallaren verka fullt ut men det ska man inte göra. Poängen är att man rycker bilden och slänger den i stoppet när mn tycker att den blivit som man vill ha den. Detta kan vara rätt svårt att avgöra i mörkrumsljus och förändringen kan gå rätt snabbt så det gäller att skynda sig. Man lär sig genom att träna och testa. Ofta blir tiderna i framkallaren väldigt långa. Man kanske inte ser någon effekt alls på 10 minuter men sedan börjar man skymta bilden. Den blir sedan svartare allt snabbare och om man inte hinner med så blir skuggorna för mörka.
Det grundläggande att komma ihåg är att exponeringstiden styr kontrasten (lång tid sänker kontrasten) och tiden i framkallaren styr svärtningen (lång tid i framkallaren ökar svärtingen). Om man har för hög kontrast skall man alltså belysa pappret längre och om bilden har dålig svärta ska man ha kvar den i framkallaren längre.
Tonen i bilden styrs av vilket papper man använder samt vilken lithframkallare men har och i vilken koncentration den är blandad. Det finns massor med variabler så det är bäst att testa sig fram. Man kan få sköna effekter med mjuka fina toner i en nyans i högdagrarna medans skuggorna får en annan nyans och blir tyngre.
Efteråt kan man tona bilderna som vanligt om man inte är nöjd med färgerna man fått. Även här finns det naturligtvis massor av möjligheter.
Lithfrakallare finns att beställa från t.ex. www.photoimpex.de
Mer info finns här http://unblinkingeye.com/Articles/Lith/lith.html
och fråga gärna om du undrar något
hälsar
markus
Jag har lekt lite med lithfrakallare och gillar verkligen effekterna. Den arbetar så att svärtingen accelererar. Med det menar jag att svärtan växer snabbare där det redan börjat bli svart. (Går det att förstå?). Kontrasten ökar därmed genom att skuggorna så att säga springr ifrån högdagrarna. För att kontrasten inte skall bli stenhård (om man inte är ute efter just det) måste man överexponera pappret omkring 3 stop mer än vad man skulle gjort med vanlig framkallare. Bilden kommer att bli kolsvart om man låter framkallaren verka fullt ut men det ska man inte göra. Poängen är att man rycker bilden och slänger den i stoppet när mn tycker att den blivit som man vill ha den. Detta kan vara rätt svårt att avgöra i mörkrumsljus och förändringen kan gå rätt snabbt så det gäller att skynda sig. Man lär sig genom att träna och testa. Ofta blir tiderna i framkallaren väldigt långa. Man kanske inte ser någon effekt alls på 10 minuter men sedan börjar man skymta bilden. Den blir sedan svartare allt snabbare och om man inte hinner med så blir skuggorna för mörka.
Det grundläggande att komma ihåg är att exponeringstiden styr kontrasten (lång tid sänker kontrasten) och tiden i framkallaren styr svärtningen (lång tid i framkallaren ökar svärtingen). Om man har för hög kontrast skall man alltså belysa pappret längre och om bilden har dålig svärta ska man ha kvar den i framkallaren längre.
Tonen i bilden styrs av vilket papper man använder samt vilken lithframkallare men har och i vilken koncentration den är blandad. Det finns massor med variabler så det är bäst att testa sig fram. Man kan få sköna effekter med mjuka fina toner i en nyans i högdagrarna medans skuggorna får en annan nyans och blir tyngre.
Efteråt kan man tona bilderna som vanligt om man inte är nöjd med färgerna man fått. Även här finns det naturligtvis massor av möjligheter.
Lithfrakallare finns att beställa från t.ex. www.photoimpex.de
Mer info finns här http://unblinkingeye.com/Articles/Lith/lith.html
och fråga gärna om du undrar något
hälsar
markus
Emil-G
Aktiv medlem
Ja, kort sagt. Lith-framkallaren blandas av två komponenter och spädes med vatten till lagom koncentration inför varje session, ofta tillsätter man en skvätt gammal framkallare också för att öka färgen (har man ingen "old brown" så går det helt ok utan, jag kan inte minnas att jag såg någon skillnad). Alla mina bilder är på otonat Forte-papper (Fortezo tror jag) och framkallade i LD20 5-30 minuter.hawaii skrev:
är det så enkelt att man bara byter ut den vanliga framkallaren mot en lithframkallare alltså?
det är till papperskopior.
tonen man får, beror den på framkallaren? eller är bilderna man ser oftast även tonade i efterhand?
På länken jag gav i förra inlägget var några bilder tonade, andra inte. Färgen beror på framkallningstiden samt andelen brom-silver resp klor-silver i pappret och varierar stort mellan olika papper. Fiberpapper ger i regel bäst resultat men det finns några plastpapper (RC) som funkar hyfsat. Likaså fungerar toning bäst på fiber. Ilfords vanliga multigradepapper fungerar inte med lith-framkallning.
Edit: Lite för sen...
hawaii
Medlem
vad menar ni med stop? "överexponera 3 stop..."
och ska man alltså blanda vätskan med något mer än bara vatten?
hm. hm. hm.
det kanske rent utav finns en bruksanvisning på flaskan man köper? finns det nån litteratur som på svenska går igenom från punkt till punkt exakt hur man ska gå tillväga?
vh linn
och ska man alltså blanda vätskan med något mer än bara vatten?
hm. hm. hm.
det kanske rent utav finns en bruksanvisning på flaskan man köper? finns det nån litteratur som på svenska går igenom från punkt till punkt exakt hur man ska gå tillväga?
vh linn
Erik Schalin
Aktiv medlem
Stop eller egentligen steg på svenska.hawaii skrev:
vad menar ni med stop? "överexponera 3 stop..."
och ska man alltså blanda vätskan med något mer än bara vatten?
hm. hm. hm.
det kanske rent utav finns en bruksanvisning på flaskan man köper? finns det nån litteratur som på svenska går igenom från punkt till punkt exakt hur man ska gå tillväga?
vh linn
Inte konstigare än att kamerans bändarsteg används på förstoringsapparaten. 1 steg = dubbla tiden.
Det är 2 vätskor eller 2 pulver.
Ja det står garanterat en beskrivning på/med förpackningen.
Nej inte direkt, men Markus har beskrivit det du i princip behöver veta. Annars är det nog nämnda Tims böcker som gäller.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Du bör kontrollera mörkrumsljuset mycket noga innan du börjar.
timeUnit
Aktiv medlem
Man kan få de flesta papper att se "lith"-iga ut, genom att framkalla och fixa helt normalt (ej lith). Sedan bleka bilden i t ex del A bleket i Sepia-tonaren (kaliumferricyanid). Återframkalla i lithframkallare.
På så vis funkar även Ilford Multigrade. Men: effekten blir annorlunda än "vanligt" lith, fast väldigt fin på sitt sätt.
Bara en parentes...
Och förresten, dessa papper funkar bra för mig, fast med olika reslutat:
Forte Polywarmtone
Fortezo
Foma Fomatone
Fomabrom
Agfa MCC 118
Adox Fine Print VarioClassic Matt funkar sådär direkt i lithframkallare, men kan blekas och återframkallas i lith med gott resultat.
På så vis funkar även Ilford Multigrade. Men: effekten blir annorlunda än "vanligt" lith, fast väldigt fin på sitt sätt.
Bara en parentes...
Och förresten, dessa papper funkar bra för mig, fast med olika reslutat:
Forte Polywarmtone
Fortezo
Foma Fomatone
Fomabrom
Agfa MCC 118
Adox Fine Print VarioClassic Matt funkar sådär direkt i lithframkallare, men kan blekas och återframkallas i lith med gott resultat.
timeUnit
Aktiv medlem
Det finns ett exempel på blekning-återframkallning här:
http://www.fotosidan.se/pools/view/16/865241.htm
Jag gillar det skarpt! Det är som en light-lith, och man har grym kontroll, allt görs med ljuset tänt.
http://www.fotosidan.se/pools/view/16/865241.htm
Jag gillar det skarpt! Det är som en light-lith, och man har grym kontroll, allt görs med ljuset tänt.
MattiasL
Aktiv medlem
Det bör vara blodlutsalt. Minns inte det riktiga namnet. Kaliumferrocyanid?
Det höjer kontrasten genom att det bleker de ljusa delarna men behåller det svartaste. För photoshopvana kan man få liknande effekt genom att använda pjattningsverktyget och kryssa i "högdager"-rutan.
Man kan antingen bada hela kopian i en lösning, eller ha på med pensel eller svamp lokalt. Man får vara uppmärksam, för effekten springer snabbt iväg (lite som lithframkallning fast tvärtom). Man avbryter med vanligt fix. Sen kan man skölja och köra igen om man vill ha mer effekt.
Giftigt är det, så det ska inte ut i avloppet.
Det höjer kontrasten genom att det bleker de ljusa delarna men behåller det svartaste. För photoshopvana kan man få liknande effekt genom att använda pjattningsverktyget och kryssa i "högdager"-rutan.
Man kan antingen bada hela kopian i en lösning, eller ha på med pensel eller svamp lokalt. Man får vara uppmärksam, för effekten springer snabbt iväg (lite som lithframkallning fast tvärtom). Man avbryter med vanligt fix. Sen kan man skölja och köra igen om man vill ha mer effekt.
Giftigt är det, så det ska inte ut i avloppet.
timeUnit
Aktiv medlem
Som Mattias säger, Petersen bleker bilden på utvalda ställen med en kaliumferricyanidlösning. Sök på Farmer's reducer om du vill veta mer om receptet.
Petersen hade ju en smart metod, en djup balja med vatten och en pensel: han kan stoppa blekningen genom att skölja över den bearbetade ytan med vatten. När han är nöjd fixerar han kopian och sköljer som vanligt, gissar jag. Smart!
Petersen hade ju en smart metod, en djup balja med vatten och en pensel: han kan stoppa blekningen genom att skölja över den bearbetade ytan med vatten. När han är nöjd fixerar han kopian och sköljer som vanligt, gissar jag. Smart!
egaeci
Aktiv medlem
Nu har jag velat prova lithkopiering i över ett år, men aldrig kommit mig för att beställa kemi eftersom jag läst att framkallaren tar slut så himla fort. Några få kopior kan man göra, sedan är kemin förbrukad läste jag. Är det så? Och i så fall, finns det vissa sorters lithframkallare som håller bättre än andra?
Henning - vilken lithframkallare använder du när du återframkallar, och hur länge håller den (antal kopior/tid)?
Henning - vilken lithframkallare använder du när du återframkallar, och hur länge håller den (antal kopior/tid)?
timeUnit
Aktiv medlem
Anna,
Lithframkallaren tar inte slut sådär jättefort i min erfarenhet, men den har en "sweet spot". Innan den inträffar blir resultaten ofta för kontrastrika, och efter den kan det vara svårt att få djupsvärta. Man brukar får 2-3 riktigt fina kopior innan djupsvärtan försvinner.
Å andra sidan är framkallaren hyfsat dryg. Man blandar ofta 1+1+20 eller ännu mer vatten, upp till 1+1+50. Det beror på märke och papper och en massa andra grejer.
Jag har nu kört Maco Superlith (finns hos kameradoktorn) och Moersch EasyLith. Båda ger bra resultat, men EasyLith funkar inte så bra på bromidpapper, t ex Fomabrom eller Bromofort. Nu har jag investerat i rätt mycket Superlith, och kommer köra den mest.
När jag återframkallar, vilket jag bara gjort en gång, har jag kört Moersch EasyLith. Jag tror att du kan ta vilken lithframkallare som helst.
När det gäller "tray life" så tror jag att de framkallare med formalin i är bättre i det avseendet, men är mer irriterande för luftvägar, om man har problem med det. Jag har inte haft några obehag av framkallare, oavsett märke och modell.
Slå till på en lithframkallare och testa! Det handlar ju inte om tusentals kronor. Jag tror du kommer tycka det är jättekul!
Lithframkallaren tar inte slut sådär jättefort i min erfarenhet, men den har en "sweet spot". Innan den inträffar blir resultaten ofta för kontrastrika, och efter den kan det vara svårt att få djupsvärta. Man brukar får 2-3 riktigt fina kopior innan djupsvärtan försvinner.
Å andra sidan är framkallaren hyfsat dryg. Man blandar ofta 1+1+20 eller ännu mer vatten, upp till 1+1+50. Det beror på märke och papper och en massa andra grejer.
Jag har nu kört Maco Superlith (finns hos kameradoktorn) och Moersch EasyLith. Båda ger bra resultat, men EasyLith funkar inte så bra på bromidpapper, t ex Fomabrom eller Bromofort. Nu har jag investerat i rätt mycket Superlith, och kommer köra den mest.
När jag återframkallar, vilket jag bara gjort en gång, har jag kört Moersch EasyLith. Jag tror att du kan ta vilken lithframkallare som helst.
När det gäller "tray life" så tror jag att de framkallare med formalin i är bättre i det avseendet, men är mer irriterande för luftvägar, om man har problem med det. Jag har inte haft några obehag av framkallare, oavsett märke och modell.
Slå till på en lithframkallare och testa! Det handlar ju inte om tusentals kronor. Jag tror du kommer tycka det är jättekul!