Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Liten kameraväska för skidåkning

Produkter
(logga in för att koppla)

chok

Medlem
Sticker snart ner till alperna och ska ju självklart ha med min EOS med 28-90 objektiv. Jag har en Dakine Helipro-ryggsäck som jag inte för något i världen skulle byta ut men vill ju inte ha kameran liggandes i bara en plastpåse. Finns det någon smidig kamerväska (behöver bara plats för hus, en glugg och film) som tål lite stötar och fukt?

Har någon dessutom tips på var man kan köpa en i Sthlm?
 
Jag har beställt midjeväskan LowePro Top Load AW.
Men det kanske inte var en sån du va ute efter?

På lowepro.com finns det mesta i kamera väg och allt kan tas hem av expert.
 
Jag kör med min vanliga väska i botten på min HeliPro rygga när det inte är skidåkning på allvar som gäller.
Väskan jag har liknar http://www.scandinavianphoto.se/goto.asp?artnr=45751

I ryggan har jag oftast en tröja och en mössa som gär att kameraväskan fixeras något...
Detta har funkat för mig i en haglöfs tightrygga i fem sex år och nu tredje året i min HeliPro.
Hur tät väskan är vet jag inte, men mina förstärkningsplagg var pissevåta sista året jag körde med haglöfsryggan men kameraväskan vart torr på insidan.

Den typen av väska finns väl i vilken fotohandlare som helst...
/Tobbe
 
Det finns enligt mig en bättre variant.

Det man skyddar instinktivt när man ramlar är magen.
Alltså skall man ha kameran på magen.

Har du den på ryggen och dessutom inte använder ryggskena kan kameran orsaka mycket omfattande skador på ryggraden.

Jag tycker det också är smidigast att ha den på magen när man vill nå kameran.

Själv gör jag så här:
Film & extra batteri i fickorna.
Kortar av remmen så att den precis kan passera huvudet med hjälmen på.
Sätter på 80-200/2,8 (det längsta jag har) och släpper ner objektivet i salopettbyxorna.
Justerar byxornas skärp lagom hårt om objektivet.

Det här fungerar utmärkt även i puckelpisten.

Nackdelen är att när du tar fram objektivet så immar det en kort stund på linsen.

PS Om du har batteripack så måste du skruva av det. Annars slår det mot bröstbenet och det kommer göra ont efter en hel dag i backarna DS

Trevlig resa och Lycka till med fotandet.
/Erik Schalin
 
Jag har länge kört med en Tamrac väska av mindre modell med en bröst strap. Det fungerar mycket bra för skidåkning och mountainbiking. Tror jag har en Tamrac 519 (kan även vara 517)zoom väska( http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productlist&A=details&Q=&sku=149821&is=REG ) där jag får plats med min EOS 5, 28-70 L, ett par filter och kanske lite film. Väskan kan också bäras på sidan men har mycket bra fästen för bröst sele. Med bröst selen, som jag köpt från Lowepro ( http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productlist&A=details&Q=&sku=98677&is=REG )sitter väskan perfekt på bröstet. Detta är en bekväm lösning men framförallt fungerar det bra när man håller på med sport aktiviteter och vill ha med kameran.

Nackdelen är naturligtvis att utrustningen kan bli lite tung om man tex. cyklar i bergen en hel dag. Men för skidåkning, trekking etc. är det perfekt. Väskan skyddar relativt bra mot fukt och övrigt men när jag är ute i öknen med mycket sand brukar jag skydda med ytterligare en tunn plastpåse på insidan.

Numera tar jag dock oftast med mig min Powershot S50 istället. Det blir inte lika bra bilder men det är bekvämare....

Lycka till

Håkan
 
Tack så mycket för väldigt matnyttiga tips! Hade bara tänkt på att skydda kameran, inte skydda mig själv från den... :)
 
chok skrev:
Tack så mycket för väldigt matnyttiga tips! Hade bara tänkt på att skydda kameran, inte skydda mig själv från den... :)

Ungefär så som jag tänkt...
När det är hård skidåkning som gäller har man ju ändå inte tid att fippla med en kamera

/Tobbe
 
Hej!

Fick hem min LowePro Top Load AW idag!
I början känndes den väldigt klumpig och dåligt formad för kamernan men när jag mekat massor med "tygväggarna" i väskan så passar kameran perfekt. Finns mycke plats över till annat också.
Sen fick jag den att sitta väldigt bra med axelbandet. Om man häger den snett bakom sej så är den inte ivägen. Ska fixa ett skärp också så den sitter ännu bättre. Något jag kan rekomendera.
Det följer med, om du vill gå på Eriks spår, en sele för att ha väskan på magen men det fick jag aldrig att sitta bekvämt.
Tror kameran är tillräckligt skyddad ändå.
Det är juh som Tobias säger. När det är "hård skidåkning" som gäller tar, iallafall inte jag, man ändå inte med kameran.

Mickey
 
Har själv snickrat ihop en midjeväska med överbliven skumgummi, tejp och några tygstycken. Såg att Jesper Ekvall skrivit en bra artikel där han inredde en ryggsäck på liknande sätt. Jag jobbar i skidbacken hela dagarna och väskan sitter på perfekt. Glömmer ibland t.o.m bort den. Hittar du en vettig midjeväska som är stabil så är resten en barnlek. Jag svänger bara runt väskan när jag ska fota. Jag behöver inte ens ta av mig handskarna. Har även fotat i liften i farten ett par gånger. Jag har en Minolta Dimage A1 och den får lätt plats. Skulle kunna lägga ner fler grejer i väskan också. Billigt alternativ!
 

Bilagor

  • pict0002.jpg
    pict0002.jpg
    47.8 KB · Visningar: 599
Jag köpte mig en Toploader 65 AW för att kunna ta ett 28-135 + kamera med batteripack, ska testa selen om några veckor nere i alperna. Sen tar man 70-200/2.8 i sin egen lilla påse i haglöfsen på ryggen.
 
Kan föreslå Tamrac Velocity 9 eller den lite mindre 7:an.

Sväljer en otrolig massa och sitter på ryggen med en rem bara så att du enkelt flyttar runt den till magen och fipplar med innehållet.

Ha de!!

e-bay för c:a 500Kr
 
Många tips var det här, men jag frågar vidare ändå för jag vill nog ha med lite mer i just en midjeväska än vad de tidigare tipsen håller för..

Jag har provat LowePro Off Trail 2 men tycker den är obekväm och klumpig i backen.

Vill ha tag i en midjeväska som rymmer ett hus + ett 70-200 samt blixt. En (vidvinkel borde få plats i fickan så den behöver inte väskan rymma.)
Jag vet att inte optik ska ligga ner, men några enstaka dagar borde det väl klara utan fara om jag vill ha en låg väska om det finns någon som går att möblera om för det?

Tips på vad som helst i midjeväg som rymmer det jag vill ha med och som inte är djupt är välkommet. Vill alltså inte ha något som är så djupt som off trail 2.

Symaskinen har pajat så jag tänker inte sy själv..
 
lottae skrev:
Vill ha tag i en midjeväska som rymmer ett hus + ett 70-200 samt blixt.
Jag använder normalt 80-200/2,8 med motljusskydd & F5 innan för jackan. Blixt i fickan om det ska användas. Använder jag blixten mycket låter jag den sitta på även om det finns en viss risk för att blixtfästet ska brytas av.

En (vidvinkel borde få plats i fickan så den behöver inte väskan rymma.)
Jag byter inte optik pga fukt och vatten-risker. Utan väljer en och använder den hela dagen.

Ska jag ut för att just fotografera så blir det hela ryggsäcken och ibland med överdrag.
 
Erik Schalin skrev:
Jag använder normalt 80-200/2,8 med motljusskydd & F5 innan för jackan.
Tack för tips, men där har jag problem av två anledningar iaf tror jag. Dels är jag smal och får ont av minsta stöt. Skulle jag lägga den i innerfickan skulle säkert revbenen ryka.. Sen har jag nog inte innerfickor som räcker på kläderna. Svårt att sy fast bra i fodret också.

För det är i innerficka du kör eller?

Jag byter nog inte optik ute, men inne vid afterski törs jag nog byta om det behövs.
 
Stående med frontlins upp var det iaf. Men varför? Jag hittar inte det jag läst igen, irriterande.
Kan det ha handlat om äldre optik bara tro eller? Något om bländarlamellerna som mådde bättre handlade det iaf definitivt om. Kanske stämde det inte?

Den som vet mer kan ju gärna hänvisa med länk och ska vi inte dra denna tråden åt andra håll, så snälla maila länken till mig iaf om ni hittar den. Det är irriterande att glömma..
 
lottae skrev:
...får ont av minsta stöt.

För det är i innerficka du kör eller?

...men inne vid afterski törs jag nog byta...
Då skall man definitivt undvika just F5 pga dels att batteripacket sitter fast och dels dess vikt.

Nej ingen ficka. Jo för blixten om den nu skall med.
Korta remmen (stryp dig inte), häng den om halsen och släpp ner objektivet i salopettbyxan och dra åt skärpet lagom hårt.

Afterskin är väl skidåkningens mest kondensutsatta aktivitet i alla fall om den är inomhus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.