Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Liten hemmastudio. Funkar Elinchrom BX400?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tawi

Aktiv medlem
Jag är inne på att på att köpa ett paket med två stycken Elinchrom BX400 plus stativ och lite andra tillbehör. Men nu har jag hört att de kanske inte är så lyckade i hemmamiljö då de bara går att ställa ner till 25Ws. Stämmer det att de kan bli för kraftiga? Att de går att ställa upp till 400Ws är ju inte fel kan jag tänka med är 25Ws för högt i ett rum som är 6x4 meter?
 
Tawi skrev:
Jag är inne på att på att köpa ett paket med två stycken Elinchrom BX400 plus stativ och lite andra tillbehör. Men nu har jag hört att de kanske inte är så lyckade i hemmamiljö då de bara går att ställa ner till 25Ws. Stämmer det att de kan bli för kraftiga? Att de går att ställa upp till 400Ws är ju inte fel kan jag tänka med är 25Ws för högt i ett rum som är 6x4 meter?

Det kommer att fungera med bländare 10-13 och uppåt. De flesta objektiv är dock som skarpast vid bländare 8 så du får räkna med viss diffraction. Det blir svårt att fota med kort skärpedjup. Det värsta är att det kommer att bli mycket ljus i ditt "lilla" rum. I bästa fall går det att avhjälpa med svart tyg på väggarna annars får du ljus som i ett ljustält som för produktfotografering. Satsa hellre på D-Lite om du vill ha Elinchrome blixtar. Annars finns det fler alternativ till bättre pris och med större reglerområde.
 
Gissar att det är D-lite 2 som du åsyftar. Blir dessa inte väldigt varma när de saknar fläkt?

Som du säger så vill man kunna fota med kort skärpedjup också.

Vad skulle du rekommendera för alternativ?
 
www.kaffebrus.com har utrustningar i olika prisklasser du får själv avgöra vilken budget du har för detta. Välj högst 300Ws och justerbara ner till 1/32. Då kan du fota med bländare 1,8 om du använder softboxar. Jag har själv två st 300Ws blixtar med softboxar. Du får avgöra själv om det kan vara något som du eftersträvar.
 
Jag köpte nyligen ett set med Dlite 2. Killen jag talade med på Cyberphoto rekommenderade mig att ta det paketet framför ett kraftigare för mitt hemmabehov. Av den anledningen att BX400 var alldeles onödigt kraftiga.

Jag är toppennöjd och än så länge har jag inte kännt att det var fel köp. Fotar du väldigt många bilder i snabb följd kan blixten bli för varm och det är bara att vänta en lite stund innan du kör vidare.
 
Ahhh, det känns ju tryggt. Som att köra i en bil med dålig kylning... Om den blir varm vid en omkörning så är det bara att köra in på nästa parkeringsplats och låta den svalna lite, sen kan man köra om igen... Köp med inbyggd fläkt för jag tror inte garantin gäller vid överhettning.
 
Hej igen.

Tack för era svar. Låter som om man bör ha fläktkylning, vill inte vara med om varken överhettning eller att behöva stänga av allting för att behöva vänta till blixtarna har svalnat.

Anders, hur stort rum fotar du i och vid vilken effekt? Tänkte hur låg effekt man bör satsa på? D-lite 2 går ner till 12Ws är det lågt nog eller bör man satsa på något som går ännu lite lägre? Sen är ju frågan hur högt man ska behöva gå? 200Ws behöver man mer någon gång?
 
Lutar nog åt D-lite 2 nu. Har precis talat med cyberphoto och Mats där säger att D-lite nu har fläktar och överhettning inte ska vara något problem längre. Är det någon som har någon åsikt om detta?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.