ANNONS
Annons

Liten fråga om tidningsbild

Produkter
(logga in för att koppla)

Loungepuppy

Avslutat medlemskap
Hej,

Min bror var med i en lokaltidning, Eskilstunakuriren, för en tid sedan. Han frågade om jag hade någon bild på honom eftersom han inte kunde träffa deras fotograf. Jag skickade en som han vidarebefodrade. Under bilden står det både i pappersupplagan och nätupplagan. "Foto: Privat"

Jag skickade ett mail och berättade att fotografen, dvs jag heter Peder Björling. Fick svar att de fått bilden av min bror. Mende ändrade inte byline.

Ngt man bör agera på? Pengar antar jag inte är aktuellt eftersom min bror bad om bilden men borde man uppmuntra dem att ange fotograf lite noggrannare, i synnerhet då det påpekas av fotografen själv?

http://www.ekuriren.se/ekuriren/standard_artikel.php?id=420856&avdelning_1=102&avdelning_2=110"

Själv hade jag inte gjort något åt denna sak...
för de har varken Uteblivit helt med text under bilden eller skrivit in fel namn på fotograf...

Dessutom så är det så som du själv säger.. din bror bad om en bild...

Du ska nog vara glad för din bror som är med i tidningen och att det är din bild som finns där :)

Men det är min personliga åsikt..

Ja, kanske det.
Förresten kom jag på en annan grek. Tog lite bilder åt ett band. En del av dem lade jag på min egen hemsida, i flash-format. Döpte samlingen till "promopictures". Några månader senare fick bandet en recension i en nättidning som lyckades få ned bilden, oklar hur det gick till och angav mig som fotograf. De frågade aldrig om de kunde använda bilden men då jag mailade och frågade hur de hittat den sade de att de antog att den var del i ett mediakit. Jag kunde ju inte säga så mycket eftersom jag faktiskt döpt samling till just promo... Väldigt företagsamt av dem och trevligt att de tog reda på mitt namn.

Att de kopplade ihop ditt namn med bilden var hyggligt. Dumt av dig att döpa bidlerna till PROMO... Men endå märkligt att de inte tog kontakt med dig.

Döp dina bilder till Copyright........JPG

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar