ANNONS
Annons

Utebliven byline?

Produkter
(logga in för att koppla)
Enda sättet för någon att slippa sätta ut byline är om detta har avtalats med upphovsrättsinehavaren.
Om tvist uppstår ligger bevisbördan på den publicerande parten. Dvs de ska kunna visa upp ett giltigt avtal om detta. Annars blir de ersättningsskyldiga.
Alltså, man kan alltid kräva ersättning för utelämnad byline. Det har inget att göra med om upphovsrättsinnehavaren är yrkesfotograf eller ej,
eller om bilden publiceras i reklam eller någon annanstans.

gors skrev:
En byline ska besvara frågan "vem tog bilden?", inte "vilken webbadress har fotografen som tog bilden?".

Fel, den ska besvara frågan "vem är upphovsrättsinnehavare?". Det behöver ju nödvändigtvis inte vara fotografen, han kan ju ha överlåtit upphovsrätten till tex ett företag.

Nej, bylinen ska tala om vem som är upphovsman, och det är samma person som har den ideella upphovsrätten (som inte går att sälja eller ge bort).

Vem som har den ekonomiska rätten är sekundärt och anges i förekommande fall i formen "Nisse Nilsson / Bildbyrån".

Byline osv.

Har sett denna typ av diskussion tidigare här på fotosidan. Jag har varit med om, vid ett flertal tillfällen, att tidningar missar eller glömmer bylines. Framförallt hos månadsmagasin med nästan 100% frilansmaterial. Det känns ofta skittrist men att börja kräva 100% kostnadsersättningar osv är inte särskilt smart för de framtida affärerna med tidningen. Jag brukar påpeka vad som blivit fel och försäkrar mig om att det inte kommer att ske igen. Jag har också ändrat mina egna rutiner så att det framgår väldigt tydligt vem som tagit bilden/bilderna och vem som skrivit texten.
Men jag kan förstå frustrationen när man äntligen får med en bild i tidningen men så står det inte att jag har tagit den.
/Magnus

Nä, jag är inte i första hand ute efter en massa pengar. Det är inte det det går ut på, mer då att det blir rätt nästa gång. Men en ursäkt kunde ju vara på sin plats tycker jag.

Bilder från Pressens Bild så står inte fotografens namn med alls. Fast det beror kanske på om det stringers, fast anställda eller frilansar?

Mvh
Maverick

Men Fredrik, någon ursäkt från tidningen får du nog inte i forumet så jag förstår inte riktigt varför du fortsätter diskussionen här.

För att som i alla andra trådar få tips, råd och synpunkter på vad andra skulle göra i motsvarande situation. Vad annars?

/Maverick

Ok, vill du ha information om vad andra skulle göra så törs jag ge mitt råd: Låt det passera. Prestigeförlusten är minimal. Värdet i att ha sitt namn på bebis-sidorna i en tidning i en portfolio eller cv lär ju vara noll, i den mån man överhuvudtaget ens skulle kunna tänka sig att ta upp det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar