Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Liten, billig och bra Monopod

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Letar efter en stabil monopod som är ca 50 cm i hopfällt. Helst med någon typ av kulled, men inte nödvändigt.
Har kollat på Dom billga för ca 300 kr på kjell.com och clasohlson, men de orkar inte ens bära upp vikten på en kompaktkamera.
Några förslag?
Hur är Manfrotto stativet som kostar ac 350 kr?

/Rommél
 
Rommel skrev:
Letar efter en stabil monopod som är ca 50 cm i hopfällt. Helst med någon typ av kulled, men inte nödvändigt. Några förslag? Hur är Manfrotto stativet som kostar ac 350 kr?
Har du funderat på hur långt det ska vara utfällt? När jag skulle köpa monopod upptäckte jag att det var den avgörande faktorn (jag är ganska lång). Köpte slutligen en billig modell från www.kaffebrus.com för 299. Inte världens stabilaste (2,5 kg kamera), men ganska okej. Dock är det, med tilthuvud, några cm för långt hopfällt.
 
Jag har det billiga Manfrottot 676B Digi.
Det använder jag väldigt ofta, dock utan huvud.Dessutom är det så billigt och stabilt att det får tjänstgöra som vandringsstav.

Ett annat monopod jag har är ett Activ, inköppt på Expert för att par år sedan. Det är mycket kraftigt och extra långt. Det använder jag till en 15x70 kikare under astronomiska observationer.
 
Muni skrev:
Jag har det billiga Manfrottot 676B Digi.
Det använder jag väldigt ofta, dock utan huvud.
Om man ska kunna använda det någorlunda bekvämt (speciellt utan huvud!) bör man väl helst inte vara över 170 cm lång. Bortsett från det (och andra billiga Manfrottomodeller) tycker jag det är en utmärkt monopod!
 
ErlandH skrev:
Om man ska kunna använda det någorlunda bekvämt (speciellt utan huvud!) bör man väl helst inte vara över 170 cm lång. Bortsett från det (och andra billiga Manfrottomodeller) tycker jag det är en utmärkt monopod!

Det fungerar bra till mina 186. Nu har jag förvisso batteripack på min D80 som lyfter upp kameran ett par centimeter.
 
Muni skrev:
Det fungerar bra till mina 186.
Då kan jag bara gratulera -- du har hittat ett bra och billigt stativ som passar dig. Hur man står när man använder monopoden är givetvis individuellt.

Själv har jag kommit fram till att jag vill ha en pinne som är högst 25 cm kortare än mig. Och detta förutsätter förstås plan mark -- det är alltid trevligt med några cm mariginal för att kunna vara flexibel i terrängen.
 
Rommel skrev:
Letar efter en stabil monopod som är ca 50 cm i hopfällt. Helst med någon typ av kulled, men inte nödvändigt.
Har kollat på Dom billga för ca 300 kr på kjell.com och clasohlson, men de orkar inte ens bära upp vikten på en kompaktkamera.
Några förslag?
Hur är Manfrotto stativet som kostar ac 350 kr?

/Rommél
Manfrotto 676B tror jag är utgånget och ersatt av något likvärdigt med annat namn. 676B är precis på gränsen i längd för mig som är 181cm, jag har alltid tilthuvudet 234 monterat (ca 180 kr), då är det inte för kort tillsammans med en budget DSLR. Rekommenderar dock att du köper den lilla kulan istället, RC?, som är lite dyrare. Fördelen med kula är att du bättre kan parera stativet/pinnens lutning om du inte kan ha det lodrätt. Kombon lär hamna på drygt 500-600:-
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.