ANNONS
Annons

Lite tips för extern blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

BobDylan

Aktiv medlem
Köpte precis en Pentax AF 540 FGZ men har aldrig använt blixt innan så är lite osäker på hur jag ska komma igång.

Får inga slutartider kortare än 1/45 typ, även om jag står i ett helt kolsvart rum. Kör P-TTL på blixten och AV på kameran. Har även testat Auto och andra på kameran. Vilka inställningar jag än ändrar på blixten får jag inte kortare slutartider, vad kan man göra för fel och vad ska man tänka på?

Vad har du kameran på för läge: P, Sv, Tv, Tav eller M? Det finns också ett läge bland menyerna som heter Autom expon kompens som ska vara av men jag vet inte om det har någon betydelse...

Testat mest på AV men kört alla lite. När jag kör utan blixt och F4.0 får ja gen slutartid på ca 1" och när jag slår på blixten 1/20. Det känns ju alldeles för klent? Min fråga är alltså om man kan, eller behöver, ställa in blixtstyrkan manuellt när man kör P-TTL för att minska slutartiderna.

På läge P håller jag med dig; kameran väljer inte kortare än 1/45s eller runt där. Men du kan väl köra på Tv, då får jag snabbare tider, ända till 1/4000s (Om du ställer in kameran på High sync, HS). Ännu bättre är väl det manuella läget, då kan du laborera med både bländare och slutare som du vill.

P-läget är väl ett programläge där kameran har sin egen vilja och vinner över dig...

Av-läget verkar vara det sämsta om man vill kontrollera slutartiderna vid blixtfoto.

Kör nästan alltid i mannuellt... Blixten är så pass kraftig att den klarar av att lysa upp de flesta situationer :) Jag väljer slutare + bländare, blixten fixar ljuset - hur gött som helst :)

Ah, så man kan alltså strunta i "exponeringens lagar" och välja bländare och slutartider hur man vill när man kör blixt för den reglerar ljuset bra ändå? Har testat lite och verkar faktiskt funka bra.

Så det är helt ok om man vill ha F4.0 och 1/180 inomhus att köra på det? Den verkar ju exponera rätt ändå :)

Min erfarenhet kommer främst från Nikons system. Där använder jag alltid bländarförval och långsam sync. Inställningen långsam sync kan ibland döljas under synk på bakre ridån.
//Leif

Jag ser att du har en K10D, så då kan du ställa kameran på "P" och skruva främre e-ratten till 1/180sek eller en längre tid. På kameran finns oxå "X" läget ger 1/180sek och sen finns bländarautomatik "Tv" där du väljer slutartiden och kameran väljer bländare. Allt med P-TTL automatik.

Vill du ha kortare slutartider så finns "high speed synk"(HS) läget på blixten, men då måste du skruva upp känsligheten på längre avstånd.

Tack alla! Börjar komma in i det nu.

Men om jag kör manuellt på kameran, väljer slutartid och bländare som i normala fall inte skulle funka ihop med varann så varnar ju kameran för att bilden kommer bli felexponerad. Tar jag då en bild med blixt så blir bilden ändå rätt exponerad. Man ska alltså bara strunta i den varningen när man kör manuellt?

BobDylan skrev:
Får inga slutartider kortare än 1/45 typ, även om jag står i ett helt kolsvart rum. Kör P-TTL på blixten och AV på kameran. Har även testat Auto och andra på kameran. Vilka inställningar jag än ändrar på blixten får jag inte kortare slutartider, vad kan man göra för fel och vad ska man tänka på?

Du får inte kortare slutartider därför att kamerans P och Av-lägen är ställd på "slow sync" - detta för att ge mer naturliga blixtbilder. När man använder exponeringsautomatik så försöker alltså kameran att använda den långsammaste slutartid som den kan använda (till vald brännvidd) utan att riskera skakningsoskärpa. Ju långsammare slutartid från synctiden 1/180 som ställs in, desto mer av omgivningens ljus kommer med i bilden = upplevs som mjukare blixbild.

Om du vill ha snabbare slutartid så kan du ändra slutartiden i P-läget med slutartidsratten, eller köra Tv.

Eller köra manuellt.

BobDylan skrev:
Men om jag kör manuellt på kameran, väljer slutartid och bländare som i normala fall inte skulle funka ihop med varann så varnar ju kameran för att bilden kommer bli felexponerad. Tar jag då en bild med blixt så blir bilden ändå rätt exponerad. Man ska alltså bara strunta i den varningen när man kör manuellt?

Frågan är nu om du har automatisk exponeringskompensation påslagen eller inte. För om du har den påslagen, så justerar kameran automatiskt - även om du har ställt in manuellt - när du hamnar utanför ljusmätarens skala.

Om värdena blinkar så är du utanför ljusmätarens skala, och då hoppar den automatiska exponeringskompensationen in och ändrar (om den är påslagen).

Om du i det manuella läget ser ett värde istället (exempelvis -0.5) skala istället, så visar den under- och överexponering. Om du hamnar under eller över i den så träder inte exponeringskompensationen in, den träder in när du hamnar utanför skalan (alltså när siffrorna där blinkar).

Om du i det manuella läget har ställt in en underexponering , exempelvis, så fyller blixten in det ljus som saknas (inom rimliga gränser).

Om du vill ha en underexponering med blixt i läge manuellt ställer du in det med funktionen exponeringskompensation för blixt.

Not: K10D och K20D har funktionen automatisk exponeringskompensation när man går utanför mätarskalan, inte de andra.

Senast ändrad:
när jag fotar med blixt och vill ha en specifik slutartid kör jag med TV eller manuellt. sätter den tid jag vill ha o kör på.

oftast handlar det om när jag fotar konserter på små ställen med pissig belysning, då får man köra med blixt för att klara av ljuset.

men kör du långsamma tider får du nog sätta blixten på att slå på andra ridån.

grattis till ett rba köpt för övrigt. är otroligt nöjd med min 540.

Nu har jag haft med blixten några gånger men det vill sig inte riktigt. Verkar som att TTL-automatiken inte fungerar som den ska, blixten hjälper inte till alls oftast. Kör jag t.ex F5,6 och 1/30 utomhus på kvällen och ska ta kort på något på bara nån meters avstånd kan bilden bli kolsvart. Men ställer jag om till 1/5 blir den bra. Det ska väl ändå blixten klara av att lysa upp? Så vitt jag har förstått det så ska inte slutartiden spela nån roll alls när man använder blixt?

Svårt att ge några direkta exempel såhär men jag måste laborera med inställningarna väldigt mycket för att ens komma i närheten av en korrekt exponerad bild.

När man använder blixt så bestämmer slutartiden hur mycket av omgivningens ljus som kommer med i bilden. Om du har en scen och du har slutartiden 1/30, och sen tar samma bild igen med slutartiden 1/180, så innebär båda dessa precis samma exponering för blixten, dvs blixten exponerar på samma sätt. Skillnaden är att med den långsammare slutartiden så får man med mer av omgivningens ljus ("ambient light") eftersom slutaren är öppen under längre tid. Så huvudmotivet exponeras på samma sätt (om blixten är ställd på huvudmotivet), men du får en ljusare omgivning med den långsammare slutartiden. Många upplever att detta ger naturligare blixbilder och det är därför som kameran är ställd på "slow sync" i de automatiska lägena (utom Tv där användaren styr slutaren).

Så med slutartiden kontrollerar du balansen mellan blixtens ljus och det omgivande ljuset. Du påverkar inte blixtens exponering med slutartiden, men du påverkar hur mycket av omgivningens ljus som kommer med i bild.

Om du ställer blixten på 1/5 så innebär det en femtedel av blixtens styrka, alltså mindre ljus än det som blixten ger normalt. Så det ska ge mindre ljus, inte mer ljus.

Det kan givetvis vara något fel på blixten du använder, men jag tycker det låter som kontaktproblem mellan kameran och blixten. Rengör blixtskon, den är väldigt känslig. Det kan också vara så att blixten inte varit helt korrekt monterad, se verkligen till så den inte svajar eller glappar på något vis.

Se även till så att blixten verkligen är fulladdad. Det går dessvärre att ta bilder innan blixten är klar att användas och det är en dålig idé om det är bra bilder man vill ha.

Vänta ett par minuter mellan varje blixtbild för att verkligen vara säker på att blixten har hunnit med, och ha fräscha batterier i blixten. Ju segare batterier, desto sämre blixt. Om du har haft batterier i blixten och den inte har använts på ett tag, så har batterierna troligen blivit dåliga. Det brukar bli så när man inte använder dem på ett tag. De mår bäst av att användas!

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar