Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite tekniknörderi - vad händer när du trycker på avtryckaren?

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt-re

Aktiv medlem
Kunde inte låta bli att undersöka hur spegel och slutare faktist uppför sig när man knäpper en bild. Lite intressant tyckte jag. Lite nördigt onekligen, men här ser man tydligt hur första och andra ridå går och varför man har en kortaste blixtsynk tid. Kortare exponering än detta så jagar andra ridå första ridå och man har med andra ord aldrig hela sensorn exponerad för ljus samtidigt.

1/200 s
http://www.flickr.com/photos/bengt-re/3550196959/
 
Det går ju utmärkt att kringgå kortaste synktiden på kameran genom att sätta blixten till highspeedsync. Då avfyras en kort serie snabba blixtar som då ser till att rätt mängd ljus hinner komma under den tid slutaren rör sig. Nackdelen är att blixten inte når fullt lika långt.

Själva lystiden på blixten är runt 1/1000 dels sekund om jag inte minns fel.
 
Den varierar faktist - jag höll på för något år sedan på med lite test av klassisk highspeed foto med ljudtriggad blixt och labbade då med att mäta upp brinntiderna på olika blixtar vid olika temperatur, inställning och liknande. Resultatet då var på den Metz blixt jag labbade med att den brann mellan 200 och 1200 us. Jag testade att modifiera elektroniken och drev strömmen med IGBT istället för SCR och fick ner tiden till omkring 20 us, men då med klart reducerad styrka - det går labba vidare eftersom det vid kortare tider går dra ännu mer ström genom blixten och därmed hålla upp pulseffekten även vid kortare brinntider.

HS-synk är bra och har man kraft över i blixten så är det til och med riktigt användbart! En annan rolig sak som jag upptäckte för någon månad sedan är vad som händer om man trycker DOF-preview med ansluten 580 EX II blixt... Lite förvånad blev jag - för det var en funktion som jag inte läst om iaf... :)
 
Kunde inte låta bli att undersöka hur spegel och slutare faktist uppför sig när man knäpper en bild. Lite intressant tyckte jag. Lite nördigt onekligen, men här ser man tydligt hur första och andra ridå går och varför man har en kortaste blixtsynk tid. Kortare exponering än detta så jagar andra ridå första ridå och man har med andra ord aldrig hela sensorn exponerad för ljus samtidigt.

1/200 s
http://www.flickr.com/photos/bengt-re/3550196959/

En rent allmän reflektion kring detta:

I forumdiskussioner kommer det då och då fram lite sura åsikter om att snabba yrkeskameror är ohemult dyra jämfört med lite enklare modeller. Det finns ju en lång rad förklaringar till detta, men som jag har förstått det står just spegel- och slutarmekanismerna en mycket stor del av skillnaden.

Funderar man lite på vad som händer när man trycker (och ofta håller) ned avtrycket så får man lite ledtrådar. Här försöker jag göra en trots allt ganska förenklad beskrivning av vad som pågår under en slutarcykel under serietagning:

För varje bild fälls spegeln - som för övrigt är rätt stor, runt 1,5 gånger större än sensorytan - upp. Medan den gör det fälls den mindre submirrorn för autofokusen in så den istället för att vara vinklad mot huvudspegeln läggs platt längs huvudspegelns baksida. När hela det här paketet lagt sig till vila upptill i spegelboxen kan slutarens första ridå börja åka och blottlägga sensorn för ljus. Några mycket små ögonblick senare börjar slutarens andra ridå åka efter och följer sedan den första ridån utan att på minsta sätt variera avståndet mellan dem tills den helt täcker sensorn. Nu har exponeringen skett. Sedan skall bägge ridåerna färdas tillbaka till utgångsläget utan att blottlägga sensorn. Medan det pågår (och förmodligen lite tid till) fälls huvudspegel ned igen och submirrorn fälls ut så att autofokusen hinner göra nya mätningar innan hela proceduren upprepas igen.

Allt det där sker för varje enskild bildruta man tar. Ändå finns det en del som undrar varför det är dyrt att bygga en spegel- och slutarmekanism som klarar att göra detta med hög precision, 10-11 gånger per sekund åtskilliga tusen gånger varje dag i flera år? :)

Det är väldigt stor skillnad att bygga en sådan här mekanism för en kamera som klarar 3-4 bilder per sekund och förväntas hålla på i 25000 - 50000 cykler jämfört med en som klarar mer än 10 bilder/sekund och håller i många hundratusen cykler - och där kraven på precision till råga på allt dessutom är högre.

Vid den lilla filmen som Bengt länkar till finns kommentaren

"The mirror is bumping, in the 40D is does not do that."

Kan det möjligen bero på att 40D har en mycket mer påkostad spegelmekanism som inte tillåter att spegeln studsar eftersom man inte hinner med sådant när 40D skall klara att fotografera i 6,5 bilder/sekund (mot knappt 3 bilder/sekund hos 350D). Bara att få till en sådan liten detalj som en sådan spegeldämpning som ändå inte saktar in proceduren för mycket ... Inte gratis :)
 
Redan gamla T90, som då var snäppet under Canons värstingkamera F-1, hade dubbelt bromssystem för slutarlamellerna. Först en mjukbroms, för att få ner farten på lamellerna utan att de skulle studsa sedan, och sedan en tvärbroms, som skulle garantera precisionen i slutartiderna.

På den tiden var en kortaste tid på 1/4000 och blixtsynk på 1/250 hightech.

Den kameran klarade 4,5 bilder/sekund...
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar