Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite problem med k20

Produkter
(logga in för att koppla)

Neval

Medlem
Hej

Problem 1.
Har märkt med min K20 att ibland så blir bilderna gula vid höga ISO.( från 400)
Gjorde en test to 10 bilder på ISO 800 samma motiv och ljus, så blev 6 mycket gula. Medan dom andra blev perfekta.
Är der någon som har märkt samma problem.
Och vad kan det bero på.

Problem 2.
Med mitt Sigma 18-50 2,8 EX, så hamnar fokusen fel.
Gjorde en test på bländare 2,8 med center mätning.
På 2 meter hamnar den ca: 35cm framför.
På 4 meter hamnade den ca: 80 cm.
Inga problem med mina andra objektiv.
Antar att det är bara att lämna tillbaka det?

Mv. JL
 
Problem 1: Vet inte riktigt, men det skulle hjälpa med lite mer information. Vilka inställningar du haft (vitbalans m.m.), få se några av bilderna, osv.

Problem 2: Rätta mig om jag har fel, men har inte K20D en funktion för att korrigera front- eller bakfokus? Den kommer väl till och med ihåg inställningarna för varje individuellt objektiv?
 
Problem 1.
AWB kan ge konstigheter ibland, men gult vet jag inte om jag varit med? Som sagt - mer info tack!

Problem 2.
Skall kunna justeras i kameran, som Johan nämner, har själv ett Tamron som frontfocuserar något, men har inte hunnit testa det än...
Då är det ändå justerat då det frontfokuserade kraftigt på min K100D.
 
Tack för svaren.

Problem 1.
Åter kommer med gula bilder senare, (är på jobbet nu)


Problem 2.
Hadde ingen aning om att det kanske går att justera.
Får kolla det med o återkomma.

Mv. JL
 
K20D har fokusjustering med minne för upp till 20 objektiv, dock vet jag inte om det fungerar med tredjepartsobjektiv eftersom kameran läser in specifika data från objektiven för att kunna hålla reda på vilket som är vilket. Jag vet inte om stödet i tredjepartsobjektiv är tillräckligt för dessa parametrar.

Det är vanligt att Sigma objektiv har objektiv IDnr som är samma som Pentax egna objektiv, eller att det bara är ett rent "dummyvärde" och det har en tendens att förvirra Pentax PhotoBrowser och andra mjukvaror (även Adobes) som läser dessa värden. Om detta även kommer förvirra en K20D, det vet jag inte.
 
Problemet med problem två är kanske att Pentax verkar ha varit försiktiga med hur mycket man kan justera. Min K20 med 18-55II frontfokuserade ca 10 - 15 cm på 1,5 m avstånd. max justering -10 räckte knappt till att fixa det.

Respekterade figurer på DPreviews Pentaxforum har uttryckt samma farhåga.

Visade sig dock att det (med stor sannolikhet) var kameran som var boven, så den fick en semester i Linköping ett par veckor. :(
 
Ja, den inbyggda justeringen är till för att fixa mindre fokusproblem. Om det är större problem, så beror detta troligen på en dåligt justerad kamera (eller objektiv) från fabrik och då är det ju bättre att lämna in den och få den korrekt justerad, så som den skulle varit från början för det är ju ett fel och därmed ett garantiärende.
 
Ja det var som Johan sa, justeringen räckte inte till för att fixa det.
Men då är frågan, är det objektivet eller kameran som är boven.
Mina andra objektiv funkar ju utan problem.
 
Ja om dina andra objektiv fungerar så är det ju objektivet.

Jag har testat alla mina autofokusobjektiv mot testkartor, och det enda som låg fel var mitt enda icke-Pentax objektiv - Sigma AF 24 f/2.8. Jag har kört både på *ist DS och K10D. Samma med båda husen. Pentax objektiven är rätt, Sigmat ligger något fel.
 
Tror jag kan den i ryggmärgen t o m utan kamera nu...

Meny - Bakre hjulet vänster ett snäpp - "pil" upp tre gånger - Pil höger.

Korrekt? :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.