Annons

Lite hjälp med bröllopsfotografering!

Produkter
(logga in för att koppla)

Emmy Wahnberg

Ny medlem
Jag har blivit tillfrågad att fotografera en väns bröllop nästa helg, och jag vill ha alla tips jag kan få, svara på dem frågorna ni kan och har lust att svara på, här är några frågor:

1. Ska jag under vigseln sitta still på en bra plats och fota eller ska jag fota olika vinklar?
2. Hur får jag brudparet att känna sig bekväma under porträttfotograferingen? Några meningar jag kan säga och ska jag tipsa om poser och blickar för bilderna?
3. Jag har en Nikon D80 med objektiven Nikkor 18-55mm, Nikkor 70-200mm TELE och Sigma 70-300 TELE macro, vilka passar bäst för vilka tillfällen? (kyrkan, porträtt, mottagningen, mingel).
4. Ungefär hur högt och lågt ISO antal ska jag använda inomhus respektive utomhus? (det är under dagtid).
5. Vad är era bästa tips för bländare och slutar tid?
6. Ska jag fota i RAW eller jpeg, har nämligen inte så stort minneskort men har inga problem att efterredigera, så några RAW filer kan jag nog ta.
 
Jag har blivit tillfrågad att fotografera en väns bröllop nästa helg, och jag vill ha alla tips jag kan få, svara på dem frågorna ni kan och har lust att svara på, här är några frågor:

1. Ska jag under vigseln sitta still på en bra plats och fota eller ska jag fota olika vinklar?
2. Hur får jag brudparet att känna sig bekväma under porträttfotograferingen? Några meningar jag kan säga och ska jag tipsa om poser och blickar för bilderna?
3. Jag har en Nikon D80 med objektiven Nikkor 18-55mm, Nikkor 70-200mm TELE och Sigma 70-300 TELE macro, vilka passar bäst för vilka tillfällen? (kyrkan, porträtt, mottagningen, mingel).
4. Ungefär hur högt och lågt ISO antal ska jag använda inomhus respektive utomhus? (det är under dagtid).
5. Vad är era bästa tips för bländare och slutar tid?
6. Ska jag fota i RAW eller jpeg, har nämligen inte så stort minneskort men har inga problem att efterredigera, så några RAW filer kan jag nog ta.

1, Sitta på en plats kommer du få lika bra bilder som övriga gäster. Du bör stå där frame och gå runt.
2. Vara dig själv och aldrig tveka på det du gör. ( i alla fall inte så dom märker det)
3. Objektiven bör du använda som du brukar, men i kyrkan passar 18-55 och 70-200. Du bör låna en kamera till för du kommer inte hinna byta och skulle vilket gud förbjuder din kamera gå sönder vill du inte fråga bruden om hon tror mobilkameran går lika bra,
4. Inom hus så högt du vågar. Enbenstativ är bra så kan du ha lite längre tider utan att det blir oskarpt. utom hus funkar 200.
5 du kommer behöva största bländaren inomhus ute beror det ju på hur du vill komponera,
6. Svaret är RAW och köp ett större. Du behöver minst två så du kan byta ibland. Skulle ditt minneskort paja är vi åter igen där, du vill inte fråga bruden om ni kan ta det vid ett senare tillfälle.

Ett annat tips är att kolla på många bröllopskort nu och tänk ut vilka kort du vill ta, prata med brudparet så ni tänker lika och besök platsen innan helst med brudparet.
 
0,1 Är du fotograf eller gäst? Vet du inte måste du bestämma dig själv vad DU vill vara och på vilket sätt.
0,5 fråga vad de förväntar sig. Annars kan du inte uppfylla önskemålen.
1 Rör du dig, så får du ett mer varierat underlag att välja från.
3 Det vet du när DU har bestämt dig för vilka bilder DU vill ha.
5 konstig fråga. I mina ögon vet man detta om man tar på sig ett bröllopsjobb.
 
0,1 Är du fotograf eller gäst? Vet du inte måste du bestämma dig själv vad DU vill vara och på vilket sätt.
0,5 fråga vad de förväntar sig. Annars kan du inte uppfylla önskemålen.
1 Rör du dig, så får du ett mer varierat underlag att välja från.
3 Det vet du när DU har bestämt dig för vilka bilder DU vill ha.
5 konstig fråga. I mina ögon vet man detta om man tar på sig ett bröllopsjobb.

Tack så mycket för alla svaren!
Jag fick jobbet för att jag ville ha lite erfarenhet av bröllopsfotografering, jag är en van ute fotograf och har väldigt svårt för att anpassa min kamera i inomhus miljöer, något jag måste träna på, att hitta rätt ljus lösningar. Att få fler tips om bländarn och slutarn är aldrig fel även om man redan kan mycket. Jag är inte helt ute och cyklar vad gäller inställningarna men det är ofta som jag inte lyckas hitta rätt i mörka miljöer. Funtar på att åka till kyrkan innan och kolla läget.

Dem har en till fotograf som tar foton, så det är inte mig det hänger på så att säga. Dessutom så gör jag det gratis så jag tror inte dem väntar sig en van bröllopsfotograf. Jag är inte gäst, utan fotograferar just för erfarenheten. Jag älskar denna bröllopsfotografen: http://www.aliciaswedenborg.com/2011/08/mikael-anna/ , och jag tänker ta till mig många av hennes sätt att fotografera (vinklar m.m).

Tack för era tips :)
 
Tack så mycket för alla svaren!
Jag fick jobbet för att jag ville ha lite erfarenhet av bröllopsfotografering, jag är en van ute fotograf och har väldigt svårt för att anpassa min kamera i inomhus miljöer, något jag måste träna på, att hitta rätt ljus lösningar. Att få fler tips om bländarn och slutarn är aldrig fel även om man redan kan mycket. Jag är inte helt ute och cyklar vad gäller inställningarna men det är ofta som jag inte lyckas hitta rätt i mörka miljöer. Funtar på att åka till kyrkan innan och kolla läget.

Dem har en till fotograf som tar foton, så det är inte mig det hänger på så att säga. Dessutom så gör jag det gratis så jag tror inte dem väntar sig en van bröllopsfotograf. Jag är inte gäst, utan fotograferar just för erfarenheten. Jag älskar denna bröllopsfotografen: http://www.aliciaswedenborg.com/2011/08/mikael-anna/ , och jag tänker ta till mig många av hennes sätt att fotografera (vinklar m.m).

Tack för era tips :)

Inte för att vara taskig men då är ett annat tips fråga om du får vara hennes assistent i stället. Om inte håll dig undan, för jag hade en sån kille på ett bröllop som var som du. Hans kamera är på var och annan bild.
 
Det som oftast är roligast att bevara (vad jag tycker) är bilder (inte minst helfigur) i kyrkmiljön utanför. Reka kyrkan/platsen, finns någon allé, grusgång mot kyrkan (utan gravstenar!) så kommer 70-200 med någorulunda stor bländare kunna göra riktigt fina bilder med kort skärpedjup.Om det saknas något "kyrkaktigt" finns det då någon fin naturfond eller liknande att använda? Och så får du be vädergudarna att det inte blir starkt solsken, i så fall skulle jag kasta in handduken och hitta någon lummig lövskyddad plats.

Mina cent... :)
 
Inte för att vara taskig men då är ett annat tips fråga om du får vara hennes assistent i stället. Om inte håll dig undan, för jag hade en sån kille på ett bröllop som var som du. Hans kamera är på var och annan bild.

Det är inte taskigt sagt, men jag kommer tänka mig för, det är nämligen så att vi är två "vänner" som fotograferar. Hon valde att ha med mig för att hon älskar mina bilder och ljuset i dem, men självklart kommer jag inte springa runt som en tätting och ta bilder från alla hörn, ser jag att den andra fotografen står och fotograferar så kan jag ju ställa mig någon annanstans. Antagligen kommer vi stå på varsin sida (det löser sig).

Det som oftast är roligast att bevara (vad jag tycker) är bilder (inte minst helfigur) i kyrkmiljön utanför. Reka kyrkan/platsen, finns någon allé, grusgång mot kyrkan (utan gravstenar!) så kommer 70-200 med någorulunda stor bländare kunna göra riktigt fina bilder med kort skärpedjup.....

Okej, vädret är alltid lite lurigt :p Jag får anpassa mig så gott jag kan.

Va inte alltför hårda mot mig, men gå gärna in och kolla på mina bilder här http://emmywahnberg.minportfolio.se/portfolio-3296900 och ge lite kritik - bra som dåliga, och om dåliga, gärna tips för bättringar.

Tack för svaren!
 
Kollade snabbt - fina bilder och du har hajjat det där med kort skärpedjup ;-)

Allt jag såg var typ makro eller makro lookalike, men om blomman 20 cm bort istället är ett brudpar 15m bort så kan du (ju) få samma effekt. Det skulle jag sikta på om jag var dig (utomhusbilderna alltså), och du verkar ju ha koll så det ska inte vara nåt problem. Akta dig för att blåsa ut brudklänningen bara, provskott med histogram och du vet hur det blir.. Lycka till! :)
 
Kollade snabbt - fina bilder och du har hajjat det där med kort skärpedjup ;-)

Allt jag såg var typ makro eller makro lookalike, men om blomman 20 cm bort istället är ett brudpar 15m bort så kan du (ju) få samma effekt. Det skulle jag sikta på om jag var dig (utomhusbilderna alltså), och du verkar ju ha koll så det ska inte vara nåt problem. Akta dig för att blåsa ut brudklänningen bara, provskott med histogram och du vet hur det blir.. Lycka till! :)

Oj tack så mycket :) Lite rädd att lägga ut länkar här man vet aldrig vad folk säger, men tack! Jag har ju fotat ting som är väldigt långt bort också, men älskar naturen och blommor så det är därför jag mest lagt ut sånt ;)

Tack!
 
Du har redan fått tipset om att fotografera i RAW.
Jag vill bara understryka att det är det enda vettiga.

Orsaken?
Knepiga förhållanden med ljuset, i kombination med vit brud och svart brudgum är som gjort för att få till en rejäl felexponering på minsta möjliga misstag.
Vilket alldeles för lätt leder till att du antingen bränner ut lågdagrarna, eller högdagrarna.

Faktum är att det är lätt att bränna ut låg/högdagrar även med rätt exponering när det är frågan om så stora kontraster.

Finns knappast någon som vill att en brudklänning skall se ut som en vit "blaffa" utan några som helst detaljer.

Lycka till :)
 
Tittade på dina bilder på din hemsida och tycker inte du behöver vara orolig. I och med att du inte är den "officiella" bröllopsfotografen enligt vad du skriver här ovan kan du ju passa på att experimentera och skaffa dig erfarenhet till framtida jobb.
Blir det bra bilder så blir det ju en bonus så att säga. Att få en chans att vara med och öva sig är ju guld värt inför framtiden.

Ett tips är ju dock att skaffa ett stort minneskort. Det kostar inte många hundralappar idag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.