Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite hjälp behövs.

Produkter
(logga in för att koppla)

VictorAx

Aktiv medlem
Okej, jag börjar med det första.
När man ska placera 'grejer' i bilden så kan man inte bestämma helt själv vart den ska placeras. Det är som det är ett osynligt rutnät i bilden, t.ex när man skriver en text och vill placera den på ett ställe. Förstår ni vad jag menar? Jag undrar givetvis vart jag tar bort det osynliga rutnätet!

En annan sak jag kommer ju nu när jag ändå sitter här är; Om jag lagt in en bild i Photoshop, t.ex ett foto på ett ansikte.. och jag har tagit bort leverfläckar osv.. hur får jag lätt in bilden i Camera Raw? Måste jag först spara bilden som den är, sen köra File > Open As > Camera Raw?
Borde finnas ett lättare hopp in till Camera Raw från Photoshop tycker jag. Några tips?
 
Den andra frågan vet jag inget om, men när de gäller den första så förstår jag iaf vad ditt problem är. Om du placerar "saken/text" ungefär var du vill ha den, så kan du sen finjustera genom o använda piltangenterna. du kan då justera pixel för pixel beroende på hur du vill ha de.
 
Ah okej, tack så mycket. Får köra med piltangenterna då. Men kommer ihåg i skolan då vi gick in nånstans och tog bort det så man kunde göra allt med musen.
 
Okej.. en fråga till :}
Var ute och tog några bilder i en skog idag.. orginalbilden som jag trixar med i photoshop är 6,15 mb.
Såklart brukar jag förmindska mina bilder, går in på image > image size och brukar ändra pixel dimensions.. då jag brukar ändra precent med kanske 50% eller 70%.
Gjort så med bilden jag fixar med.. men bilden landar på ca 2 mb :C Vill ha ner den till 300k nånstans..
Vad gör jag för fel?
 
Ang din sista fråga:
Välj Spara för webben. Där kan du ändra kvalité och så ser du direkt hur stor bilden blir, eller så väljer du att skriva in hur stor filen får vara, så fixar datorn resten själv. Det senare heter "Optimize to file size" och finns under den lilla pilen i save to web-dialogen.
 
tilholm skrev:
Ang din sista fråga:
Välj Spara för webben. Där kan du ändra kvalité och så ser du direkt hur stor bilden blir, eller så väljer du att skriva in hur stor filen får vara, så fixar datorn resten själv. Det senare heter "Optimize to file size" och finns under den lilla pilen i save to web-dialogen.

Jag testade göra optimize fo file size, den landade på "Low" och "Quality 15".. men känns som det inte blir så jättebra kvalité då? Eller är det såhär man gör med jätte stora orginalfiler?
 
Jag tycker den vart helt okey. men som med all minskning av storlek så minskas ju kvaliteten. Men som sagt. bra kvaliete som sagt ändå.
 
Jag brukar förminska bilden först under bildstorlek (image size). Bara att skriva in vilka pixeldimensioner du vill ha (använd inte procent utan skriv helt enkelt in hur stor du vill att bilden ska vara på skärmen). Själv brukar jag ha 600x400 för mina bilder på fotosidan. När man förminskar bilder brukar man få skärpa upp dem med t ex oskarp mask. 500/0,2/0 brukar jag använda lite som en standard för webbilder men det får man testa sig fram med. Ibland i två omgångar. Använd sen "spara för web" (då tas t ex exif-info bort). På detta sättet så får du ner storleken på bildfilerna rejält.
 
Mina tips och rekommendationer

Som redan nämnts ovan minskar jag bilderna i storlek genom att definiera hur stor den skall bli i antal pixlar i bredd och höjd. För FS brukar 640 pixlar på långsidan räcka - då visas den alltid i full storlek (man behöver ej klicka på bilden ytterligare en gång för att se den i full storlek = bästa kvalité). Efter förminskning måste man skärpa upp bilden (200-250%, 0.2-0,3 radie, 1 tröskelvärde) om den är av FS-storlek, dvs ämnad för webben eller för beskådning i full storlek på normalstor monitor. Att använda CS3:s "smarta skärpa" tycker jag ger ett snyggare resultat än oskarp mask. Om du skall skriva ut bilderna bör du ta i mindre när du skärper, men i gengäld använda en större radie (50: 1,5: 2). Bilder som skärps upp med denna inställning måste vara stoooora (många MP).

När allt är klart sparar jag alltid med "save as" ock väljer en kvalitetsnivå mellan 80 och 90%. För FS brukar bilderna bli runt 100 kb stora. Din fina skogsbild består av väldigt mycket kontrastrika fält vilket gör att jpeg-bilden blir något större än "medelbilden".

/Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.