Annons

Lite funderingar.

Produkter
(logga in för att koppla)

sebbe_j

Aktiv medlem
Hejhej!

Jag har ett gäng frågor som jag grunnat på ett tag..

1. Det pratas om hur hög upplösning på kameran som ett objektiv "klarar av", t.ex att om man använder Pentax första version av 18-55:an på en K20D så får man sämre skärpa än vad man får med samma objektiv på en *Ist (eller hur det nu var?) Aja, objektivet klarar inte av att återge den kvalité man kan få med kamerahuset på grund av att kameran är för högupplöst, om ni förstår vad jag menar?
Men hur är det med de äldre objektiven, som FA 31/1.8:an, FA 77/1.8:an eller FA 50/1.4:an, hur många pixlar klarar de av? Alltså hur framtidssäkert är det att köpa ett sådant objektiv om megapixelantalet på nya kameror fortsätter att stiga som det gör idag?

2. Hur fungerar spegeluppfällningen på K10D? Man ska ju kunna fälla upp spegeln för att få så lite skakningsoskärpa som möjligt när man fotar med stativ. Jag har nött manualen men inte funnit något. Är det bara jag som inte är tillräckligt uppmärksam?

3. Ett äldre Pentaxobjektiv (Pentax SMC-FA 28/2,8 Soft) har så kallad soft-fokus, vad innebär det? Blir inte bilderna lika skarpa som med ett vanligt objektiv om man använder sig utav ett sådant? Vad är det som menas med en "mjukare fokusåtergivning"?

4. Vilka utav Pentax nyvarande och kommande objektiv med internfokusering, SDM, klarar även av att fokusera på det gamla sättet? Alltså med skruven som sitter i kamerahuset? Som jag har förstått det så kommer det kommande 17-70 inte att kunna använda kamerahusets fokusering.

Tacksam för svar! :)
Ha det fint!
Mvh Sebbe
 
1. Det är nog olika beroende på optiken. Du ska nog hålla dig till star objektiven.

2. Du sätter på självtimer 2sec. Då fälls spegeln upp innan fotot tas.

3. Att bilden blir mjuk helt enkelt :D.

4. Troligen kommer bara star objektiven ha både och i framtiden.
 
1. DA 18-55 II är designat för en högre pixeltäthet än 18-55 var, det är därför som 18-55 II fungerar bättre på APS-C kameror med 10Mp och högre än förra generationens 18-55. Ju tätare pixlar, desto mer diffraktion.

Pentax har sagt att de gamla objektiv som är designade för 24x36 film inte räcker till på APS-C sensorer med många pixlar. Detta är ett generellt uttalande. Det finns alltså ingen specifik uppgift från Pentax om vilka FA objektiv som klarar digitala sensorer bättre eller sämre än andra. Eftersom det blir mer och mer pixlar så är det inte framtidssäkert alls att köpa objektiv överhuvudtaget. :)

2. Spegeluppfällningen på Pentax digitala systemkameror är kopplad till självutlösaren. Du ställer in självutlösaren på 2s så ges tillräckligt utrymme för spegeln att vara uppe och släcka ut vibrationer innan den slår igen. Detta är vad läget 2s är till för.

3. Soft-fokus på objektivet innebär att objektivet softar till bilden och kan ge en liknande effekt som ett soft filter. Pentax FA 28 och FA 85 Soft-fokus fungerar på så vis att från f/2,8 - 4 så är det varierad soft-fokus effekt (ju större bländare, desto mer soft-effekt). Från f/5,6 och uppåt så är det som ett vanligt objektiv.
Soft-fokus objektiven har alltså ingen elektronisk inställning av bländaren, utan det är mekaniskt (på grund av soft-mekanismen som är kopplad till bländarringen). Detta gör att soft-fokus objektiven fungerar som ett mekaniskt manuellt fokuserande objektiv på Pentax digitala systemkameror. Dvs, på en K10D kan de endast användas i Manuellt läge med gröna-knappen för att blända ner och ljusmäta.

4. DA Star 16-50 f/2,8, 50-135 f/2,8, 200 f/2,8 och 300 f/4 har dubbla autofokussystem. Enligt Pentax så kommer det inga fler objektiv med dubbla autofokussystem, det kommer vara antingen enbart SDM eller enbart skruvgängad autofokus. Inte både och. Pentax kommer alltså att forsätta släppa objektiv med SDM och skruvgängad autofokus, men inte i samma objektiv. Denna information kommer från John Carlson, product manager Pentax U.S.
 
Re: Re: Lite funderingar.

FotoZ skrev:

4. DA Star 16-50 f/2,8, 50-135 f/2,8, 200 f/2,8 och 300 f/4 har dubbla autofokussystem. Enligt Pentax så kommer det inga fler objektiv med dubbla autofokussystem, det kommer vara antingen enbart SDM eller enbart skruvgängad autofokus. Inte både och. Pentax kommer alltså att forsätta släppa objektiv med SDM och skruvgängad autofokus, men inte i samma objektiv. Denna information kommer från John Carlson, product manager Pentax U.S.

Inte ens star objektiven? Vad tusan betalar man extra för då? :p Tätningarna? Så dyra kan de väl ändå inte vara.
 
Zewrak skrev:
4. Troligen kommer bara star objektiven ha både och i framtiden.

Här är information från Pentax U.S -
---
1. Q: Why does the DA 17-70 only include the SDM focusing system?
A: With the DA17-70, we decided to use our SDM lens-based focus drive only due to concerns over size, weight, cost and development timeframe. The advantages of the SDM focusing system, such as silent and accurate AF, make this an ideal lens to be used with our latest DSLR bodies including the K20D, K200D, K10D and K100D Super. Plus the DA 17-70 is still usable with older DSLR bodies in manual focus mode.

2 .Q: Will PENTAX continue to develop DSLR bodies with the older body-based focusing system?

A: Yes. We will continue to develop bodies that support the body based focus system in addition to the SDM system.

3. Q: Will PENTAX be developing SDM-only lenses from now on?
A: No: Despite the great advantages of our SDM autofocus systems, we will continue to develop both SDM and body-based focus systems. In fact, different types of lenses have different requirements. For example, our unique Limited lenses are often so compact that there is no space for an SDM autofocus motor. Until time and technology present other options, we will continue to develop both types of autofocus systems.

Remark: Current DA* lenses (16-50mm, 50-135mm, 200mm and 300mm) contain both SDM and body-based focusing. While we will continue to develop lenses for each type of autofocus system, we will also phase out lenses that support both types of focusing simultaneously. Due to issues of cost, development timeframe and other factors, in the future, PENTAX lenses will either support SDM focusing or body-based focusing, but not both.

4. Q: How can I tell if a lens is SDM-only?
A: To determine if a lens is SDM focusing only, check the mount specification. If it describes the mount as “KAF3” then the lens is SDM-only.
---
 
Så dumt. Nog tycker jag att Star objektiven kunde ha båda till en högre kostnad om de så ville.
 
Och jag tycker det är bra att de tar bort det. Alla framtida hus kommer ju att stödja båda AF-systemen ändå, och digitalhus är relativt kortlivade jämfört med objektiven. Onödigt att släpa runt på dubbla fokussystem i varje objektiv, tycker jag.
 
k jonas i persson skrev:
Och jag tycker det är bra att de tar bort det. Alla framtida hus kommer ju att stödja båda AF-systemen ändå, och digitalhus är relativt kortlivade jämfört med objektiven. Onödigt att släpa runt på dubbla fokussystem i varje objektiv, tycker jag.

Ptja. Om man gillar sina analoga hus då? :p Jag är inte helt oförstående till deras beslut. Tycker bara det är dumt/synd.
 
Re: Re: Re: Lite funderingar.

Zewrak skrev:
Inte ens star objektiven? Vad tusan betalar man extra för då? :p Tätningarna? Så dyra kan de väl ändå inte vara.

Framtidens DA Star objektiv kommer inte att ha dubbla autofokussystem nej.

Precis som att Canon L kostar mer än andra Canon objektiv, så kostar DA Star mer än andra DA objektiv. Det är en serie med extra höga optiska prestanda, extra ljusstyrka (ingen DA zoom kommer att ha f/2,8, det blir bara DA Star zoomarna som har det, ingen DA kommer vara snabbare än f/2, det blir DA Star som kommer vara det, etc.). Och givetvis även vädertätning av alla de många delar som ett objektiv består av.

DA Star 16-50 f/2,8 är flera tusen billigare än konkurrerande Canon och Nikon 17-55 f/2,8 så dyrt är det inte. Dyrt möjligen om man jämför med tredjepartsobjektiv, men tredjepartsobjektiv är ju alltid billigare än märkesobjektiven. Så har det alltid varit. Detta därför att tredjepartsobjektiven har en större marknad eftersom de säljer till flera fattningar, medan märkesobjektiven endast säljer till en fattning och därmed har en mindre kundkrets som kan betala utvecklingskostnaderna. Färre får betala mer jämfört med många som betalar mindre. Delar man upp en summa /10 och /100 så blir det ju lägre vid /100 än /10.
 
Zewrak skrev:
Så dumt. Nog tycker jag att Star objektiven kunde ha båda till en högre kostnad om de så ville.

Då Pentax har fått mycket kritik för att nuvarande DA Star är dyra, så uppfattade Pentax detta som en signal från konsumenten om att konsumenten inte vill betala extra för dubbla autofokussystem. Dessutom är det svårare att göra dubbla autofokussystem lika tillförlitligt som när det enbart är ett autofokussystem = dyrare och mer omständlig kvalitetskontroll för objektiven med dubbla autofokussystem = långsammare produktion = missnöjda kunder som klagar på att de får vänta för länge på objektiven.
 
Jo, som sagt, jag är inte oförstående till beslutet. Men man kan inte gilla alla beslut som tas. Eller ja, det spelar mig ingen roll, använder uteslutande manuella objektiv. Tvivlar på att jag kommer äga ett Star objektiv de närmaste åren.
 
ibbe76 skrev:
om redan DA 17-70 kommer utan skruv,kan det tänkas att da DA* 60-250/4 kommer utan?

Som Pentax själva skriver:
"Current DA* lenses (16-50mm, 50-135mm, 200mm and 300mm) contain both SDM and body-based focusing. While we will continue to develop lenses for each type of autofocus system, we will also phase out lenses that support both types of focusing simultaneously. Due to issues of cost, development timeframe and other factors, in the future, PENTAX lenses will either support SDM focusing or body-based focusing, but not both."

Så det är inte bara så att kommande DA Star (som 60-250 och 55 f/1,4) kommer att sakna dubbla autofokussystem, de menar även att de objektiv som idag har det inte kommer att ha det i framtiden. ("we will also phase out lenses that support both types of focusing"). Med andra ord, det kommer nya versioner av 16-50, 50-135, 200 och 300 med bara ett AF-system.

Nu har Pentax inte släppt någon tidslinje om detta, så det är väl knappast troligt att de nya versionerna väntar precis runt hörnet.
 
nä,tänkte kanske om de redan kikat(eller har) en klar produktionenlinje för objektivet och nu sen fått ändra på saker då ingen skruv ska ingå.
 
ibbe76 skrev:
nä,tänkte kanske om de redan kikat(eller har) en klar produktionenlinje för objektivet och nu sen fått ändra på saker då ingen skruv ska ingå.

Ja, det kan ha varit tänkt för dubbla autofokussystem från början. Antagligen var det så. Jag tror det är Hoya som sa nej till idén om dubbla autofokussystem, men att för 200 och 300:an så var planerna för långt gågna för att kunna ändras, men för 60-250 kan de ha hunnit med att ändra. Kanske bl a därför som det har försenats, jag vet inte.

Visst jag kan tycka det är tråkigt, för jag har ju två hus varav bara ett stödjer SDM. Jag kommer nog köpa 17-70:an när den kommer, för K10D:n. *ist DS får köra vidare på 28-105:an, vilket den gör mer än gärna så. :)

Men, jag tror inte dubbla AF system ger någon speciell konkurrensfördel för Pentax mot andra tillverkare. För vissa kunder är det bra, men jag tror att de flesta inte bryr sig.
 
Hej igen!

Kom nyss på ännu en sak som jag undrar över.

Vilken analog Pentaxkamera vore den optimala att använda med FA-gluggarna? Har testat FA 77:an på en SF7 men då ristade autofokusen så mycket att jag inte riktigt vågar använda den kombinationen ;-)

Jag har funderat på en MZ-S, tror ni att det kan vara något? Det känns som en riktigt trevlig kamera att använda om man vill gå tillbaka till det analoga. Vad kan man få en sådan för på begagnat-marknaden?

Ha det fint!
Mvh Sebbe
 
Vilken Z eller MZ som helst fungerar bra. :)
MZ-S är en fantastisk kamera och byggd helt i magnesium med 7 lagers handpålagd lack med bakning i ugn (vilket gör att varje exemplar har en unik textur på ytan). Extremt ovanlig att hitta begagnad. Ny låg den på runt 10 000 kr.

MZ-5 eller MZ-3 är lättare att hitta och fungerar väldigt fint. MZ-6 är också ett bra val.

Bland de äldre så finns Z-1 och Z-1p, med ett gränssnitt som påminner om K10D (dubbla inmatningshjul, HyperProgram osv). Även Z-20 är intressant här (och ovanlig).

Speciellt för MZ-S och Z-1 är avläsning av exponeringslatituden från streckkoden på filmburken, detta gör att de - särskilt MZ-S - exponerar fantastiskt bra.
 
Hmm, nu känns det som om det är bäst att ställa in sig på en annan MZ ;-) Jag tänker dock hålla utkik efter en MZ-S, känns som om det vore riktigt kul att äga en. Allt beror på pris och tillgänglighet helt enkelt. Fast är det verkligen så svårt att få tag i en? De tillverkades väl ända in på 2006?

Det allra viktigaste för mig i det här läget är att kameran känns robust. Så jag vill ha något "proffsigare" som är kul att använda.

Mvh Sebbe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.