Dan P skrev:
Då har man snart haft sin enskilda firma i snart ett år och det första bokslutet börjar närma sig.
Som man anade så har utgifterna överskridit inkomsterna kanske inte så konstigt i uppstartfasen, jag har en annan anställning också och har därför FA-skatt. Som jag förstått det här på forumet så ska/kan man skriva av fotoutrustningen direkt. Det skulle innebära en förlust i näringsverksamheten under året.
Vad händer med denna förlust när man tar in den i sin egen deklaration minskas den beskattningsbara inkomsten med förlusten i firman och man får därför betala mindre skatt själv?
Skicka efter broschyren "Skatteregler för Enskilda näringsidkare" i pdf-format på
www.skatteverket.se till att börja med.
Det är nämligen inte alls självklart att du kan skriva av hela fotoutrustningen på en gång. Isynnerhet inte dyrare optik. Däremot verkar det som om det finns en klausul som säger att inventarier under 5000 kr kan skrivas av direkt.
Resterande inventarier skrivs vanligen av med 25% per år. Men om du ex startat din firma i mars under 2006 får du bara dra 10/12 av 25% första året. Mycket beror på på vilken metod du anmält. Finns ju bokslutsmetod t ex.
Detta ovanstående har jag inhämtat från revisor.
Kolla det först och fråmst med någon revisor själv. Det är väl använda pengar.
Skulle det nu vara så att du fått underskott i företaget finns 2 alternativ: Bakas ihop med din A-skatt från tjänst och då kan du totalt sett få skatt tillbaks, enl samma revisor.
MEN om du bedrivit liknande verksamhet på något sätt de senaste åren innan du startade firman lär en annan regel gälla: Underskottet får föras över till nästa år och bakas då ihop med vinst/förlust som uppstår då. Om du ex har gått back 2006 med 20.000 kr och år 2007 gör en vinst på 50.000 kr efter alla avskrivningar o dyl blir ditt skattepliktiga resultat för 2007 diffen mellan de summarna, d v s 30.000 kr.
Detta är vad jag fått för uppgifter från revisor samt genom eget läsande i broschyren. Skall besöka honom om 14 dagar för närmare genomgång.
Jag har ALDRIG fått skriva av hela beloppet för en DSLR på en gång t ex, ej heller inventarier som inte kan klassas som förbrukningsinventarier.
Men ssv så finns det olika avskrivningsformer. Och den man väljer måste man fortsätta hålla.
Därför: Skaffa en revisor!
Slutligen har Bokföringsnämnden gett ut riktlinjer för förenklad deklaration för företag med omsättning understigande 3 miljoner. Skall visst gälla från årsskiftet. Då gäller lite andra konteringsregler. Aven den broschyren (c:a 80 sid) finns att ladda ned som pdf-fil. Bra att veta för nästa år.
Svarade dig dock mest för 2 saker. 1/skaffa revisor! 2/ inte självklart att hela fotoutrustningen får skrivas av direkt!
Lycka till!