Annons

Lite funderingar runt bokslutet.

Produkter
(logga in för att koppla)

Dan P

Aktiv medlem
Då har man snart haft sin enskilda firma i snart ett år och det första bokslutet börjar närma sig.

Som man anade så har utgifterna överskridit inkomsterna kanske inte så konstigt i uppstartfasen, jag har en annan anställning också och har därför FA-skatt. Som jag förstått det här på forumet så ska/kan man skriva av fotoutrustningen direkt. Det skulle innebära en förlust i näringsverksamheten under året.

Vad händer med denna förlust när man tar in den i sin egen deklaration minskas den beskattningsbara inkomsten med förlusten i firman och man får därför betala mindre skatt själv?
 
Japp, det är korrekt. Nu är det så att vi får nya blanketter till nästa dekleration (N1 försvinner), så jag kan inte säga var det skall uppges. Men på N1 så skulle allt räknas samman och underskottet vid t.ex. nystartad verksamhet, föras in i ruta 45 på huvudblanketten. Dock kommer du med största sannolikhet inte att få göra direktavskrivning, om du inte är yrkesverksam inom presskåren. Dina prylar beräknas att ha en längre livsläng än så.

Istället är det 25% (restvärdesavskrivning) som är det normala vid avskrivning (ruta 756 på gamla N1).
Ex. Inventarier för 100.000
Avskrivning 25000:- (rest 75.000:)
År två: 18750:- (rest 56250:)
År tre: 14000:- (rest 42250:)
osv.. Denna metod ska användas om du inte avslutar året med resultat/balansräkning.
Skatteverkets regler sägar att om en inventarie har en ekonomisk livslängd på högst tre år så kan man yrka direktavdrag (förutom då för de inventarier som kostar under 5000:).
Annars kan du göra full avskrivning på fem år, vilket innebär en årlig avskrivning på 20% på anskaffningskostnaden.

Försöker du dra av "för mycket" så kommer du garanterat att åka på revision. Jag hade inventarieinköp under 2006 på 55000:- och skatteverket begärde in papper och bokföring från mig, för kontroll.

Men det negativa resultatet får du alltså kvitta mot annan inkomst, de första åren. Således får du en lägre skatt och kanske pengar tillbaka.

/Edit: Kom på att det nog var först efter 1 jan 2007 som den nya blanketten skulle användas. Så N1 lever nog kvar för beskattningsåret 2006.
 
Dan P skrev:
Då har man snart haft sin enskilda firma i snart ett år och det första bokslutet börjar närma sig.

Som man anade så har utgifterna överskridit inkomsterna kanske inte så konstigt i uppstartfasen, jag har en annan anställning också och har därför FA-skatt. Som jag förstått det här på forumet så ska/kan man skriva av fotoutrustningen direkt. Det skulle innebära en förlust i näringsverksamheten under året.

Vad händer med denna förlust när man tar in den i sin egen deklaration minskas den beskattningsbara inkomsten med förlusten i firman och man får därför betala mindre skatt själv?

Skicka efter broschyren "Skatteregler för Enskilda näringsidkare" i pdf-format på www.skatteverket.se till att börja med.

Det är nämligen inte alls självklart att du kan skriva av hela fotoutrustningen på en gång. Isynnerhet inte dyrare optik. Däremot verkar det som om det finns en klausul som säger att inventarier under 5000 kr kan skrivas av direkt.
Resterande inventarier skrivs vanligen av med 25% per år. Men om du ex startat din firma i mars under 2006 får du bara dra 10/12 av 25% första året. Mycket beror på på vilken metod du anmält. Finns ju bokslutsmetod t ex.

Detta ovanstående har jag inhämtat från revisor.
Kolla det först och fråmst med någon revisor själv. Det är väl använda pengar.

Skulle det nu vara så att du fått underskott i företaget finns 2 alternativ: Bakas ihop med din A-skatt från tjänst och då kan du totalt sett få skatt tillbaks, enl samma revisor.

MEN om du bedrivit liknande verksamhet på något sätt de senaste åren innan du startade firman lär en annan regel gälla: Underskottet får föras över till nästa år och bakas då ihop med vinst/förlust som uppstår då. Om du ex har gått back 2006 med 20.000 kr och år 2007 gör en vinst på 50.000 kr efter alla avskrivningar o dyl blir ditt skattepliktiga resultat för 2007 diffen mellan de summarna, d v s 30.000 kr.

Detta är vad jag fått för uppgifter från revisor samt genom eget läsande i broschyren. Skall besöka honom om 14 dagar för närmare genomgång.

Jag har ALDRIG fått skriva av hela beloppet för en DSLR på en gång t ex, ej heller inventarier som inte kan klassas som förbrukningsinventarier.

Men ssv så finns det olika avskrivningsformer. Och den man väljer måste man fortsätta hålla.
Därför: Skaffa en revisor!

Slutligen har Bokföringsnämnden gett ut riktlinjer för förenklad deklaration för företag med omsättning understigande 3 miljoner. Skall visst gälla från årsskiftet. Då gäller lite andra konteringsregler. Aven den broschyren (c:a 80 sid) finns att ladda ned som pdf-fil. Bra att veta för nästa år.

Svarade dig dock mest för 2 saker. 1/skaffa revisor! 2/ inte självklart att hela fotoutrustningen får skrivas av direkt!

Lycka till!
 
Nja...

Dina inventarier skriver du lämpligen av med 20% per år. På min kant där jag är verksam är denna metoden vedertagen. Som de övriga nämner så finns det två alternativ till men de lämnar jag därhän. Oavsett vilken metod som du väljer, är det väldigt noga att ha en förteckning över dina inventarier så att du kan hålla reda på beloppen.

Inventarie för en småföretagare är "ett föremål" som kostar 5 000.- ex moms eller mer och med en beräknad livslängd mer än 3 år.

När en inventarie är inköpt under året har faktiskt inte någon betydelse. Skulle jag köpa en inventarie på bokslutsdagen, så skriver jag av den på samma sätt som mina övriga inventarier. I mitt fall 20%

Ditt resultat:
Det resultatet (underskottet) som du kommer att få ditt första år det rullas vidare tills nästa år osv. Det är först om du lägger ner verksamheten som du har möjlighet att kvitta ditt underskott mot annan inkomst och då är det bara värt 30%.

Om du aldrig har drivit någon liknande verksamhet tidigare, så har du en "prövotid" på 5 år. Under denna prövotid så är det fördelaktigare att avsluta verksamheten. Det är då du kan kvitta underskottet mot "inkomst av tjänst" som det så fint heter.

Överväg starkt att lägga en liten peng på en kunnig. Det finns alltid lite små tips så att du kommer rätt med ditt företag v.s. ditt ordinarie jobb.

//Micke
 
Hmm.. Du behöver inte lägga ner firman för att få kvitta förlust mot annan tjänst. Som jag skrev innan. Ruta 45 på huvudblanketten är den ruta som det ska tas upp i. Jag har gjort så och fått det godkänt.
 
Kanske pratar vi om varandra Jesper men istället för att det blir en pajkastning så gå till en sakkunnig som kan titta på dina papper. //Micke
 
Jeppe skrev:
Hmm.. Du behöver inte lägga ner firman för att få kvitta förlust mot annan tjänst. Som jag skrev innan. Ruta 45 på huvudblanketten är den ruta som det ska tas upp i. Jag har gjort så och fått det godkänt.

Stämmer med mina uppgifter också från revisor. Jag fick ett underskott på 9700 första året. Det gick att "kvitta" med reducering av skatt på A-inkomst. MEN i mitt fall hade jag haft liknande verksamhet 4 år tidigare och då gick det inte utan jag fick rulla underskottet vidare till året därpå. Så helt rätt, Jeppe!

Den nya blanketten däremot ska inte användas förrän man deklarerar firman för inkomståret 2007. D v s 2008.

Hälsn/LA
 
Tack för era inlägg, intressant läsning.

Jag inser att man kanske borde söka upp en revisor, den löpande bokföringen får jag hjälp med men bokslutet är ju lite klurigt.

Som jag förstått det av era inlägg så kan jag skriva av de pylarna som kostar under 5000 direkt, det skulle i så fall innebära en del av mina objektiv, mjukvaror och annat.

Hur brukar ni göra med de körningar ni gör dvs fram och tillbaka till uppdrag, i år har jag inte varit så duktig på att anteckna men ska skärpa mig till nästa år.
 
Mjukvaror är det direktavskrivning på. Körning skall man föra körjournal på. Bil, mil och syfte med resan skall anges. 17:- / mil kan tas ut skattefritt ur firman.
 
Jeppe skrev:
Körning skall man föra körjournal på. Bil, mil och syfte med resan skall anges. 17:- / mil kan tas ut skattefritt ur firman.

Är det inte i inkomstdeklarationen man drar av detta, och är det inte 18:- som gäller nu?

Sen är det så att om man har en enskild firma med en omsättning understigande knappt 800.000 exkl moms så räcker det med att deklarera på N1 som kan sägas vara ett slags bokslut. Allt enligt Björn Lundens bok "Enskild Firma"
 
Dez skrev:
Är det inte i inkomstdeklarationen man drar av detta, och är det inte 18:- som gäller nu?

Sen är det så att om man har en enskild firma med en omsättning understigande knappt 800.000 exkl moms så räcker det med att deklarera på N1 som kan sägas vara ett slags bokslut. Allt enligt Björn Lundens bok "Enskild Firma"

Korrekt. Det är 18:- / mil numera

Som du säger så kan man göra ett förenklat bokslut och deklarera på N1 om man har en omsättning på mindre än 20 prisbasbelopp.
 
Redovisningskonsult

Om man inte är proffs själv så tror jag att det direkt lönar sig att anlita revisor/ /redovisningskonsult. Dom kan regler och avdrag. Man slipper i alla fall VÄLDIGT mycket stress och bekymmer.

Dom stora drakarna troligen alldeles för dyra. Det gäller att hitta en liten och trevlig. Jag betalade 5700 plus moms (avdragsgill) för det första året.

Fråga runt bland folk som driver små verksamheter vem dom anlitar. Banken, försäkringsbolaget, föreningsbekanta kan ge tips. Men det är hög tid att fråga nu, då det är deklarationsdags har dom fullt upp! Och det kan finnas saker att åtgärda före årsskiftet.
 
Re: Nja...

Minita skrev:


Ditt resultat:
Det resultatet (underskottet) som du kommer att få ditt första år det rullas vidare tills nästa år osv. Det är först om du lägger ner verksamheten som du har möjlighet att kvitta ditt underskott mot annan inkomst och då är det bara värt 30%.

Om du aldrig har drivit någon liknande verksamhet tidigare, så har du en "prövotid" på 5 år. Under denna prövotid så är det fördelaktigare att avsluta verksamheten. Det är då du kan kvitta underskottet mot "inkomst av tjänst" som det så fint heter.


//Micke

Nej. Man får dra av förlust från näringsverksamhet mot inkomst av tjänst när man har FA-sedel de första 5 åren och max 100.000kr/år. Du måste inte avsluta företaget först!
Jag är inne på mitt fjärde år och fick revision första året.
//
Nina
 
Minita skrev:
Kanske pratar vi om varandra Jesper men istället för att det blir en pajkastning så gå till en sakkunnig som kan titta på dina papper. //Micke

Ingen Pajkastning, mina erfarenheter bygger bara på fakta och information från skatteverket. Däremot kan man rulla underskottet vidare och kvitta det mot en senare vinst i företaget om man så vill. Men man kan alltså även välja att kvitta det mot annan inkomst. Både jag, Nina och Lennart har dessa erfarenheter. Så då har vi, Lennarts revisor och skatteverket fel? ;)
 
Jesper, angående milavdraget, är det inte i inkomstdeklarationen man drar av det?

Jag är själv novis på detta och närmar mig mitt första "bokslut" och tar gärna emot info från er som varit med ett tag.
 
Dez skrev:
Nina, hur gick det med ditt försök att direktavskriva kamera m.m?
För det var väl du?

Hej.
Direktavskrivningen godkändes inte. Jag försökte dela hus och objektiv för att komma under 5000kr lite här och var, men det var tvärstopp. Utrustning som köps in samtidigt skall räknas tillsammans oavsett om det består av fler delar. Och då är man ju "alltid" över 5000kr...
Man måste komma ihåg att skattemyndiheten omöjligt kan sätta sig in i alla yrken. De försöker hjälpa till i snårskogen, det är inte de som skriver lagarna.

Lycka till!
//
Nina
 
Dez skrev:
Jesper, angående milavdraget, är det inte i inkomstdeklarationen man drar av det?

Det görs på N1, ruta 172 (bilutgifter). Det görs alltså inte på huvudblanketten. När sedan sammanställningen av N1 görs så påverkar detta resultatet.
 
Jeppe skrev:
Det görs på N1, ruta 172 (bilutgifter). Det görs alltså inte på huvudblanketten. När sedan sammanställningen av N1 görs så påverkar detta resultatet.

Ok, tack för svaret. Antog att det nog var så.
Men tar du upp detta i firman också på något vis, eller går det helt utanför?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.