Annons

Lite frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

Glawe

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag sitter idag på en minolta z1 och tycker det är ruskigt roligt att fotta. därför har jag bestämt mig för att skaffa en digital system-kamera, men som alla andra så har jag lite svårt för att bestämma mig vad jag skall satsa på.

Jag har tittat en del på Canon 300d och kan väl inte säga mer än att jag gillar den skarpt. Kostnad för den ligger ju strax öven en femtusing begagnad. Mitt lilla dilemma är dock att jag som sagt redan har en minolta z1 med en hs3600 blixt. Denna blixten passar ju till bl.a minolta a2 som jag också har tittat på. Det jag inte blir klok på den bara är hur den fungerar med focus och sånt. Min z1 är ju direkt usel när det kommer till manuell focus - ställa den i lcd skärmen fungerar knappt och man får gå på känsla. Ni som vet ; fungerar a2'an på liknande sätt som canons 300d när det kommer till focus och andra inställningar, jag vill ju bort från z1:ans sätt att hantera inställningar.

Sen vad det gäller bildkvalité så är det inte det som kommer att avgöra. Jag vill ha en kamera som 'känns' som en vanlig analog system-kamera (om ni förstår hur jag menar) och lära mig utifrån det.

Generella kommentarer och råd tar jag gärna emot med nu när jag tänkt skaffa mig en kamera i 4-5000kr's klassen (begagnad eller ny har inte så stor betydelse, bara den är i bra skick)

Mvh Fredrik
 
Hej Fredrik!

Jag sitter här med både KM´s A2 och Canon´s 300D.
Kan på rak arm genast skriva ned att den manuelle fokusen på dessa båda kameror INTE går att jämföra. Har aldrig kommit överrens med A2´s manuella fokus, den är oprecis och svårinställd. På 300D är det annat, där är fokusinställningarna beroende på vilken optik som sitter på kameran. Generellt är det MKT trevligare att fokusera manuellt på 300D.

A2 är en mkt trevlig kamera, annat kan jag inte säga. Men att jämföra dessa två kameror på rak arm är dock väldigt svårt tycker jag. 300D är bland andra skillnader en enögd spegelreflex vilket A2 INTE är. A2 har fast optik medans 300D har hus för sig & optik för sig (vilket i sig ger mer flexibilitet men också mer grejor att bära på).

Finns otaliga övriga skillnader att ta upp, men det står jag över denna gång :)

Båda kamerorna är mkt bra kameror enligt mitt tycke, men de spelar i lite olika divitioner.

Mvh
Catherine
 
Att ställa fokus manuellt på en A2:a är svårt mellan 28-100mm men om man zoomar in till 200mm, ställer skärpan och sen zoomar ut så blir det lättare. Däremot så är det inte bekvämt på något sätt. Skärmbilden förstoras automatiskt för att överhuvudtaget se vad man gör, med resultatet att den blir väldigt brusig. 300D rekommenderas framför A2:an om du vill fokusera manuellt, men bara om du orkar släpa på extra linser samt är beredd att köpa extra linser.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.