ANNONS
Annons

Lite frågor om A99

Produkter
(logga in för att koppla)

solojoni

Medlem
Hej på er!

Har idag en Sony A580(varit riktigt nöjd) och har tänkt att byta upp mig till FF.

Har då framförallt riktat in mig på en A99 av flera anledningar, för att ta några,
att jag gillar sony-konceptet, den är relativt billig för en FF, samt att jag vill ha en kamera som hanterar filmning på ett bra sätt!

Dock när man går in här och läser om alla dessa tankar och rykten med a-fattning som ska utfasas så blir man lite betänksam, är det så att det kanske är dumt att gå att köpa en A99 idag? även om det faktiskt finns en hel sjö med a-objektiv, inte minst begagnat och minolta-obj. Vad tycker ni?

Som jag sa är jag ute mycket efter filmfunktionen, och vad jag har läst mig till och hört så ska A99 vara vass på den punkten, har jag rätt? Har jag ha full manuell kontroll av inställningar?

MEN Sedan till huvudfrågan,

Har tänkt att köpa in den på Scandinavian Photo, de har ett paket

Sony A99 + Sony 28-75/2.8 för 18 990 :-
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1005990012/sony-slt-a99-med-af-28-75-2-8-sam

Har dock tittat på Tamron 24-70/2.8 för 8 990 :-
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/13788851/tamron-af-24-70-2-8-sp-di-usd-till-sony

Vad är skillnaden på dessa? (mer än bränvidden) Är det värt att lägga mellanskillnaden (4 990) för att skaffa tamron, eller är skillnaderna inte så pass? Vad tycker ni?

Kamerahuset ligger på 14 990 :-

Så alt.1 blir 18 990 :-
alt.2 blir 23 990 :-

mvh
Jonas

När det gäller objektiven Tamron 28-75/2,8 och 24-70/2,8 så är det senare nyare och har inbyggd USD fokusmotor.

24-70 är rätt dyrt och anledningen är att det till Canon och Nikon är det enda ljusstarka normalobjektivet som har bildstabilisering och de därför kan ta högre pris för det. Till Sony så är detta objektiv utan stabilisering fast det kostar i alla fall lika mycket.

Tamron 28-75/2,8 är optiskt ett väldigt bra objektiv. Det är dock gammaldags med skruvdriven AF-mekanism och är ganska ljudligt, vilket inte är bra om du tänker filma (till Nikon och Canon har det dock inbyggd AF-motor, men inte till Sony).

Sony SAL 2,8/28-75 SAM är ett systerobjekti till Tamron 28-75.
Exakt samma optiska konstruktion, vilken alltså är toppklass, men har lite bättre byggkvalitet och inbyggd fokusmotor. Skulle rekommendera det före Tamronet. Kostar en tusenlapp mer, c:a 4500 kr att köpa löst, så du "tjänar" bara en femhundring på att köpa kitet.

AF-motorn i Sony 28-75 SAM är dock inte av ultraljudstyp, utan "kugghjulskopplad", så fokusringen snurrar under AF och du har inte manuell override.

Det lite speciella är att Sony A99 har inbyggd DMF, alltså automatisk frikoppling av fokusmotorn för skruvdrivna objektiv så man får den funktionen även utan SSM/HSM/USD, men det gäller alltså inte för just Sony SAM-objektiv.

Jag vet att Sony kom ut med några omgjorda SAM-objektiv där DMF fungerade även på dem, men jag tror inte att 28-75SAM är omgjort till en ny version som stöder det.

Jag har haft både Tamron 28-75 och Sony 28-75 till mina A850 och A900 och jag föredrar Sony-versionen för det är trevligare byggt.

Andra alternativ är Sigma 24-70/2,8 HSM och Sony 2,8/24-70 ZA.
Båda dessa har AF-motor av ultraljudstyp och även det kortare brännviddsområdet. Skillnaden är ganska markant mellan 24-28 mm. om man fotograferar inomhus, då kan de där 4 mm vidare brännvidd vara guld värda. Zeissen är väldigt bra och mycket trevlig, men kostar drygt 17 000 kr. Sigma kostar kring 7 000 kr.

A99 finns i kit med 24-70 ZA. Trevlig kombination, men då är man uppe i 30 000 kr. Sen finns också en Hasselblad-variant av den kombon, fast jag har för mig att den kostar ytterligare lite mer.

Beträffande om Sony A99 är ett bra val jämfört med andra kameror som t.ex. Nikon D610 så får du avgöra det själv eller fråga andra. Jag har en åsikt i frågan, men behåller den för mig själv, det är lugnast så :).

/Mats

Tack för svar!

Då har jag bestämt mig att jag kör på Sony SAL 2,8/28-75 SAM.

Har du något att säga om videofunktionen till A99 då? Eller om A99 i allmänhet?
Är ändå nyfiken på dina åsikter..

mvh

Jag har haft A99.
Har inte testat videofunktionen så den kan jag inte uttala mig om. Anledningen till att jag inte har min A99 kvar är att den kändes för stor sen jag skaffat en A7 samt att jag inte trivdes med att ha fokuspunktena så samlade i mitten.
Försök att hitta en A99 begagnad.. Det kanske också säger nåt om hur användare trivs med sina kameror ;)?

Tack för svar!

Då har jag bestämt mig att jag kör på Sony SAL 2,8/28-75 SAM.

Har du något att säga om videofunktionen till A99 då? Eller om A99 i allmänhet?
Är ändå nyfiken på dina åsikter..

mvh

Jo, okej då.

Det här är alltså vad jag tycker och andra tycker säkert helt annorlunda. Problemet är att jag inte tycker A99 är speciellt bra och säger man det, även om man motiverar varför, i det här forumet så tar vissa illa upp och anklagar en för att vilja smutskasta det fina Sony osv. Förra gången blev det så hätskt och folk skrev hemska saker och jag fick försvara mig. Det blev sånt liv att diskussionen blev anmäld till Fotosidan. De kollade inte så noga utan märkte att det var mig som det handlade om och det var fula påhopp, så de bestämde sig för att stänga av mig i en månad. Helt sjukt för det var inte jag som betedde mig illa. Nåja, det här är min åsikt.

A99 är en misslyckad kamera och jag skulle aldrig välja den framför t.ex. Nikon D610 som är totalt överlägsen i precis allt.

Du har ju haft Sony DSLR och inte deras SLT vad jag förstår. A99 liknar A77 (den gamla) väldigt mycket i hanteringen. SLT har ju potentialen att kunna tillföra en del extra speciella fördelar, som t.ex. att göra kameran extra snabb utan rörliga speglar och kunna utnyttja AF i skärmläge och vid filmning och kunna ha fokuspunkter över hela bildytan eftersom man speglar av hela sensorn.

Fördelarna som den här kameran har är inbyggd bildstabilisering och AF vid filmning.
Riktig PDAF under filmning kan vara riktigt bra, särskilt vid sport och naturfilmning där man inte riktigt vet vad som kommer att hända. Kan dock vara svårhanterat vid planerad film så fördelen är trots allt inte så jättestor. Bildstabiliseringen fungerar inte vid filmning. Istället används en elektronisk stabilisering som beskär bilden ganska kraftigt.

Tyvärr har Sony inte dragit nytta av dessa fördelar med A99. Den är inte snabbare än motsvarande DSLR och fokuspunkterna sitter samlade tätt i mitten med samma AF-modul som i APS-C kamerorna.

Det här var det positiva.

Sony fick för sig att hitta på nya oprövade finesser som nigen frågat efter. I A99 har de lagt in ett hybrid AF-system med AF-punkter på bildesenorn som skulle tillföra fokusbegränsning bl.a. Delsf funkar det inte någe vidare och är knepigt att ställa in, så annat än Sonys presentation så verkarkar det inte vara någon som använder det. Dels fungerar det bara med ett fåtal objektiv, Sony 50/1,4, Zeiss 24/2 och något till har jag för mig.

Problemet är att både SLT-spegeln och dessa nya AF-punkter stjäl ljus som minskar lågljusprestandan. Det här är en FF-kamera, men den presterar synnerligen dåligt, ungefär i nivå med de bästa APS-C från andra tillverkare och långt ifrån alla konkurrerande FF DSLR.

Här är en jämförelse mellan A99 och Nikon D600. Slängde med Nikon D3300 som är deras billigaste instegs APS-C för c:a 4000 kr som jämförelse också.
http://www.dxomark.com/Cameras/Comp...n-D600-versus-Sony-SLT-Alpha-99___928_834_831
A99-compare.jpg

Här är bruskurvorna för dessa kameror (upplösningen är samma så Screen/Print spelar ingen roll)
A99-brus.jpg

Sen finns det blixtsystemet. Där har Sony totalkvaddat det fina som de hade. Blixtbilder blir ofta felexponerade med A99 och TTL medför fördröjningar och trådlös TTL är numera så kasst att det är i princip oanvändbart och värdelöst, för allt annat än uppställda stilllastående modeller.
http://www.youtube.com/watch?v=eHrBcT51oE8

Dina gamla blixtar passar f.ö. inte på A99. Den nya F60M har kända allvarliga problem med överhettning och kostar skjortan. Jämför detta om du vill hur Nikon D610 och en SB-910 så får du se. Finns flera begagnade SG-910 här på FS för 2500 kr.

Nikon-kameran har dessutom inbyggd blixt som kan användas som controller, det har inte A99.

Jag har tidigare haft en massa Sony DSLR och blixtar. Tyckte Sony HVL-F58AM var state-of-art, men skaffade sedan en Nikon D600 och en SB-900. Det är klassskillnad! Fasiken så mycket bättre och robustare och förtroendeingivande Nikon CLS är.

Du är ju heller inte van med SLT, utan kommer från Sony DSLR. Då tror jag steget till en Nikon D610 är mer naturligt för dig. Elektronisk sökare har en del negativa egenheter som man kan störa sig på. Jag har inte använt A99 mer än provat den lite, men har mer erfarenhet av A77. Den har en seghet och är icke-responsiv och lite "svampig" i vissa lägen. Känns inte alls distinkt och förmedlar den där omedelbara återkopplingen till fotografen. A77 II är dock mycket bättre i det avseendet, men ingen av dem slår den fina följsamhet och känsla av exakthet som i de moderna Nikon DSLR.

Jag hade Nikon D600, men D610 är i princip exakt samma kamera, fast utan det där produktionsfelet, så man kan se dem som exakt likvärdiga tycker jag. Nikonen är så grymt följsam och exakt vid fotograferingen så man har absolut koll på hur det blir. Bildkvaliteten är helt fantastiskt bra också. Filmningen med Nikon har inte DPAF i videoläge, men kvaliteten är riktigt bra och mp4-codecen är betydligt bättre än den AVCHD som A99 har. Nikonen har högre bitrate och lägre kompression. Nikonen beskär inte heller bilden vid filmning som A99 gör. Den gör det för att få elektronisk bildstabilisering, men även om man stänger av den så är bilden beskuren. Med stabiliserade objektiv på Nikon får man bättre stabilisering.

Sen är objektivuudet till Nikon något helt annorlunda. Alla nya fina sigma och Tamron finns. Det finns i lager hos handlarna och det finns massor av bra Nikon-glas också.

Till avsevärt lägre pris än till Sony dessutom och med inbyggd ultraljuds AF-motor (det kallas AF-S på Nikonspråk). AF-S 85/1,8 G t.ex. är så löjligt bra och kostar under 4000 kr. Sony har sin gammaldags 85/1,4ZA med skruvdrift för 13 500 kr. Finns en uppsjö att välja bland och CLS blixtsystemet är totalt överlägset. Köper du Tamron 24-70 till Nikon så får du det med stabilisering också. Köper du Tamron 28-75 till Nikon så har den inbyggd AF-motor och ett sådant "kit" med Nikon D610 och Tamron 28-75 blir samma pris som ditt Sony-paket.

Fast jag skulle välja D610 + Sigma 24-105/4 OS HSM och de billiga primarna typ AF-S 50/1,8G och AF-S 85/1,8G.

Sen när det gäller andrahandsmarknaden och värdet så är det som natt och dag.
Att handla Sony är som att kasta pengarna i sjön. De är totalt iskalla på begagnat-marknaden och priset sjunker drastiskt. Fråga Patrik här ovan vad han sålde sin A99 för t.ex., var det 6500 kr? Detsamma gäller objektiv till Sony A-fattning.

En D610 ligger efter nåt år kanske 3000 under nypris, medan en A99 går väl inte att sälja alls.

Sedan är det högst osäkert om framtiden för A-mount. Kanske kommer att leva kvar tror en del, men någon slående satsning och utveckling är det ju knappast.

Så, enligt min mening finns det lite som talar emot A99, och jag skulle definitivt själv valt Nikon istället. Men folk tycker ju olika och här blir en del så arga om man skriver något negativt om Sony, så därför ville jag inte göra det.

Så, det här var mina åsikter och du bad om dem :).
Lycka till med din nya A99 !

/Mats

Jag har en a99 och är väldigt nöjd. Kan verkligen rekommendera den. Filmar dock inte, var lite rädd när den kom att den skulle vara för dedikerad för filmning. Nu i efterhand tycker jag inte att så är fallet min ända drawback är att af punkterna är täta. Visserligen bryr jag mig inte om det då jag kör mf eller mittpunkt. Fotar sällan action eller flugor ( = irrationellt flygande objekt)
Då jag innan fotade med en a77 så är jag tacksam att funktioner är samma eller bättre åt vad jag prioriterar.
Har dock ingen bra normal zoom. Siktar in mig på tamrons billigare. Då vikt och prestanda till pris känns bäst på den.

Jo, okej då.

A99 är en misslyckad kamera och jag skulle aldrig välja den framför t.ex. Nikon D610 som är totalt överlägsen i precis allt.

Här är bruskurvorna för dessa kameror (upplösningen är samma så Screen/Print spelar ingen roll)
Visa bilaga 135602

En D610 ligger efter nåt år kanske 3000 under nypris, medan en A99 går väl inte att sälja alls.

Sedan är det högst osäkert om framtiden för A-mount. Kanske kommer att leva kvar tror en del, men någon slående satsning och utveckling är det ju knappast.

Så, enligt min mening finns det lite som talar emot A99, och jag skulle definitivt själv valt Nikon istället. Men folk tycker ju olika och här blir en del så arga om man skriver något negativt om Sony, så därför ville jag inte göra det.

Så, det här var mina åsikter och du bad om dem :).
Lycka till med din nya A99 !

/Mats

Kul att folk fortfarande tycker olika. Jag skulle aldrig byta min a99 mot en d610. Fast skär ingen stabilisering mm.
Kolla man begagnade priser har de som jag kollat innan gått för 15 käkar när den kostade 20. Nu har jag inte sett en ute på länge.
Ang nikon såldes väl d600 jätte billigt när problemet med sensor olja eller vad det var kom ut. Nu tror jag mig förstått att nikon fixar detta ?
Jag hade inte köp någon avancerad kamera för 3000 under nypriset

Funderade ett tag på att köpa en d600 och ett stigma 105 stab men då sökaren och icke rörlig skärm gjorde att jag hoppade. Och även olje problematiken vilket skulle gjort den svårsåld. Ett annat alternativ då var Canon som hade en bättre och ljusare sökare dock äter på senorn upp till 800.

Beträffande det där med Nikons problem med D600 att den skavde av ytbeläggning från slutaarmekanismen som hamnade på sensorn så är detta så uselt hanterat av Nikon att det nästan är anledning till bojkott av märket.

Nu är dock problemet löst. D610 har inte problemet, men är i övrigt i princip samma kamera fast med några småförbättringar. Nikon hanterade sina D600-kunder skamligt, men nu har de bli it stämda och förlorat i domstol så att numera fixar Nikon alla D600 med problem gratis även om garantin gått ut. Det gör att begpriserna har återhämtat sig.

När det gäller att köpa en beg kamera för 3000 under nypris håller jag med om att det kansle i te är värt, men faktum är att prisbilden är sådan och de säljs till det priset o h är mycket eftertraktade, så för den som köper en ny kamera och funderar på att den någon gång ska säljas så är det ju bra.

D610 kostar ny runt 15000. Beg finns inte att hitta under 12500. D600 ligger på ca 9500 beg. Det här är riktiga säljpriser, inte önskepriser i annonserc

Angående olika åsikter är det väl just så som du säger. Vill bara förtydliga att det faktum att A99 bildkvalitetsmässigt knappt ligger över andras aps-c och långt efter konkurrerande DSLR , samt att blixtsystemet med trådlös TTL suger så är det ingen åsikt, det är mätbara fakta. Åsikten är att jag tycker det gör A99 till en sämre kamera, medan andra tycker den är bra ändå.

Sen är hur man uppfattar EVF kontra OVF också mycket tyckande. TS kommer ju från Sony DSLR och kan kanske därför uppfatta A99ans sökare mer negativt.

Sen finns det andra små skillnader i spec här och var också som man får väga, som t.ex. att Nikon har dubbla SD-kort, inbyggt stöd för time-lapse, nedladdningsbara bildprofiler o h annat smått och gott.

/Mats

D610 kostar ny runt 15000. Beg finns inte att hitta under 12500. D600 ligger på ca 9500 beg. Det här är riktiga säljpriser, inte önskepriser i annonserc

Angående olika åsikter är det väl just så som du säger. Vill bara förtydliga att det faktum att A99 bildkvalitetsmässigt knappt ligger över andras aps-c och långt efter konkurrerande DSLR , samt att blixtsystemet med trådlös TTL suger så är det ingen åsikt, det är mätbara fakta. Åsikten är att jag tycker det gör A99 till en sämre kamera, medan andra tycker den är bra ändå.

Sen är hur man uppfattar EVF kontra OVF också mycket tyckande. TS kommer ju från Sony DSLR och kan kanske därför uppfatta A99ans sökare mer negativt.

Sen finns det andra små skillnader i spec här och var också som man får väga, som t.ex. att Nikon har dubbla SD-kort, inbyggt stöd för time-lapse, nedladdningsbara bildprofiler o h annat smått och gott.

/Mats

Är det dubbla Sd kort och timelaps via app man vill ha kan bara a99 fixa dubbla sd kort
Dock svårare att fixa bildstabilisering, peaking, svängbarskärm sökarbildsförstoring etc etc

Ang blixt sytemet suger kan jag ej hålla med om. Testen som jag antar att du syftar till är att det uppkommit en timelagg på 0,4-0.2 s mot innan vilket suger om man fotar barn men i övrigt fungerar OK. Ska dock erkänna att jag inte fotar blixt så ofta och då mest i hemma studio. tre trådlösa blixtar. Och att det suger mot innan. Samma där Nikon topp men Cannon är väl sämre eller?

Tycker mig (glasögonbärare) inte att sökaren i en D800 som väl är liknande D600 är så övertygand. Känns som LCD overlayen stör. Tycker att A900/A850/A700 hade bra sökare för mig som glasögonbärare.
Cannon MkII och MkIII har ju bra sökare. Där har Nikon mycket att lära.

Ang bildkvaliten tycker jag förlusten är marginell i DR fram till iso 800. Klart bättre än Canons FF och mertalet av APC. Och brus är inte allt jmf du APC och FF finns det andra skillnader tycker jag typ skärpa och skärpdjup.

Kollade lite snabbt på trader fanns inga sålda a99 vad jag hittade :(
Dock en D600 för 7900 och en D610 för 9000 sålda. Vilket skulle vara ett rätt stort tapp....

Tror att vi alla gör olika val och vädersätter olika saker. Jag skulle dock känna att gå tillbaka utan peaking, sökarförstoring, LV och talbar skärm skulle göra mitt fotande sämre :(
Däremot skulle +1 i ev inte ge mig motsvarande fördelar. Vinner ju bara 2-3 ev på bildstabilseringen.....

Så är det med olika åsikter, det leder till olika val. Du gör ditt och jag mitt beroende på vad vi värdesätter. Helt ok så länge det är informerade val och TS har nu fått lite olika synpunkter att ta ställning till själv.

A99 har dubbla kortplatser, det hade jag glömt. Tänkte att det bara var ett kombo-slot som i A77orna.

Håller med om att saker som inbyggd time-lapse och annat sådant är sekundärt. Den vinklingsbara skärmen på A99 är trevlig och den inbyggda blixten i D6x0 är nice.

Så, visst finns det skillnader, varav vissa är till A99s fördel.

Däremot finns tre saker som för mig väger betydligt tyngre än olka gadgets, det dels är bildkvaliteten och brusnivå, dels känslan och återkopplingen när man använder den och dels tillgång och pris på objektiv, blixtar och annat.

Jag har tidigare vhyllat inbyggd stabilisering som en superviktig egenskap. Det har minskat och jag har upptäckt att dels finns stort utbud av stabiliserade objektiv att välja bland och när man använder ljusstarka primes så vill jag istället ner på korta tider, typ 1/1000s och kortare och då minskar behovet. Viktigare då att kunna skruva upp ISO utan att få en massa brus. Jag uplever helt rena bilder upp till ISO 2500 nånstans med D600, medan man får harva runt nere på ISO 800 eller så med Sonyn, så stor skillnad är det. Det är det allra mest avgörande för mig och väger åtskilligt högre än vinklingsbar kärm.

Sen har jag en liten aversion mot Nikon som gör att jag faktiskt inte gillar märket lika mycket längre och det är deras usla hantering av problemet med D600, men det har ingenting att göra med hur kamerorna funkar iofs och nån egen protest att inte köpa märket har ingen reell betydelse, så jag lägger ned det vädarkvarnsfäktandet.

/Mats

Jag har tidigare vhyllat inbyggd stabilisering som en superviktig egenskap. Det har minskat och jag har upptäckt att dels finns stort utbud av stabiliserade objektiv att välja bland och när man använder ljusstarka primes så vill jag istället ner på korta tider, typ 1/1000s och kortare och då minskar behovet. Viktigare då att kunna skruva upp ISO utan att få en massa brus. Jag uplever helt rena bilder upp till ISO 2500 nånstans med D600, medan man får harva runt nere på ISO 800 eller så med Sonyn, så stor skillnad är det. Det är det allra mest avgörande för mig och väger åtskilligt högre än vinklingsbar kärm.

trodde det var samma sensor ? Så att det typ var 1/2-1 EV tapp pga spegel. Men är visst fel ute.

Tycker A99 har bra DR upptill 800 som du skriver får man samma DR med en D610 vid 2500 är det ju nice..... Typ där Canon ligger vid defalt...
Peaking har fixat massor av bra bilder vid dåliga förhållanden och taskiga ställningar.....

Bilagor

• a99D610mkIII.jpg
    a99D610mkIII.jpg
    104.1 KB · Visningar: 59
Det är väl samma sensor i grunden, men A99 har både spegeln och de där extra fokuspunkterna som också stjäl en massa ljus (till liten nytta). Sedan har Nikon lite svagare bayerfilter som gör en liten skillnad, alltså bättre DXO-värden men sämre bilder enligt min uppfattning. I D610 har de ändrat det så den kameran visar aningen lägre siffror hos DxO än D600 (ytterst marginellt).

Jag jagar inte DR så mycket, men brus stör jag mig väldigt på och man förlorar detaljering när man reducerar bort det. I det avseendet skiljer det mycket mer än ett halvt EV mellan D6x0 och A99, mer än ett EV.

/Mats

Jo
VI har ju olika referenser och jag känner att A99 tillför så mycket så att ev lite brus inte stör mig där jag är och fotograferar. Känner mig mer begränsad på bild kompensation etc. Känner att jag prioriterar bild före ingen bild med nindre brus. Lite som om man tycker om att fota fåglar kanske cannon är överlägset även om DR är lägre är en bild bättre än ingen bild. Vad sedan kamrena presterar i bänk kanske inte är allt.

Har fått bilder där även med mindre brus en Nikon/Canon hade varit ingen bild eller en oskarp bild......

Jo
VI har ju olika referenser och jag känner att A99 tillför så mycket så att ev lite brus inte stör mig där jag är och fotograferar. Känner mig mer begränsad på bild kompensation etc. Känner att jag prioriterar bild före ingen bild med nindre brus. Lite som om man tycker om att fota fåglar kanske cannon är överlägset även om DR är lägre är en bild bättre än ingen bild. Vad sedan kamrena presterar i bänk kanske inte är allt.

Har fått bilder där även med mindre brus en Nikon/Canon hade varit ingen bild eller en oskarp bild......
Du har en del poäng med vad du skriver, det ögonen (du själv) uppfattar med kamerans bilder är många gånger viktigare än vad en massa tabeller å diagram visar. Sen tror jag att varje människa uppfattar färger och kontraster individuellt väldigt olika. Jag har läst två tester senaste tiden angående FF kameror, den ena tidningen (stora digitalfototidningen) föredrog Canon 6D före Nikon D610 medan Tidningen Foto var tvärtom. Jag tror det beror på att testarna uppfattar/registrerar bilderna från kamerorna helt olika i hjärnan................................

Trådstartaren gillar sonykonceptet. Det gör jag med. För mig är det lite som att jag gillar Citroen. Citroen-bilar har egenskaper som jag värderar väldigt högt samtidigt som de självklart inte är bäst på alla parametrar i jämförelse med en Volvo eller BMW.
Om du tycker att det är väldigt viktigt att din nästa kamera ska vara nummer ett i DXO-s tester ska du inte välja A99an. Eller om du tycker att andrahandsvärdet är en viktig egenskap hos en kamera.
Om den absoluta bildkvaliteten är viktig så är det fotografering vid låga iso som gäller oavsett kamera. När du skruvar upp ISO över 1600 kommer du att märka en liten skillnad mellan den jämförbara Nikon d600 om du pixelpeepar.
Hursomhelst så tycker jag att det finns viktigare saker än DXO-värden(med marginella skillnader) att tänka på vid kameraval och det är handhavandet. Hur bra man kommer överens med kameran.
A99 är till exempel en väldigt rapp kamera. 2-3 gånger kortare "shutter lag" än motsvarande Nikon-dslr (d600 och d800). Det är en viktig egenskap när det gäller att fånga ögonblick om man fotar människor.

Du har absolut en poäng Patrik.

Däremot köper jag inte riktigt det där med att en kamera visar bra värden på DxO, medan den andra ger bättre bilder (typ ungefär nåt sånt skrev du). Det är definitivt inte bara när man pixelpeepar på ISO över 1600 som man kan märka en liten skillnad. Det är STOR skillnad! Mer än ett EV, vilket gör att man får lika fina bilder med D600 på ISO 1600 som med A99 på 640, skilnaden är så stor. Ganska precis som att gå upp från APS-C till FF, för A99 presterar bara i par med eller aningen över de bästa APS-C.

Självklart är det resultatet på bilderna som gäller, men för att jämföra så funkar DxO bra. Det stämmer nämligen precis överens med verkligheten, troligen därför att det är verkligheten.

Brus ser lika illa ut oavsett vilket märke kameran har.

Det är sant att låga ISO ger renare bilder och för maximal bildkvalitet måste man ligga där, men så mycket annat gör också att man inte alltid (oftast) har så mycket ljus att man kan ha lågt ISO. Det gäller således bara för vissa specifika motiv under särskilda omständigheter (som inte råkar vara min cup of tea).

Långa slutartider är ett större problem som förstör bilder och för att frysa en bild i action vill man kanske ligga på 1/2000 s. eller nåt och då hamnar man på ISO 1600 eller så även utomhus dagtid. Med en D600 får man då helt rena bilder utan brus, medan det får man inte med en A99. Så är det i verkligheten och det visas också i DxOs mätvärden.

Men vi har gått varvet runt flera gånger nu. Det finns olika preferenser och man kan tycka olika. Mätvärden däremot är inget tyckande, det är därför de är så bra för att man kan verkligen jämföra med dessa och det som är bra är att de faktiskt avspeglar verkligheten, så det är trams att säga vill man ha en kamera som visar bra mätvärden eller en som tar bra bilder.

/Mats

För mig är bildmotiv, kompositon, skärpa ,brus viktigast oftast i den ordningen....... men kan vara omvänt..... Viktigast av allt är ju förstås att komma till skott :). DxO mark kommer inte med på den listan
För flertalet som fotar med mobilkameror är deras bilder långt bättre en icke bild med en högt rankad på DxO.
Även en brusig bild kan vara långt bättre än en icke brusig bild. Var och spanade på en fotoutställning massor av kända fotografer, visst är ny bilder med fina digitalkamror "snygga" och tilltalande för en närstudie men många gamla klassiska med massor av brus (och korn) är helt outstanding. Fanns även vissa nya med allt ok men mindre tilltalande för mig men säkert ej för andra....

Digitala mellanformatskameror med ccd-sensorer är kanske också misslyckade kameror:)?
Jag vidhåller att skillnader i högisoprestanda hos moderna kameror inte har någon praktisk betydelse.
Nåt bildexempel som motbevisar mitt påstående, som inte är 100%-utsnitt, vore kul att få se.
Skillnaderna som kan ses vid pixelpeeparjämförelser och som framgår i dxo-grafer försvinner snabbt vid nedskalning(som jag hävdar är hur bilder från dessa kameror används).

För mig är bildmotiv, kompositon, skärpa ,brus viktigast oftast i den ordningen....... men kan vara omvänt..... Viktigast av allt är ju förstås att komma till skott :). DxO mark kommer inte med på den listan
För flertalet som fotar med mobilkameror är deras bilder långt bättre en icke bild med en högt rankad på DxO.
Även en brusig bild kan vara långt bättre än en icke brusig bild. Var och spanade på en fotoutställning massor av kända fotografer, visst är ny bilder med fina digitalkamror "snygga" och tilltalande för en närstudie men många gamla klassiska med massor av brus (och korn) är helt outstanding. Fanns även vissa nya med allt ok men mindre tilltalande för mig men säkert ej för andra....

Men det där är ju ett så trött argument... Det kommer ALLTID fram i dessa diskussioner och bygger på ett så enormt tankefel att det egntligen inte ens är värt att kommentera, men men:

Det ENDA som är konstant är personen bakom kameran så varför skulle hxn plötsligt bli sämre för att hxn får en bättre kamera?

Du kan ALLTID få en bild brusigare, oskarpare, tekniskt sämre om du av någon obscen anledning vill det - men åt andra hållet går aldrig att gå. Så - kan vi lägga ner argumentet om fotografen, samma fotograf med en bättre kamera får aldrig en sämre bild, men har alla möjligheter att ta bra bilder i förhållanden hxn inte hade kunnat med en sämre kamera.

För mig är bildmotiv, kompositon, skärpa ,brus viktigast oftast i den ordningen....... men kan vara omvänt..... Viktigast av allt är ju förstås att komma till skott :). DxO mark kommer inte med på den listan.....

Menar du alltså att med en A99 kommer man till skott och tar bilder som man inte kan göra med en D600?

Jag har inte rattat en A99 i verkligheten, bara provat den och jämfört med A77 som jag har mer erfarenhet av, men jag upplevde hanteringen som väldigt lika.

Den stora saken som gjorde att jag inte kom överens med A77 är just missade tillfällen. Alltså t.ex. man går omkring med kameran och upptäcker något man vill fotografera och tar snabbt upp den för att ta en bild, då är sökaren svart! Sen när det blir bild i den så måste man börja om med komponerandet för motivet har flyttat sig.

Det fanns flera sådana liknande saker och jag har svårt att tänka mig att A99 skulle vara rappare i det avseendet.

Ännu värre blir det med blixt och det finns flera andra laggsituationer på dessa kameror.

Må vara att vid någon laboratoriemätning så är shutter-lag några millisekunder kortare, men det är inte upplevelsen när man använder kameran. Det är inte riktigt distinkt på samma sätt. Känslan av kontroll är inte alls samma sak. Det är så skönt med en kamera som lyder minsta vink och verkligen gör som fotografen vill. Man tajmar ögonblicket och pang, ekaxt då man vill tar man bilden. Med blixt, pang, exakt då man vill ta bilden så gör kameran det, inte 1 sekund efteråt!

A77 II var mycket bättre i det här avseendet, så bra så att det inte störde mig, men riktigt lika bra är det fortfarande inte. Så det som du och Patrik hävdar känner jag inte riktigt igen från verkligheten. Det här är inte Sonys starkaste gren, snarare en lite sämre.

Så nä, DxO mäter inte detta. Det mäter andra egenskaper som A99 också är sämre på, men vad har det med saken att göra? Fotografen är ju densamma i bägge fallen, så bildmotiv, kompositon, skärpa blir väl inte sämre för att kameran ger brusfriare bilder?

Eller syftar du på att efetrsom skärmen kan vinklas och vridas så kan man ta bilder som är omöjliga med en som inte har det? Visst är det en trevlig finess, men låååångt ifrån avgörande för mig åtminstone. Till 99% använder jag sökaren och en optisk sökare tycker jag funkar bättre. Sökarförstoring för skärpeinställning manuellt kan vara bra vid några spec. tillfällen som macro t.ex., men för mig är det ganska oviktigt. Peakng är ju "coolt", men inte superexakt, kan hjälpa tlll att få hygglig skärpa vid sämre ljus, men annars är ett riktigt bra AF-system betydligt viktigare och det som jag förlitar mig på - och inte heller där tar Sony hem segern tyvärr.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar