Tack för svar!
Då har jag bestämt mig att jag kör på Sony SAL 2,8/28-75 SAM.
Har du något att säga om videofunktionen till A99 då? Eller om A99 i allmänhet?
Är ändå nyfiken på dina åsikter..
mvh
Jo, okej då.
Det här är alltså vad jag tycker och andra tycker säkert helt annorlunda. Problemet är att jag inte tycker A99 är speciellt bra och säger man det, även om man motiverar varför, i det här forumet så tar vissa illa upp och anklagar en för att vilja smutskasta det fina Sony osv. Förra gången blev det så hätskt och folk skrev hemska saker och jag fick försvara mig. Det blev sånt liv att diskussionen blev anmäld till Fotosidan. De kollade inte så noga utan märkte att det var mig som det handlade om och det var fula påhopp, så de bestämde sig för att stänga av mig i en månad. Helt sjukt för det var inte jag som betedde mig illa. Nåja, det här är min åsikt.
A99 är en misslyckad kamera och jag skulle aldrig välja den framför t.ex. Nikon D610 som är totalt överlägsen i precis allt.
Du har ju haft Sony DSLR och inte deras SLT vad jag förstår. A99 liknar A77 (den gamla) väldigt mycket i hanteringen. SLT har ju potentialen att kunna tillföra en del extra speciella fördelar, som t.ex. att göra kameran extra snabb utan rörliga speglar och kunna utnyttja AF i skärmläge och vid filmning och kunna ha fokuspunkter över hela bildytan eftersom man speglar av hela sensorn.
Fördelarna som den här kameran har är inbyggd bildstabilisering och AF vid filmning.
Riktig PDAF under filmning kan vara riktigt bra, särskilt vid sport och naturfilmning där man inte riktigt vet vad som kommer att hända. Kan dock vara svårhanterat vid planerad film så fördelen är trots allt inte så jättestor. Bildstabiliseringen fungerar inte vid filmning. Istället används en elektronisk stabilisering som beskär bilden ganska kraftigt.
Tyvärr har Sony inte dragit nytta av dessa fördelar med A99. Den är inte snabbare än motsvarande DSLR och fokuspunkterna sitter samlade tätt i mitten med samma AF-modul som i APS-C kamerorna.
Det här var det positiva.
Sony fick för sig att hitta på nya oprövade finesser som nigen frågat efter. I A99 har de lagt in ett hybrid AF-system med AF-punkter på bildesenorn som skulle tillföra fokusbegränsning bl.a. Delsf funkar det inte någe vidare och är knepigt att ställa in, så annat än Sonys presentation så verkarkar det inte vara någon som använder det. Dels fungerar det bara med ett fåtal objektiv, Sony 50/1,4, Zeiss 24/2 och något till har jag för mig.
Problemet är att både SLT-spegeln och dessa nya AF-punkter stjäl ljus som minskar lågljusprestandan. Det här är en FF-kamera, men den presterar synnerligen dåligt, ungefär i nivå med de bästa APS-C från andra tillverkare och långt ifrån alla konkurrerande FF DSLR.
Här är en jämförelse mellan A99 och Nikon D600. Slängde med Nikon D3300 som är deras billigaste instegs APS-C för c:a 4000 kr som jämförelse också.
http://www.dxomark.com/Cameras/Comp...n-D600-versus-Sony-SLT-Alpha-99___928_834_831
Här är bruskurvorna för dessa kameror (upplösningen är samma så Screen/Print spelar ingen roll)
Sen finns det blixtsystemet. Där har Sony totalkvaddat det fina som de hade. Blixtbilder blir ofta felexponerade med A99 och TTL medför fördröjningar och trådlös TTL är numera så kasst att det är i princip oanvändbart och värdelöst, för allt annat än uppställda stilllastående modeller.
http://www.youtube.com/watch?v=eHrBcT51oE8
Dina gamla blixtar passar f.ö. inte på A99. Den nya F60M har kända allvarliga problem med överhettning och kostar skjortan. Jämför detta om du vill hur Nikon D610 och en SB-910 så får du se. Finns flera begagnade SG-910 här på FS för 2500 kr.
Nikon-kameran har dessutom inbyggd blixt som kan användas som controller, det har inte A99.
Jag har tidigare haft en massa Sony DSLR och blixtar. Tyckte Sony HVL-F58AM var state-of-art, men skaffade sedan en Nikon D600 och en SB-900. Det är klassskillnad! Fasiken så mycket bättre och robustare och förtroendeingivande Nikon CLS är.
Du är ju heller inte van med SLT, utan kommer från Sony DSLR. Då tror jag steget till en Nikon D610 är mer naturligt för dig. Elektronisk sökare har en del negativa egenheter som man kan störa sig på. Jag har inte använt A99 mer än provat den lite, men har mer erfarenhet av A77. Den har en seghet och är icke-responsiv och lite "svampig" i vissa lägen. Känns inte alls distinkt och förmedlar den där omedelbara återkopplingen till fotografen. A77 II är dock mycket bättre i det avseendet, men ingen av dem slår den fina följsamhet och känsla av exakthet som i de moderna Nikon DSLR.
Jag hade Nikon D600, men D610 är i princip exakt samma kamera, fast utan det där produktionsfelet, så man kan se dem som exakt likvärdiga tycker jag. Nikonen är så grymt följsam och exakt vid fotograferingen så man har absolut koll på hur det blir. Bildkvaliteten är helt fantastiskt bra också. Filmningen med Nikon har inte DPAF i videoläge, men kvaliteten är riktigt bra och mp4-codecen är betydligt bättre än den AVCHD som A99 har. Nikonen har högre bitrate och lägre kompression. Nikonen beskär inte heller bilden vid filmning som A99 gör. Den gör det för att få elektronisk bildstabilisering, men även om man stänger av den så är bilden beskuren. Med stabiliserade objektiv på Nikon får man bättre stabilisering.
Sen är objektivuudet till Nikon något helt annorlunda. Alla nya fina sigma och Tamron finns. Det finns i lager hos handlarna och det finns massor av bra Nikon-glas också.
Till avsevärt lägre pris än till Sony dessutom och med inbyggd ultraljuds AF-motor (det kallas AF-S på Nikonspråk). AF-S 85/1,8 G t.ex. är så löjligt bra och kostar under 4000 kr. Sony har sin gammaldags 85/1,4ZA med skruvdrift för 13 500 kr. Finns en uppsjö att välja bland och CLS blixtsystemet är totalt överlägset. Köper du Tamron 24-70 till Nikon så får du det med stabilisering också. Köper du Tamron 28-75 till Nikon så har den inbyggd AF-motor och ett sådant "kit" med Nikon D610 och Tamron 28-75 blir samma pris som ditt Sony-paket.
Fast jag skulle välja D610 + Sigma 24-105/4 OS HSM och de billiga primarna typ AF-S 50/1,8G och AF-S 85/1,8G.
Sen när det gäller andrahandsmarknaden och värdet så är det som natt och dag.
Att handla Sony är som att kasta pengarna i sjön. De är totalt iskalla på begagnat-marknaden och priset sjunker drastiskt. Fråga Patrik här ovan vad han sålde sin A99 för t.ex., var det 6500 kr? Detsamma gäller objektiv till Sony A-fattning.
En D610 ligger efter nåt år kanske 3000 under nypris, medan en A99 går väl inte att sälja alls.
Sedan är det högst osäkert om framtiden för A-mount. Kanske kommer att leva kvar tror en del, men någon slående satsning och utveckling är det ju knappast.
Så, enligt min mening finns det lite som talar emot A99, och jag skulle definitivt själv valt Nikon istället. Men folk tycker ju olika och här blir en del så arga om man skriver något negativt om Sony, så därför ville jag inte göra det.
Så, det här var mina åsikter och du bad om dem
.
Lycka till med din nya A99 !
/Mats