Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite frågor angående Nikonobjektiv - Af 50/1,8 D

Produkter
(logga in för att koppla)

NikonD60

Aktiv medlem
Hej har redan ett AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR objektiv och undrar om Nikon Objektiv Af 50/1,8D kompletterar det objektiv jag redan har på ett bra sätt?

Är Nikon Objektiv Af 50/1,8D bättre på korta avstånds bilder såsom t ex små kryp, blommor porträtt mm jämfört med AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR?

Är det ett bra objektiv för Nikon D60?

Vad är de största skillnaderna mellan dessa två?

Är det någon skillnad på t ex bildkvaliten?


Tack!
 
Senast ändrad:
Jag har hört att man kan göra det till ett riktigt bra macro objektiv om man köper till mellanringar. Vet dock inte hur man installera sådana...
 
Det är ett makroobjektiv du behöver för att fota det du säger. Kola på en seriös näthandlare och läs på om skillnaden mellan de olika alternativen.

Hej har redan ett AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR objektiv och undrar om Nikon Objektiv Af 50/1,8D kompletterar det objektiv jag redan har på ett bra sätt?

Är Nikon Objektiv Af 50/1,8D bättre på korta avstånds bilder såsom t ex små kryp, blommor porträtt mm jämfört med AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR?

Är det ett bra objektiv för Nikon D60?

Vad är de största skillnaderna mellan dessa två?

Är det någon skillnad på t ex bildkvaliten?


Tack!
 
Hej har redan ett AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR objektiv och undrar om Nikon Objektiv Af 50/1,8D kompletterar det objektiv jag redan har på ett bra sätt?

Är Nikon Objektiv Af 50/1,8D bättre på korta avstånds bilder såsom t ex små kryp, blommor porträtt mm jämfört med AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR?

Är det ett bra objektiv för Nikon D60?

Varför ett 50 mm fast om du redan har en 18-55 mm? Bättre att ta småkryp med är den knappast. Fast porträtt kan ju funka ngt bättre tack vare det kortare skärpedjup som 50:1.8 kan ge. Men AF 50:1.8 D kräver ju autofokusmotor i huset för att ge AF, och det har väl inte D60? Så då blir det att köra manuell fokus ... mvh / FiCa1
 
Hej har redan ett AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR objektiv och undrar om Nikon Objektiv Af 50/1,8D kompletterar det objektiv jag redan har på ett bra sätt?

Är Nikon Objektiv Af 50/1,8D bättre på korta avstånds bilder såsom t ex små kryp, blommor porträtt mm jämfört med AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR?

Är det ett bra objektiv för Nikon D60?

Varför ett 50 mm fast om du redan har en 18-55 mm? Bättre att ta småkryp med är den knappast. Fast porträtt kan ju funka ngt bättre tack vare det kortare skärpedjup som 50:1.8 kan ge. Men AF 50:1.8 D kräver ju autofokusmotor i huset för att ge AF, och det har väl inte D60? Så då blir det att köra manuell fokus ... mvh / FiCa1

Hej, tack för svaret.

Men vad är egentligen skillnaden mellan dessa två objektiv bortsett från storlek, vikt, utseende, ljus känslighet, brännvid och att den ena inte har inbyggd autofokus?

Är det stor skillnad på bildkvaliten?

Jag menar skulle det finnas någon anledning att välja att använda Nikon Objektiv Af 50/1,8D gentemot det jag redan har?
 
Senast ändrad:
Är det ett bra objektiv för Nikon D60?
Nej, det tycker jag inte. Det ger ingen autofokus och du kommer mindre nära än med ditt 18-55. Objektivet är avsett som lätt och enkelt normalobjektiv för en kamera med film eller större sensor, men kan funka som kort teleobjektiv för kameror med D60:ns sensorstorlek. Emellertid krävs att man har en fokusmotor i kamerahuset för att få AF, vilket D60 inte har. Närgränsen är ungefär en halvmeter, och alltså inte lämplig för närbilder utan extra tillbehör.

Tyvärr finns det ingen billigt objektiv som passar dina önskemål. Möjligen om du nöjer dig med manuell fokus, men det är inte lätt eftersom D60 inte har så stor sökare.
Om du kan tänka dig att hosta upp en massa pengar så är Nikkor 60/2,8 AF-S ett bra alternativ för närbilder, som också ger AF med din kamera.

Tillägg: Den största skillnaden rent optiskt mellan 18-55 och 50/1,8 är att den senare har mycket högre ljusstyrka, närmare bestämt ungefär 3 exponeringssteg (vid 50 mm på zoomen alltså). Det innebär att man kan få mer oskarp bakgrund vid kort skärpedjup, samt 8 gånger kortare slutartid, vilket är bra om ljuset tryter.
 
Nej, det tycker jag inte. Det ger ingen autofokus och du kommer mindre nära än med ditt 18-55. Objektivet är avsett som lätt och enkelt normalobjektiv för en kamera med film eller större sensor, men kan funka som kort teleobjektiv för kameror med D60:ns sensorstorlek. Emellertid krävs att man har en fokusmotor i kamerahuset för att få AF, vilket D60 inte har. Närgränsen är ungefär en halvmeter, och alltså inte lämplig för närbilder utan extra tillbehör.

Tyvärr finns det ingen billigt objektiv som passar dina önskemål. Möjligen om du nöjer dig med manuell fokus, men det är inte lätt eftersom D60 inte har så stor sökare.
Om du kan tänka dig att hosta upp en massa pengar så är Nikkor 60/2,8 AF-S ett bra alternativ för närbilder, som också ger AF med din kamera.

Tillägg: Den största skillnaden rent optiskt mellan 18-55 och 50/1,8 är att den senare har mycket högre ljusstyrka, närmare bestämt ungefär 3 exponeringssteg (vid 50 mm på zoomen alltså). Det innebär att man kan få mer oskarp bakgrund vid kort skärpedjup, samt 8 gånger kortare slutartid, vilket är bra om ljuset tryter.

Ok, precis vad jag behövde få veta. Det blir väl i sådana fall till att spara pengar till något annat dyrare. Tack ska du ha för svaret!

Har bara en fråga till som du Martin eller kanske någon annan kan hjälpa mig med.

Hittade detta objektiv: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=396900

Är detta objektiv bra för Nikon D60 samt kompletterar det 18-55 objektivet bra?

Eller är det ungefär samma som det tidigare jag nämde fast med autofokus?

Jag är nybörjare inom fotografering...
 
Senast ändrad:
Hittade detta objektiv: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=396900

Är detta objektiv bra för Nikon D60 samt kompletterar det 18-55 objektivet bra?

Det går inte att svara på utan beror på vad du är ute efter. Objektivet passar däremot alldeles utmärkt på D60 och blir där vad man kan kalla en ljusstark normal. Brännvidden kan du lätt se genom att sätta dit nuvarande objektiv på 35mm. Vad jag sett så ska det vara ett trevligt objektiv om det är ett objektiv med de egenskaper som en fast 35:a har som man söker.
 
Det går inte att svara på utan beror på vad du är ute efter. Objektivet passar däremot alldeles utmärkt på D60 och blir där vad man kan kalla en ljusstark normal. Brännvidden kan du lätt se genom att sätta dit nuvarande objektiv på 35mm. Vad jag sett så ska det vara ett trevligt objektiv om det är ett objektiv med de egenskaper som en fast 35:a har som man söker.

Ok, men tycker du att 18-55 objektivet har allt det som 35:an har plus lite till?

En kille på prisjakt nämde att man fick bättre bilder med det (35:an) jämfört med standard objektivet. hmmmmm
 
Ok, men tycker du att 18-55 objektivet har allt det som 35:an har plus lite till?

En kille på prisjakt nämde att man fick bättre bilder med det jämfört med standard kitet. hmmmmm

Jag har inte prövat just den 35:an som sagt utan jag har den äldre AF-D 35/2. Den nyare verkar som sagt vara bättre förutsatt att man har en DX-kamera, men någon annan med erfarenhet av den få fylla i på den punkten. Jag håller dock för troligt att den har optiska förutsättningar för bättre bildkvalitet jämfört med 18-55.

18-55:an har jag inte heller prövat, varför jag enligt ovan inte kan ge någon definitiv åsikt. Jag har istället en 18-70, men 35:an sitter rätt ofta på kameran. Den är smidig och har en brännvidd jag tycker är användbar.

Tekniken blir lite annorlunda med ett fast objektiv eftersom man får "zooma" med fötterna, även om det är lite missvisande att uttrycka sig så pga hur zoom vs avstånd påverkar perspektivet.

Skärpedjupsmässigt och vad gäller ljusstyrkan är egenskaperna liknande 50/1,8.
 
Hittade detta objektiv: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=396900

Är detta objektiv bra för Nikon D60 samt kompletterar det 18-55 objektivet bra?
Ja, absolut. Men att jag tycker det betyder inte att det passar dig. Vill du ta närbilder så är det inte ett lämpligt objektiv, då det har dålig närgräns. Dess styrka är snarast bra ljusstyrka (stor största bländaröppning), bra skärpa och ganska liten storlek.

Jag tycker att du ska försöka lägga ner lite tid på att försöka utröna precis vad det är du vill ha. Använd din kamera med det befintliga zoomobjektivet och notera situationer när den kombinationen inte räcker till. Försök förstå vad det är du saknar i dessa situationer. Är det "räckvidd" (längre brännvidd), bättre närbildsegenskaper (större förstoringsgrad), kortare skärpedjup (större bländaröppning) eller något annat?

Kanske kan det vara så att det blir billigare att byta D60:n mot ett kamerahus med inbyggd fokusmotor än att försöka leta upp objektiv som ger AF med D60. Det här problemet är ganska vanligt förekommande, och det är lite synd att Nikon i sin marknadsföring inte låter förstå att det är många trevliga objektiv som inte funkar med de moderna instegskamerorna.

---------------

Tillägg: Jag som objektivtestardåre tycker förresten att 18-55 är ett alldeles utmärkt objektiv optiskt sett. Det är plastigt, ljussvagt och har långsam autofokus, men skärpan är det absolut inget fel på.
 
Jag tycker att du ska försöka lägga ner lite tid på att försöka utröna precis vad det är du vill ha. Använd din kamera med det befintliga zoomobjektivet och notera situationer när den kombinationen inte räcker till. Försök förstå vad det är du saknar i dessa situationer. Är det "räckvidd" (längre brännvidd), bättre närbildsegenskaper (större förstoringsgrad), kortare skärpedjup (större bländaröppning) eller något annat?

Instämmer definitivt i detta.
 
Jag tycker att du ska försöka lägga ner lite tid på att försöka utröna precis vad det är du vill ha. Använd din kamera med det befintliga zoomobjektivet och notera situationer när den kombinationen inte räcker till. Försök förstå vad det är du saknar i dessa situationer. Är det "räckvidd" (längre brännvidd), bättre närbildsegenskaper (större förstoringsgrad), kortare skärpedjup (större bländaröppning) eller något annat?

Jo, jag instämmer med det. Problemet är bara att det inte räcker för mig att förstå vad jag saknar utan jag behöver också förstå vad som skiljer olika objektiv åt för att kunna välja rätt objektiv.

Jag har alltid funderat på om man ska välja Tamrom, Sigma eller Nikon. Det är en djungel för mig... Om man bara kunde jämföra bildkvaliten genom att testa. Dock är detta inte så enkelt, vilket gör mig osäker vilket objektiv jag ska välja....
 
Men vad är egentligen skillnaden mellan dessa två objektiv bortsett från storlek, vikt, utseende, ljus känslighet, brännvid och att den ena inte har inbyggd autofokus?
Med tanke på den fråga du ställer så skall du nog börja med att läsa på lite först och använda det du har ett tag till.

För så vitt jag vet så har du i princip redan räknat upp ALLA parametrar som bestämmer hur ett objektiv är. Det blir lite tragikomik över det hela.
 
Med tanke på den fråga du ställer så skall du nog börja med att läsa på lite först och använda det du har ett tag till.

För så vitt jag vet så har du i princip redan räknat upp ALLA parametrar som bestämmer hur ett objektiv är. Det blir lite tragikomik över det hela.

Naa skulle inte säga att jag rabblat upp allting som bestämmer hur bra ett objektiv är. :). T ex bildstabilisering kan vara olika bra mellan olika objektiv. Fokuseringen om sådan finns kan vara olika bra. Kvaliten på olika objektiv kan skilja en del. Högljudd eller tyst motor? Skärpan kan skilja en hel del.

Sådant som riktigt insatta kan svara på.

Problemet är bara... För att vara riktigt insatt i vad som skiljer olika objektiv åt så MÅSTE man testa och jämföra. Det är inte överallt man kan göra detta... Försöker ändå få reda på så mycket jag kan i detta forum då jag inte har möjlighet att testa de objektiv jag läser om.

Att titta på "exempel bilder" kan hjälpa lite men är långt ifrån tillräckligt. Då kamera inställningar kan skillja i användet av olika objektiv.....
 
Senast ändrad:
Som någon redan skrivit, 35mm 1,8 är troligtvis det bästa valet du kan göra för dem pengarna.

Ser överallt på detta forumet hur man mer eller mindre lovordar kitobjektivet 18-55.
Det är inget bra objektiv. Du kommer märka väldigt stor skillnad om du köper antingen 50mm eller 35mm.
Först och främst är skärpan markant märkbart bättre. Det korta skärpedjupet är en annan sak som verkligen kan göra dina bilder bättre.

Jag hade tidigare en D80 med kitobjektivet, ställde mig samma frågor som du och slog till slut till på ett 50mm.
18-55:an åkte ut på Tradera efter bara ett bara bilder med 50mm. Den är så mycket bättre.

I ditt fall hade jag dock satsat på 35mm med tanke på den inbyggda fokusmotorn. Då har du ett perfekt porträttobjektiv som även passar utmärkt till natur och landskapsbilder.
 
Som någon redan skrivit, 35mm 1,8 är troligtvis det bästa valet du kan göra för dem pengarna.

Ser överallt på detta forumet hur man mer eller mindre lovordar kitobjektivet 18-55.
Det är inget bra objektiv. Du kommer märka väldigt stor skillnad om du köper antingen 50mm eller 35mm.
Först och främst är skärpan markant märkbart bättre. Det korta skärpedjupet är en annan sak som verkligen kan göra dina bilder bättre.

Jag hade tidigare en D80 med kitobjektivet, ställde mig samma frågor som du och slog till slut till på ett 50mm.
18-55:an åkte ut på Tradera efter bara ett bara bilder med 50mm. Den är så mycket bättre.

I ditt fall hade jag dock satsat på 35mm med tanke på den inbyggda fokusmotorn. Då har du ett perfekt porträttobjektiv som även passar utmärkt till natur och landskapsbilder.

Ok. 35mm har iallafall fått bra betyg på prisjakt. Den verkar vara omtyckt för sin bildkvalitet. Synd bara att den inte har inbyggd bildstabilisering men det kanske inte spelar någon större roll såvida man står hyggligt still?
 
Ok. 35mm har iallafall fått bra betyg på prisjakt. Den verkar vara omtyckt för sin bildkvalitet. Synd bara att den inte har inbyggd bildstabilisering men det kanske inte spelar någon större roll såvida man står hyggligt still?

De flesta råd du får färgas starkt av just hur de som ger råden själva har valt, vilket är naturligt kanske, trassligt för en nybörjare blir det ju...

En 35mm på en D60 är knappast vad man normaltskulle kalla "porträttoptik"...

Att "kasta bort" 18-55 ifall tex 50mm fast är bättre(skarpare är det absolut) verkar lite väl...bortfaller behovet av övriga brännvidder plötsligt då?
Finns pengar ja då är det bara köpa ett annat vidvinkligt förstås..

Mitt råd är liksom någon mer skrivit:
Lär dej mer med det du redan har...när du så märker vad som evt saknas då kan du leta efter specifikt objektiv för behovet.

Vill du testa hur tex 35 mm skulle fungera, ta och tejpa ditt 18-55 i 35 läget vid något/några fototillfällen.Tvinga dej "se" med 35 mm lägets perspektiv..så märker du om/att det är något du skulle vinna med att köpa det fasta 35mm som ju är skarpare, ljusstarkare och kan ge kortare skärpedjup ifall nu det är nåt du vet du vill åt.

Det kan gott få ta ett tag att röna ut vartåt du ska utvidga optiksortimentet härnäst, så ta det som ännu ett tips...
 
De flesta råd du får färgas starkt av just hur de som ger råden själva har valt, vilket är naturligt kanske, trassligt för en nybörjare blir det ju...

En 35mm på en D60 är knappast vad man normaltskulle kalla "porträttoptik"...

Att "kasta bort" 18-55 ifall tex 50mm fast är bättre(skarpare är det absolut) verkar lite väl...bortfaller behovet av övriga brännvidder plötsligt då?
Finns pengar ja då är det bara köpa ett annat vidvinkligt förstås..

Mitt råd är liksom någon mer skrivit:
Lär dej mer med det du redan har...när du så märker vad som evt saknas då kan du leta efter specifikt objektiv för behovet.

Vill du testa hur tex 35 mm skulle fungera, ta och tejpa ditt 18-55 i 35 läget vid något/några fototillfällen.Tvinga dej "se" med 35 mm lägets perspektiv..så märker du om/att det är något du skulle vinna med att köpa det fasta 35mm som ju är skarpare, ljusstarkare och kan ge kortare skärpedjup ifall nu det är nåt du vet du vill åt.

Det kan gott få ta ett tag att röna ut vartåt du ska utvidga optiksortimentet härnäst, så ta det som ännu ett tips...

Alltså jag skrev i min första post i denna tråd vad jag behövde objektivet för. (Porträtt, blommor mm) Kanske var lite otydligt jag vet inte... Det jag menade var iallfall (korta avstånds bilder)

Just pågrund av att det skulle vara (som du säger) skarpare, ljusstarkare och bra skärpdjup skulle räcka. Om jag skulle behöva zooma in vid något tillfälle ja då sätter jag på mitt nuvarande objektiv...

Men jag tror nog att 35mm skulle vara lagom brännvidd för mig. (Har testat 35mm på mitt nuvarande)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.