Annons

Lite frågor angående Nikonobjektiv - Af 50/1,8 D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror att du har en dimmig bild av vad du och andra menar med "bildkvalitet", det är det som får mig att tipsa om en bok! "Bildkvalitet" beror av tusen saker, varav objektivet bidrar med bara några!

Den som älskar en 35/1.8 för dess bildkvalitet, menar troligen det korta skärpedjupet, och borde säga det, så att du som nybörjare förstår. Skärpan är inte ett spår bättre än din 18-55!

Förstår du nu?

Per.

"Den som älskar en 35/1.8 för dess bildkvalitet, menar troligen det korta skärpedjupet, och borde säga det, så att du som nybörjare förstår. Skärpan är inte ett spår bättre än din 18-55!"

Vem vet.... Nåja orkar inte bry mig längre.

OM men bara om det blir ett nytt objektiv så blir det nog detta macro objektiv.... http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=274117, men ska nog inte skaffa något på senare tid. Kommer fortsätta använda mitt 18-55 för "allroundfotografering".
 
Senast ändrad:
Det kommer dessutom att bli ett perfekt porträttobjektiv med sina 90mm (på 35mm). .

"Den som älskar en 35/1.8 för dess bildkvalitet, menar troligen det korta skärpedjupet, och borde säga det, så att du som nybörjare förstår. Skärpan är inte ett spår bättre än din 18-55!"

Vem vet.... Nåja orkar inte bry mig längre.

OM men bara om det blir ett nytt objektiv så blir det nog detta macro objektiv.... http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=274117, men ska nog inte skaffa något på senare tid. Kommer fortsätta använda mitt 18-55 för "allroundfotografering".
 
Det där förstod jag inte. :)

Morrison "översatte" 60mm till vad det motsvarar på en gammal 35mm-kamera (eller en ny fullformatskamera). Han multiplicerade 60 med 1.5 och fick 90mm, vilket han tycker är lagom porträttbrännvidd på en 35mm-kamera.

Gör inte så, om du inte har en gammal historia från 35mm, utan tänk snanare att 60mm är en lagom brännvidd för porträtt om gluggen sitter på din D60 eller motsvarande kamera.

Per.
 
Morrison "översatte" 60mm till vad det motsvarar på en gammal 35mm-kamera (eller en ny fullformatskamera). Han multiplicerade 60 med 1.5 och fick 90mm, vilket han tycker är lagom porträttbrännvidd på en 35mm-kamera.

Gör inte så, om du inte har en gammal historia från 35mm, utan tänk snanare att 60mm är en lagom brännvidd för porträtt om gluggen sitter på din D60 eller motsvarande kamera.

Per.

Aha, ok jag förstår. :)
 
OK, visst kan man göra det, men det finns fortfarande fullframehus så det är väl inte fel att känna till begreppet, som dessutom används ofta här på FS när objektiv diskuteras.

Morrison "översatte" 60mm till vad det motsvarar på en gammal 35mm-kamera (eller en ny fullformatskamera). Han multiplicerade 60 med 1.5 och fick 90mm, vilket han tycker är lagom porträttbrännvidd på en 35mm-kamera.

Gör inte så, om du inte har en gammal historia från 35mm, utan tänk snanare att 60mm är en lagom brännvidd för porträtt om gluggen sitter på din D60 eller motsvarande kamera.

Per.
 
OK, visst kan man göra det, men det finns fortfarande fullframehus så det är väl inte fel att känna till begreppet, som dessutom används ofta här på FS när objektiv diskuteras.

Jag först din ståndpunkt, men håller inte med dig. Det har dock diskuterats i andra trådar, så vi ska väl inte i onödan stöka ned här.

Vi kan väl bara vara överens om att vi inte är det?

Per.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.