ANNONS
Annons

Lite D200 frågor innan jag köper

Produkter
(logga in för att koppla)

Dennis_R

Aktiv medlem
Skall köpa en D200 nu i slutet av månaden när lönen kommer. Jag har ett par frågor till er som vet.

1. Jag skall köpa battergreppet i samma veva, fast det blir j*vligt tajt med pengar så jag vet inte om jag har råd med ett extra batteri på en gång. Följer det med ett extra batteri med greppet så man kan kombinera det man får till kameran och köra med en gång? Eller går det att endast köra med ett batteri i greppet om man vill?

2. Sökarbildsförstorare, hur är dem? Jag älskar den stora sökaren i D200 och att göra den ännu större vore härligt. Vad är för och nackdelar med en forstare? Finns det bara en eller finns det med olika förstoringar? Vad heter tillbehöret(n)?

MVH
Dennis

Nej, det ingår inte extra batteri. Går dock att köra med endast ett. Dessutom kan du använda AA-batterier med greppet. Greppet känns kanon i liggande format. Dock tycker jag ergonomin är kass på höjden. Klumpigt. Sökarförstoraren har jag tyvärr ej testat

MVH Tomas

Jag tycker du istället skall vänta med greppet och satsa på ett extra batteri till kameran om pengarna tryter, du kommer snart att märka att kameran slukar mycket ström, detta minskar efter cirka 10-12 laddningar då det interna batteriet har uppnåt full laddning.

Batteriegreppet är inte riktigt lika gediget som D200. Känns lite plastigt i jämförelse. Men jag hade inte velat vara utan det ändå. Körde själv en tid med bara ett batteri ihop med greppet. Det beror ganska mycket på hur just du fotograferar om du är i stort behov av extra batteriet direkt. Kameran slukar betydligt mer batteri än exempelvis D70 och motsvarande. Men om man kör utan direkt visning i skärmen så klarar man en bra bit över 1000 bilder på en laddning. Säkerligen tillräckligt för många. Men ett extra batteri är ett måste vid lite större turer.Om du använder displayen flitigt så minskar antalet bilder drastiskt.

Jag har också DK-21 som förstoraren till D200 heter. Den gillar jag personligen inte. Man måste sätta ögat väldigt nära sökaren för att kunna se hela sökarbilden. Vill du ha märkbart större sökar så bör du nog kolla in någon annan kameramodell.

Jag håller med Marcus om DK21:an. Har dessutom glasögon och dessa två tingestar funkar inte så bra ihop.

Stativ + MB-D200 = inte stadigt

Om du ofta använder stativ vill jag hissa varningsflagg för batterigreppet MB-D200.

Greppets stativgänga är ingjuten i greppets flexande botten vilket gör kopplingen till kulleden för vek. Makrofotografering är inte att tänka på!

Inte ens om man förser kameran+batterigrepp med en RRS L-bracket BMBD200-L blir det stadigt nog.

Jag köpte MB-D200 huvudsakligen för att få bekvämare grepp om kameran (har stora händer) och bättre balans ihop med teleobjektiv, men returnerade den till Dustin med vändande post när jag upptäckte hur illa det funkade med stativen.

I övrigt tyckte jag kvaliten verkade helt OK, plastigheten är inte värre än andra kameragrejor och är vad man kan förvänta sig för 1300:- plus moms.

Idag har jag istället extrakraften i fickan i form av ett löst extrabatteri.

Dennis, Bo har helt rätt i det han skriver när han påpekar att D200 ihop med MB-D200 inte blir lika stadigt med stativ.

Jag förstår dock inte varför det inte skulle vara ett bra tillbehör trots det. Att ha en systemkamera handlar ju om att anpassa systemet efter motiv, miljö och olika situationer. Att då ta av greppet när man fotar med stativ är ju hur enkelt som helst. Tar inte längre tid än att byta objektiv.

Frihandsfotograferingen får ju ett stort lyft, speciellt om man har bra optik (som ofta väger mer)

Vill också nyansera det hela med att säga att jag har tagit en hel del bra bilder på stativ ihop med MB-D200 trots att det inte är lika stabilt som utan. Men jag plockar av det vid macro och en del stativfotografering. Samt även när man vill att kameran ska bli mindre och lättare.

Jag säger som jag brukar, prova ett själv och bilda dig en egen uppfattning. Försök då att få låna och prova det längre än att bara sätta på det och såga det direkt.

Lycka till med din blivande kamera. Den är grym.

Jag testade sökarokularet i butik och måste säga att jag gillade det. Men som sagt, det var i en butik och jag har inte utvärderat det i fält så att säga. Har varit ganska inställd på att köpa till ett sånt okular ifall jag köper en d200, men vi får se.

Jag har kört med MB-D200 hela tiden och tycker det är kanon, skulle inte vilja vara utan. Vist är den lite plastigare än kameran men den kostar ju inte så mycket ändå. Och som sagt när man ska fota med stativ och macro och vill ha lite stadigare är det bara plocka bort greppet, Jag tycker kameran blir grymt mycket stabilare och skönare med greppet än utan speciellt med lite tyngre optik.

Damian

jag har både greppet och sökarförstoraren. Klart bra och värt stålarna!

Jag köpte dessutom på mig 3 extra batterier, så jag har 2x2 uppsättningar. Då kan de 2 andra ligga på laddning medans man använder de andra 2 i greppet, också väldigt praktiskt.

Re: Stativ + MB-D200 = inte stadigt

cowboy skrev:
Om du ofta använder stativ vill jag hissa varningsflagg för batterigreppet MB-D200.

Greppets stativgänga är ingjuten i greppets flexande botten vilket gör kopplingen till kulleden för vek. Makrofotografering är inte att tänka på!

Inte ens om man förser kameran+batterigrepp med en RRS L-bracket BMBD200-L blir det stadigt nog.

Jag köpte MB-D200 huvudsakligen för att få bekvämare grepp om kameran (har stora händer) och bättre balans ihop med teleobjektiv, men returnerade den till Dustin med vändande post när jag upptäckte hur illa det funkade med stativen.

I övrigt tyckte jag kvaliten verkade helt OK, plastigheten är inte värre än andra kameragrejor och är vad man kan förvänta sig för 1300:- plus moms.

Idag har jag istället extrakraften i fickan i form av ett löst extrabatteri.

Däremot om du har ett tele med stativfäste t.ex. 70-200mm 2.8 så är det stabil(ARE). Men man kan göra sina egna stativ också ;)

Fick hem min D200, SB-800 mm idag.
Vilken härlig kamera. Känns fantastiskt härlig i greppet. Kvalitetskänsla ut i fingertopparna.

Du väntar på en riktig höjdare så håll ut :)
D200,an är helt suverän. Jag puttade i ett 2 GB Sandisk extreme III. Räcker långt. Himla käckt att kunna spara i RAW och JPG samtidigt.
Jag är jättenöjd. Skall bara kompletteras med fler gluggar under vägens lopp.
Tillsammans med SB-800 så kommer man mycket långt. Som någon sa - Livet före och efter D200 :)

Haha rikemansbarn ;) ;) jag har bara knäppt med d200an utan minneskort. så jag ska nog klara mig på det ett tag ;P.

Dessutom min gamla kamera (som nu är såld) hade jag bara ett 256mb minneskort till :p Det rymde omkring 100bilder. Sedan skaffade jag ett 1gigs kort till den. Som jag fyllde en och en halv gång innan jag sålde allt :p.

Så om jag fotar dubbelt med D200, alltså RAW+JPEG=ca 20mb. Så ryms det exakt 100 exponeringar ;). Jag nöjer mig ett tag med andra ord :).

Lorryquai skrev:
Jag är helnöjd med min!

Är inte 2gb lite?

Jag kör med 8gb.

//Lorryquai

Ingen aning!
Får väl se hur långt det räcker.
Jag pysslar ju i huvudsak med produktfotografering och tänkte bl.a köra direkt i datorn, Men just nu så är det kul att plåta allt :)

Lorryquai skrev:
Är inte 2gb lite?
Jo, men man kanske inte är en sån som bränner av tre miljoner bilder på skräp, utan tänker lite först;-) Jag har EN gig tills vidare, och det får plats 60 RAW-bilder. Ganska lagom för mig på en eftermiddag. Men jag skulle vilja ha lite mer för längre fototurer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar