Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite besviken 400D ägare

Produkter
(logga in för att koppla)
Bjarte skrev:
Men inte står det väl överdrivet om efterbehandling i datorn i kameramanualer?
Nä, men det brukar stå vilka inställningar man bör använda beroende på om man tänker efterbehandla bilden eller inte.

ntz skrev:
Det här var lite överdrivet Martin.
Javisst:-D

Man får utgå från att en bilspekulant har körkort och därmed besitter de nödvändiga kunskaperna om hur en bil fungerar. Det krävs väl ingen form av licens som intygar att man kan hantera en systemkamera innan man får lov att köpa och använda en.
Om vi säger moped då? Det finns ju automatväxlade och manuellt växlade, med och utan koppling. Man får helt enkelt försöka lista ut hur man gör själv, och bästa sättet är att läsa instruktionsbok/manual:)

Har du själv aldrig varit nybörjare? ;-).
Jo, och det är jag fortfarande.

Jag brukar gilla dina inlägg men ibland går du lite för hård fram.
Det var inte menat på det viset, utan mest lite retligt ironiskt.

En försäljare bör tala om vad som krävs för att hantera de produkter den säljer om han/hon märker att kunden är helt "grön" inom området. Men jag har träffat på försäljare (speciellt inom stormarknader) som själva inte har en aning om vad de säljer.
Pja, det beror ju på var man köper kameran. Hos en fotohandlare så får man säkert den hjälp man vill ha, medan en försäljare hos t ex Siba nog skiter i vad kunden vet eller inte, vilket är fullt förståeligt.
Men egentligen tycker jag inte att försäljaren har nåt större ansvar. Det är alltid upp till en själv att ta reda på hur det funkar, men lite hjälp är ju aldrig fel förstås. Det finns en anledning till att det är billigare hos elvaruhusen, får man tänka på. Personalen är förstås inte lika kompetent där.

Edit: Det hade blivit väldigt mycket för säljaren att förklara om han/hon ska gå igenom allt som är "grundläggande" hos en systemkamera. Det är rätt mycket nämligen.
 
Vilken glugg använder du dig av? För om du har en som är bättre än EF-S 18-55, så är det fel på inställningarna. Alternativt något fel på automatiken.
 
Har läst igenom svaren och det är tydligen mej det är fel på, manualen har jag läst både en och två gånger och det finns inget som beskriver vad man gör för fel när buskarna blir röda:).
Vad har jag gjort för fel då om vi tar kortet vid sjön busken och tallen ser ju hemska ut,
Kortet är taget kl 10 på förmiddan solen ligger
snet bakom mig ,
bländare22, slutartid, 1/20, iso100,ingen expkomp. vitbalansen dagsljus bländaratomatik.
 

Bilagor

  • test1.jpg
    test1.jpg
    97.8 KB · Visningar: 858
EF-S 18-55 är en utmärkt glugg...
Har själv plåtat många (bra) bilder med den tillsammans med den EOS 300D som jag hade då, innan jag sålde den och gav med Kit objektivet.

Plåta RAW och vitbalansera i efterhand, i datorn! ;o)
 
Men, om du fotar i RAW så kan du ju ställa vitbalansen efteråt, och sen trixa lite i PS kanske?

EDIT: nån annan var visst snabbare... igen :)
 
OK.

Exponeringstiden 1/20 sek är lååååång och ger förmodligen skakningsoskärpa.
Ljuset räcker utan vidare till för 1/100 sek i stället.
Bländare 8 eller 11 ger fullt tillräckligt skärpedjup och tecknar även skarpare än bl 22.

Automatisk vitbalans ger förmodlingen bättre färger än "dagsljus"

Kameran exponerar efter medelvärdet och det innebär ev.att sjön och den ljusa himlen dominerar, därför blir bilden mustig. Förmodligen går det att kompensera för detta i redigeringen genom att göra bilden ljusare.

Kolla histogramet på originalfilen, förmodligen ligger kurvan förskjuten något åt vänster skulle jag tro. Gissar på att ett stegs mer exponering skulle förbättra tonomfånget utan att det ljusa blir överexponerat (utfrätt)

Mvh J O
 
Jag har ingen Canon själv och har inget själklart svar till dig men många med "ditt" problem brukar öka skärpa, färgmättnad och möjligen kontrasten nåt steg för att mer efterlikna kompaktkamerans bilder.

Fast att öka färgmättnaden här gör ju inte buskarna mindre röda, snarare tvärtom.

Du har använt bl.22 och 1/20s. Vet inte vilken brännvidd du använt men oavsett så är 1/20 på gränsen vad de flesta kan handhålla en vidvinkel. Om bilden inte har den rätta skärpan utan att grenverket är lite halvsuddigt pga rörelseoskärpa kanske den röda färgen upplevs kraftigare. Du kunde t ex använt bl.8 och 1/160s istället för undvika ev rörelseoskärpa.
 
Joza skrev:
Har läst igenom svaren och det är tydligen mej det är fel på, manualen har jag läst både en och två gånger och det finns inget som beskriver vad man gör för fel när buskarna blir röda:).
Vad har jag gjort för fel då om vi tar kortet vid sjön busken och tallen ser ju hemska ut,
Kortet är taget kl 10 på förmiddan solen ligger
snet bakom mig ,
bländare22, slutartid, 1/20, iso100,ingen expkomp. vitbalansen dagsljus bländaratomatik.
Jag tycker inte det ser särskilt hemskt ut. Du har väl helt enkelt konverterat RAW-filen på ett sätt som framhävt rött? Det ÄR ju rött ljus när solen står lågt dessutom.

Edit: Eller var det fotat i JPG? Då handlar det snarast om att automatisk vitbalans inte funkar i alla lägen. Ställ vitbalansen manuellt så blir det nog bättre. Sen finns det i alla fall hos Nikon inställningar i kameran för lite olika färgskalor, som passar för olika motiv. Prova att labba lite med det.
 
Vad har du för inställningar på färgmättnad och kontrast i kameran. Jag brukar ha dessa på 0 för att få det så neutrölat so möjligt ( har 350d men bör vara samma gerjjur på din kamera ).
 
Som sagt Martin jag gillar dina inlägg även om jag inte håller med dig i mångt och mycket. Gillar din retliga och ibland provokativa stil men det har krävts ett par dunster med dig innan jag förstod att det du skriver inte är arrogant eller illa menat utan att det är med glimten i ögat. Men de som inte har läst många av dina inlägg kan missförstå och betrakta saken på annat sätt.
Trådskaparen frågar inte efter grundläggande saker typ: vad är bländare eller hur man sätter på kameran. Svaret på hans undran finns inte, mig veterligen, i någon manual, reklam eller informationsbroschyr. Jag har inte sett någonstans att det står att kompaktkameror gör en övergripande efterbehandling av bilden medan systemkameror gör det samma (eller inte alls) i en mycket mer begränsad omfattning allt beroende på dina inställningar och därför krävs, för det mesta, att du gör det själv i din dator. Att en systemkamera kräver mycket mer av fotografen. Tror att den informationen oavsett om den skulle ges av en försäljare eller skriftligt av kameratillverkaren skulle avskräcka potentiella kunder. Men det är just sådan information som en försäljare bör ge. Har aldrig menat att denne skall ge en kurs om hur kameran fungerar och hur man tar bra bilder ;-).
 
Jag har inte läst alla turer här men ett starkt tips är manuell vitbalans, dom här finns att köpa för ca 150spänn i en valsorterad foto affär.
(101an)
http://www.qpcard.se/

Har du photoshop så kan du försöka hitta en medelgrå punkt och gör ett justeringslager/kurva och sätt mitten pippeten där det borde vara medelgrått hjälper ibland.

Jag tog mig friheten och testa på din bild.
gråpunkt på stammen och lätt dämpad färgmättnad i den blå kanalen
 

Bilagor

  • test1.jpg
    test1.jpg
    67.9 KB · Visningar: 731
Senast ändrad:
Eftersom du själv bara stör dig på färgerna på bilden antar jag att du har koll på det mesta vad gäller slutartider och bländare.

Kan du ställa Kelvin grader på din kamera?

Sätt den då till 5400-5600k och prova. Det är faktiskt en väldigt bra medeltemp i dagsljus.

Använd INTE auto vitbalans om du vill ha verklighetstrogna färger.

Läs kanske på om -hur och när ljustemperaturen ändrar sig. Och provskjut innan du tar din landskapsbild så att du ser hur det blir innan du GÖR bilden....annars fota i RAw och fixa efter.

Lär dig åxå allt du kan om hur din kameraskärm visar bilden i förhållande till din data skärm ="verkligheten".

Lycka till
 
ntz skrev:
Som sagt Martin jag gillar dina inlägg även om jag inte håller med dig i mångt och mycket. Gillar din retliga och ibland provokativa stil men det har krävts ett par dunster med dig innan jag förstod att det du skriver inte är arrogant eller illa menat utan att det är med glimten i ögat. Men de som inte har läst många av dina inlägg kan missförstå och betrakta saken på annat sätt.
Hmm, jag får kanske uttrycka mig lite bättre då.

Trådskaparen frågar inte efter grundläggande saker typ: vad är bländare eller hur man sätter på kameran. Svaret på hans undran finns inte, mig veterligen, i någon manual, reklam eller informationsbroschyr. Jag har inte sett någonstans att det står att kompaktkameror gör en övergripande efterbehandling av bilden medan systemkameror gör det samma (eller inte alls) i en mycket mer begränsad omfattning allt beroende på dina inställningar och därför krävs, för det mesta, att du gör det själv i din dator.
Tja, det beror väl på det. Om man lusläst manualen så kan man kanske lista ut att det är antingen vitbalansen eller någon typ av "bildoptimering" som inte riktigt står rätt till.
Men jag håller med om att det är lite uselt av tillverkarna att inte i produktinformation som man tar del av innan köp redogöra lite bättre för hur det funkar.

Att en systemkamera kräver mycket mer av fotografen. Tror att den informationen oavsett om den skulle ges av en försäljare eller skriftligt av kameratillverkaren skulle avskräcka potentiella kunder.
Det kanske vore lika bra;-)
[OBS, absolut inte riktat personligen till trådskaparen!]

Men det är just sådan information som en försäljare bör ge. Har aldrig menat att denne skall ge en kurs om hur kameran fungerar och hur man tar bra bilder ;-).
Försäljaren vill nog helst bara sälja så många kameror som möjligt tror jag.
 
Jonas, jag gick själv från en S2 IS till systemkarea och kände nog lite som du den första tiden. "Blir det inte bättre än så här?" Efter ett tag kom jag dock in i det hela och accepterar att systemkamerans bilder kräver lite efterbehandling för att bli bättre än från en enklare kamera.

Jag är långt ifrån någon expert men jag tror det är vitbalansen som gör att du får fel färg. Som test, prova att ta en bild på samma motiv i helt automatiskt läge (gröna rutan) och jämför så tror jag du för bättre färger.

På 400D går det ju inte att ställa in vitbalansen i kelvingrader. Om du däremot fotar i RAW så kan du ställa in vitbalansen helt manuellt i efterhand i datorn.

Lycka till!

Mvh
Anders
 
Makten skrev:
Hmm, jag får kanske uttrycka mig lite bättre då.

Nej, det var inte en uppmaning att du skall börja skriva annorlunda. Det var bara en reflektion från min sida (och kanske en upplysning till andra ;-). En slätstruken Martin kommer inte att vara Martin längre utan någon annan.

Tja, det beror väl på det. Om man lusläst manualen så kan man kanske lista ut att det är antingen vitbalansen eller någon typ av "bildoptimering" som inte riktigt står rätt till.
Men jag håller med om att det är lite uselt av tillverkarna att inte i produktinformation som man tar del av innan köp redogöra lite bättre för hur det funkar.

Det är inte lätt för en nybörjare att efter en lusläsning av manualen avgöra om det är kamerans eller användarens fel. Helt rätt angående tillverkarna. Å den ena sidan tillverkar de "konsumentprodukter" och å andra sidan förutsätter de att de vanliga konsumenterna har kunskaper som avancerade amatörer eller proffs.

Det kanske vore lika bra;-)
[OBS, absolut inte riktat personligen till trådskaparen!]

Håller med dig fast med en liten reservation. Ser man t ex på Canons Tv-reklam kan man tro att det räker med att köpa deras kameror för att bli en mycket bra fotograf. Är själv ganska trött på att när någon "oinvigd" tycker om någon av mina bilder säger: "Oj, fin bild vad har du för kamera? jag skulle kanske köpa en sån". Men man får inte bortse från att det finns de som inte kan något nu men har ett gediget intresse att lära sig.

Försäljaren vill nog helst bara sälja så många kameror som möjligt tror jag.

Självklart
 
Har du provat att ändra bildstil med SET knappen? Du kan ju välja "naturlig" till exempel.
Kan även göras i efterhand i DPP om du tagit bilden i RAW. Sen har jag märkt att det röda tonas ner rätt mycket om man öppnar rawfilen i Adobe CS eller Elements.
 
Senast ändrad:
Tack alla ni som svarar, har labbat lite i DPP och jag inser att det går fixa det mesta där.
Jag har blivit väldigt foto intresserad det senaste året pga trafikolycka och har inte kunnat jobba eller träna så då har foto intresset vuxit
fram har fotat ca 3000bilder i år med powershoten.
Jag har inget emot att justera bilderna i efterhand.
Jag vart bara besviken att det inte blev bättre resultat på displayen och i datorn när jag körde över dom.
Jag ser när jag tittar på histogramet att majoriteten av bilderna ligger åt vänster, ska ut imorgon och göra lite nya försök om vädret tillåter.
Det är ingen försäljare som lurat på mej kameran det är beslut som jag fattat själv efter och ha läst i timtal om olika kameror,
Mvh Jonas
 
För att förtydliga vad Martin menade kanske jag skall infoga att man kan inte förvänta sig att man får någon hjälp av säljaren om hur man framkallar och kopierar bilder i mörkrum när man vill köpa sig en komplett utrustning för mörkrummet.. Det får man allt läsa sig till eller gå kurser för att få den kunskapen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.