Makten
Aktiv medlem
Nä, men det brukar stå vilka inställningar man bör använda beroende på om man tänker efterbehandla bilden eller inte.Bjarte skrev:
Men inte står det väl överdrivet om efterbehandling i datorn i kameramanualer?
Javisst:-Dntz skrev:
Det här var lite överdrivet Martin.
Om vi säger moped då? Det finns ju automatväxlade och manuellt växlade, med och utan koppling. Man får helt enkelt försöka lista ut hur man gör själv, och bästa sättet är att läsa instruktionsbok/manualMan får utgå från att en bilspekulant har körkort och därmed besitter de nödvändiga kunskaperna om hur en bil fungerar. Det krävs väl ingen form av licens som intygar att man kan hantera en systemkamera innan man får lov att köpa och använda en.
Jo, och det är jag fortfarande.Har du själv aldrig varit nybörjare? ;-).
Det var inte menat på det viset, utan mest lite retligt ironiskt.Jag brukar gilla dina inlägg men ibland går du lite för hård fram.
Pja, det beror ju på var man köper kameran. Hos en fotohandlare så får man säkert den hjälp man vill ha, medan en försäljare hos t ex Siba nog skiter i vad kunden vet eller inte, vilket är fullt förståeligt.En försäljare bör tala om vad som krävs för att hantera de produkter den säljer om han/hon märker att kunden är helt "grön" inom området. Men jag har träffat på försäljare (speciellt inom stormarknader) som själva inte har en aning om vad de säljer.
Men egentligen tycker jag inte att försäljaren har nåt större ansvar. Det är alltid upp till en själv att ta reda på hur det funkar, men lite hjälp är ju aldrig fel förstås. Det finns en anledning till att det är billigare hos elvaruhusen, får man tänka på. Personalen är förstås inte lika kompetent där.
Edit: Det hade blivit väldigt mycket för säljaren att förklara om han/hon ska gå igenom allt som är "grundläggande" hos en systemkamera. Det är rätt mycket nämligen.