Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lion med nikon NX2

Produkter
(logga in för att koppla)

Skötkonung

Aktiv medlem
Nån som kör dessa till sammas?
Har precis bytt till mac och operativsystemet Lion, men får NX2 att funka gör jag nåt fel vid installeringen eller är den inte kompatibel än??
Tacksam för svar. Med vänliga hälsningar. /Pierre

Har precis bytt till mac och operativsystemet Lion, men får NX2 att funka gör jag nåt fel vid installeringen eller är den inte kompatibel än??

samma problem fick jag då jag bytt op-system från Lion Server till OS X Lion , så jag bytt dator kör NX2 via pc i vänta till att system hinner i fatt.

samma problem fick jag då jag bytt op-system från Lion Server till OS X Lion , så jag bytt dator kör NX2 via pc i vänta till att system hinner i fatt.

Tror inte det är systemet som ska hinna ifatt, snarare är det Nikon som ska få tummarna ur och fixa en helt kompatibel version av NX2 som fungerar klanderfritt på Lion.

Har själv inte uppdaterat till Lion än, men lär göra det inom någon månad eller så när 10.7.2 kommer.version av MacOSX Hoppas då att Nikon kommit med en uppdaterad version av NX2 eller ännu hellre släppt NX3. ;-)

Tror inte det är systemet som ska hinna ifatt, snarare är det Nikon som ska få tummarna ur och fixa en helt kompatibel version av NX2 som fungerar klanderfritt på Lion.

Hur fungerar det på MacOS, finns det inte något kompabilitetsläge för äldre mjukvaror? Att sedan inte en gammal mjukvara fullt ut kan utnyttja ett nytt OS är ju sin sak, men att köra ett äldre program borde väl fungera, eller?

Hur fungerar det på MacOS, finns det inte något kompabilitetsläge för äldre mjukvaror? Att sedan inte en gammal mjukvara fullt ut kan utnyttja ett nytt OS är ju sin sak, men att köra ett äldre program borde väl fungera, eller?

De flesta äldre programvaror (som är skrivna för MacOSX) bör fungerar utan några problem, men i Lion har man slopat stödet för programvaror som enbart är skrivna för PPC.

Från Lion och framåt stöds endast programvaror som är skrivna för Intels processorer (eller som är »universal», dvs skrivna för både PPC och Intel).

NX2 är skrivet som ett universellt program, stöder både PPC och Intel och bör då teoretiskt stödja Lion.

PPC (PowerPC) är en tidigare processorfamilj som Apple använde sig av innan de gick över till Intel. PPC tillverkades av IBM och Motorola.

Efter att ha varit mycket nöjd med NX2 i min PC var det med viss tvekan jag släppte taget om NX2 när jag bestämde mig för att byta till MAC. Jag resonerade som att en apple programvara i en apple dator borde vara väl anpassade. Så nu kör jag Aperture 3 i min iMAC, och jag är så nöjd! Rekommenderas.

Funderar också på att använda Apples egna programvaror för bildhantering et c, men drivrutinerna för den specifika kameramodellen (jag har Canon 5DII) måste ju in i datorn. Hur löser man det?

Funderar också på att använda Apples egna programvaror för bildhantering et c, men drivrutinerna för den specifika kameramodellen (jag har Canon 5DII) måste ju in i datorn. Hur löser man det?

Enligt Apple så stödjer Mac OS X v10.6 eller senare Canon 5D Mark II. Finns inte drivrutinerna i din mac, kör programuppdateringen så laddas de förmodligen ner.

Tack för snabbt svar! Har inte fått datorn än; en Macbook Air 13", så har inte kunnat prova. Detta låter ju dock toppen. I princip bör man alltså kunna köra med Aperture och bara koppla in kameran och förhoppningsvis bör drivrutnierna finnas, så det är bara att tuta och köra. Smidigt!

Tack för snabbt svar! Har inte fått datorn än; en Macbook Air 13", så har inte kunnat prova. Detta låter ju dock toppen. I princip bör man alltså kunna köra med Aperture och bara koppla in kameran och förhoppningsvis bör drivrutnierna finnas, så det är bara att tuta och köra. Smidigt!

Ja så funkar det för mig, med både min Nikon D300 och min Pentax W90, utan att ens ha funderat på drivrutiner: Plugga in datorn via USB och sen dyker bilderna snabbt upp i Aperture! Lycka till.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto