Annons

Linux + Gimp + Raw funkar inte!

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Hjälp!

Jag har tagit steget att övergå från Windows till Linux (Ubuntu). Det har gått fint hittills, men nu är jag fast. Jag provade RAW-filer på min Nikon D50, och nu kan jag inte få in dem i Gimp!

Jag laddade en rekommenderad plugin, kallad dcraw, men den fungerar inte. Dcraw ger en snygg dialogruta vid öppning av filen, men hur jag än kryssar, säger programmet "Not a raw digital camera image".

Gimp har version 2.2, dcraw vet jag inte tyvärr.

Jag tänkte jag skulle avinstallera dcraw, men jag kan inte det heller, jag verkar sakna "gimptool".

Vad göra?

Per.
 
Om du kör en snabb "apt-cache search gimp | grep -i raw" så borde du hitta rätt plugin.

Borde fungera att köra "apt-get install <filnamnet>" efter det..

Just, det är Ubuntu så du får börja raden med "sudo".

Hoppas det hjälper.


Mvh

Mats
 
Tack, Mats!

Nja, kommandona funkade fint, men jag får det föga hjälpsamma:

"gimp-dcraw är redan den senaste versionen.",

vilken alltså inte fungerar. Dcraw verkar alltså vara den rätta.

Per.

PS. Mats, vet du var kan jag läsa på om hur pakethantering fungerar i Linux (eller mer specifikt UBuntu)? Jag har goda unix-kunskaper, men de är från den tiden då det inte fanns "paket". DS
 
WFS) (j.asplund skrev:
testa ufraw.sourceforge.net istället

Menar du den fristående, eller plugin-programmet till Gimp? Jag har provat den fristående, som verkar fungera, men det är liksom obekvämt att behöva gå den vägen, när jag i alla fall ska in i Gimp.

Plugin-programmet går inte att installera, installatören säger att det redan finns en sådan plug-in...

Per.
 
Snufkin skrev:
Ifall closed-source program inte är helt uteslutna, så kan jag varmt rekommendera Bibble för raw-hantering på Linux. http://www.bibblelabs.com/

Jag provade den, men är inte helt säker på att jag är tillrckligt avancerad användare för att göra programmet (och investeringen) rättvisa.

I själva verket tror jag att jag fortsätter med JPEG i stället, tils jag vet vad jag sysslar med...

Per.
 
Jag kör ufraw (som använder dcraw), fungerar bra (har visserligen testat som gimp-plugin). Om du kör ubuntu så finns det synaptic, en grafisk pakethanterare, SYSTEM --> ADMINISTRATION --> PAKETHANTERAREN SYNAPTIC.
sök efter ufraw så ska den installera allt som behövs.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.