Annons

Linsnkyddet har fastnat!

Produkter
(logga in för att koppla)

EllBe

Medlem
På något sätt har jag lyckats få en smäll mot linsskyddet på mitt Pentax 50 f/1,4.

Glaset har spruckit och skyddet har blivit lite skevt. Det är iallafallhelt omöjligt att få lös det (dessutom vill jag inte riskera att skada linsen till objektivet).

Är det någon som har förslag på vad jag kan göra? Eller måste jag lämna in det? Var lämnar man isåfall in det, blir det inköpsstället (det känns lite fel eftersom det inte är en garantifråga eftersom jag varit klantig) eller direkt till Pentax?
 
Linsskyddet? Menar du ett filter? Inte linslocket va?

Testa att trä en lampsladd runt filtret, nyp åt båda ändarna med ena handen medans du håller optiken i den andra - vrid åt rätt håll =)

Allt handlar om att fördela kraften jämt runt hela filtret.

Detta har alltid funkat på mina filter som fastnat, annars är det väl bara att gå loss med rörtången och vara glad att det inte var ett 400/2.8 objektiv.

Lycka till // Martin
 
Självklart menar jag filtret, jag är lite uppjagad just nu!

Jag ska kolla om
ditt tips fungerar. Tack för tipset!
 
pentax halsrem har en slags "skin" (ca 30cm på ena sidan) som är rätt bra att öppna filtret med.

kanske du ska vända objektivet neråt så om glaset/filtret skulle faller så ramlar den ner i golvet.
 
Nu har jag testat med elsladd, remmen på kamera och även en polygrip. Den går helt enkelt inte att få lös.

Så det återstår väl bara att lämna in den på service.

Tack för era förslag iallafall!
 
När linsen i filteret har spruckit i flera bitar så pressar glaset ut metallen i fattningen så att den kan sitta mycket hårt.
Jag råkade ut för det på 90 talet och tror jag fick upp den med en polygrip.
Prova igen, var försiktig och prova på olika delar av filteret, har för mig att T-röd smörjer gängorna så att det kan gå lättare, använd inte mer än en droppe.
 
Tack för era tips, men tyvärr fungerade de inte.

Tyvärr fick denna historia inget lyckligt slut. Jag talade med Cyberphoto och de rådde mig att ta kontakt med en lokal fotohandlare.

De sa att jag kunde försöka plocka bort glasskärvorna och sedan använda polygrip för att ta bort ringen.

Glaset fick jag bort utan problem, men när jag skulle ta bort filterringen knakade det till i objektivet och nu fungerar det inte att ställa in skärpan.

Naturligtvis gäller inte garantin längre och det verkar som om reparationskostnaden kommer att bli högre än att köpa nytt.

Det ironiska i eländet är jag skaffade filtret för att skydda objektivet. Men felet beror på att jag valde att lita på ett dumt råd så det är bara att svälja förtreten och öppna plånboken.
 
EllBe skrev:
....Naturligtvis gäller inte garantin längre och det verkar som om reparationskostnaden kommer att bli högre än att köpa nytt.
Det ironiska i eländet är jag skaffade filtret för att skydda objektivet. Men felet beror på att jag valde att lita på ett dumt råd så det är bara att svälja förtreten och öppna plånboken.
Ledsen att det gick så, själv köpte jag en K10D i Augusti och hade inte monterat remmen när jag var ute och klantade mig efter ca 200bilder:
= Zoomen DA18-55 tyckte jag inte det var ide att lämna in och kameran fick jag i dag för 4.876:-.
Du kan nog få lite för objektivet på Tradera, vissa köper och lagar.

Om du inte hade haft filteret så hade nog objektivet varit skadat i alla fall, nu tog nog filteret upp stöten, men filter skyddar repor.
 
Har själva ringen blivit skev så är det mycket svårt att skruva loss. Filter är dock mycket luriga, ju mer man tar i desto skevare blir de och alltså omöjliga att få av, polygrip låter helt förödande. Jag hade problem en gång med tt filter som jag ej fick av, jag läste då någonstanda om att man skulle smka av det, och det fungerade faktiskt. Nu handlar det ju inte direkt om att smeka, men du vrider på filtret utan att trycka hårt alls, på så vis glider alltså handen runt filter. Du upprepar detta tills det lossnar, sitt och smek en stund framför TVn och se om det hjälper, prova att trycka olika hårt, men vrid alltid mer är du trycker, dvs hande skall glida.

Den kan också vara så att det spruckna glaset trycker ut ringen så att det inte går. I så fall kan kanske räddningen vara att helt knacka ut glaset ur filtret. Gör dock inte detta om du inte vet vad du gör då du lätt skadar objektivet. Har aldrig testat något liknande, men skulle testa med liten körnare och liten hammare. Det gäller att hålla körnaren så stadigt att den absolut INTE riskerar att träffa objektivet. När ringen är tom går den kanske att skruva ur, eventuellt med smekning enligt ovan. Om inte är nästa steg att såga ett spår tvärsöver med en metallsåg (såga inte så djupt att du sågar in i objektivet), prova att vända sågbladet bakofram och prova att vrida med det. Om inte det heller fungerar måste ringen sågas av helt, och det blir nog omöjligt att göra utan att skada objektivet lite grann i kanten, men ingen skada som kommer att påverka funktionen.

Lycka till, men ta det försiktigt.
 
Tyvärr så missade vi nog att skriva att man bör hålla emot i fokuseringsringen, objektivet tål inte/är inte dimensionerat för att vrida hårt(med verktyg) i filteret.
Skulle objektiv vara konstruerade för att hålla för det och en massa annat liknande så skulle ett objektiv kanske väga det dubbla, vilket inte skulle uppskattas av fotografer, och priset blir högre....
 
Är det inte bara att knacka försiktigt ut glaset och låta filterringen sitta. Den gör väl inte någon skada att sitta på objektivet varken med eller utan glas ?
Mycket bra tipps annars med vanlig sladd o dra tunt.
 
Ja jag har förstått att den inte håller för det nu ... :)

men om jag ska se det från den ljusa sidan så är det ju inte ett extremt dyrt objektiv så förlusten blir ju inte så stor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.