Annons

Linjebrus.

Produkter
(logga in för att koppla)

MichaelAlster

Aktiv medlem
Hej jag har nyligen upptäckt brus längs den vänstra kanten på mina bilder, gäller nya som gamla.
Men jag har inte sett den tidigare.
Vet någon vad det kan vara för fel?
Fabrikationsfel?
Kolla på era E500/300 om detta ni har samma typ av problem.
Har detta redan diskuterats ber jag om ursäkt.

All form av hjälp är jag MYCKET tacksam över att få :)

(Bilden är tagen i 800iso, beskuren och jag har ljust upp den ca +0,5EV för att linjen ska bli mer synlig)

Mvh//Michael

Bilagor

• brus.jpg
    brus.jpg
    88.2 KB · Visningar: 706
Senast ändrad:
Jag har aldrig fått ngt liknande på min kamera, testade just med iso 1600 60sek och inget konstigt, förutom en massa brus då :) Jag har en e500.

Någon annan?

http://dpreview-img.fotki.com/gallery/olympuse500_samples1/originals/p9290362.jpg

Man ser rätt tydligt men kolla nära när den är helt förstorad!
Detta är då en bild från dpreveiws testkamera.

SÅ jag är inte den enda.

PS, fiolmatias, testa o ta en vanlig bild med iso1600 på ett rätt kontrastrikt område, kan var lättare att se denna linje då.

Jag ska iväg till exert och kolla med dem om detta är normalt: )
Men att lämna in kameran går inte, ska iväg om några veckor och då behöverjag kameran.

komplettera med en E-400?

Jag har inte lagt märke till något sådant på mina två kamerahus, varken på E-300 eller på E-400. Nu när jag har min E-300 åter, så får jag ta och kolla lite närmare på ISO1600 i så fall.

Hur har du tagit bilderna du visar här? Vid samma tillfälle? Syns det bara vid ISO 800-1600? Finns fenomenet även på din första bild från kameran, du skriver dock nya som gamla ser jag? Och synligt även på länken till dpreview. Ser du effekten både på OOC (out of camera) SHQ-JPEG samt från rå-filerna? Är effekten beroende av vilken rå-konverterare du använder? Ändrar APM (automatic pixel-mapping) hur denna effekt syns? Är det en effekt av ISO-boost, dvs upphör effekten nere på ISO400 och lägre?

-Du skriver att lämna in kameran går inte.
-Jag lämnade in min kamera och för att inte bli utan till midsommar, så kollade jag efter var jag kunde köpa marknades billigaste kamerahus. Det var före att E-410 och E-510 nått svenska marknaden, så det fick bli en E-400. Flera näthandlare har fortfarande E-400 i lager. Priset är lågt pga att nya E-410/E-510 med LiveView kommit ut på marknaden.

Jag köpte bara kamerahuset, eftersom jag bl.a. har kvar kit-objektivet till E-300'an. Men nya favoriten till E-400 är det lilla makrot ZD35mm/F3.5, för med det på kameran så väger hela paketet inte mer än 600gram!

Bildkvaliteten på de 10Mpix är bättre än från min gamla E-300, med bättre brusegenskaper vid ISO400 och ISO800. Framför allt är exponeringen säkrare, så att jag har börjat med att ta bara JPEG igen.

E-400 är på väg att bli en kultkamera, dels för att den bara lanserades på Europa-marknaden, dels för att den är minst och lättast (några gram lättare än E-410), men framför allt pga att den tar så bra bilder.

Ref:

hej tack för svar.
dessa bilder är tagna sammadag, men jag har kollat på tidigare bildern (en tagen den andra februari, kvällen jag köptekameran) de hade samma linje.
Jag jämförde just olika jpg lägen, och linjen är kvar, även när jag kör RAW.
APM har jag testat och den påverkar inte resultatet alls och jag testade iso400(stängde av boost läget), den finns men är svår att se, jag testade också utan NF och med NF, den är kvar.

Jag har tänkt den tanken, men jag har ont om pengar, och de pengar jag har måste gå till objektiv, vilket är min största prioritet, men vad ska man med objektiv med när kameran inte fungerar som den ska?
E-400 är billig lungtsagt!
Den varkar vara en trevlig kamera, den och ZD35mm/.3,5 makrot verkar vara en riktigt bra kombination.
Jag hade mina ögon på E-400 när den lanserades, men priset var alderles för hogt, men så hittade jag en billig E-500, fast som nu måste in.

Tack för svaret, får nu se vad gubbarna på expert säger.
PS tror ni att man kan få en låne kamera medans E-500'an är inne?

Mvh//Michael

Jag tog två testbilder med min E-400, den första på ISO100 och den andra på ISO1600. Bägge i läge RAW+SHQ-JPEG. Jag kunde inte se något av dig påtalade fenomen, när jag granskade bilderna i Olympus Master, varken hos .ORF eller .JPG bilden.

Däremot, när jag kikade på bilderna med t.ex. en viewer (Thumbs+ från cerious.com), så noterar jag att den läser in en större pixelarea för .ORF (3764x2836=10.7Mpix) än vad som .JPG (3648x2736) från kameran återger.

Det är förmodligen en randeffekt av Bayerinterpolationen som du ser, när man går utanför det specificerade pixelantalet för kameran.

Det är nog inget fel på din E-500, ej heller på min E-400. Däremot har inte min E-300 detta fenomen.

Jag tycker ändå att E-400 är värd att titta närmare på. Den är ytterst prisvärd just nu. Har du fler än ett objektiv, så kan det dessutom vara praktiskt med ett extra kamerahus.

Bilagor

• e-400test.gif
    e-400test.gif
    13 KB · Visningar: 397
E-400 ISO100 med extra pixlar synliga.

En lodrät rand synlig med Thumbs+ viewer, dock är ej de extra pixlarna synliga med Olympus Master.

Bilagor

• p6290002_100.jpg
    p6290002_100.jpg
    94.4 KB · Visningar: 398
Senast ändrad:
hmm intressant.
bara en fråga, vad är Bayerinterpolationen?
Resten är rätt klart.

Det ända som jag stör mig på är att detta inte förekommer på alla E-500.
Jag kikade runt igår kväll, och jag kom fram till att de flesta bilder jag såg (när det gäller iso800+) har denna linje, fast det är olika, på vissa bilder syns det knappt.

http://www.gadgetmiser.com/How_to_get_iso3200_on_e500.html

http://www.steves-digicams.com/2005_reviews/e500/samples/PB130449.JPG

Här är en bild från highiso sidan och en från gadgetmiser.

Det där med pixel antalet, om jag tolkade dig rätt så sker detta bara när man går över det egentliga pixel antalet.
Då ska väl detta inte ske när jag använder 1600*1200?
Men linjen kommer ändå.

Lijen är ett faktum, men kan det var aså att vissa kameror lider mer av detta än andra?

Ringde just olympus och frågade.
Hon sa att hon inte visste vad som var felet men att det lät fel, så hon tyckte att jag skulle lämna in kameran så att de fick ta en titt, men att jag kan vänta efter som man har två års garanti från dem.

Bayer interpolation, se
http://en.wikipedia.org/wiki/Bayer_filter

Jag ser ingen linje på min E-400 annat än i RAW och då utanför definierade pixelantalet (3648x2736). JPEG från min E-400 ser OK ut.

Om du ser linjen på JPEGs direkt ut från kameran, kan det vara ett problem. Kan du kanske lägga upp en rå-fil, så kan vi ge vårt tycke?

Ser du inte linjen på JPEGs ut från kameran, är det då något problem över huvudtaget?

Linjen finns där som sagt, på alla bilder, direkt från kameran.
Ska Fixa en raw bild, som jag sedan beskär.
Bilden kommer i nästa.

Raw, endast "framkallad". ISO1600. som sagt, linjen är där oavsätt bildkvalitetsinställning.

Bilagor

• bruskant.jpg
    bruskant.jpg
    62.4 KB · Visningar: 343
MichaelAlster skrev:
Raw, endast "framkallad". ISO1600. som sagt, linjen är där oavsätt bildkvalitetsinställning.

Ser du kör med PSE4 och att den störande linjen framträder.

Jag kör med PSE3 och ser inga anomalier från mina två kameror. Bara med Thumbs+ kan jag se utanför det definierade området, så det kan jag anse som normalt.

Beträffande din kamera, så behöver man nog studera en råfil från kameran i detalj. Jag vet inte om du har möjlighet att skicka en sådan eller lägga upp den någonstans.

Sa du förresten att du har gjort en pixel-mapping med kall sensor.

prova DFR

En sista kommentar.

Jag aktiverade Noise Reduction, dvs dark frame subtraction (DFR) på min E-400. Då ser jag inte någon störande linje längre från en rå-bild med Thumbs+.

Med Master har jag ju inte någon gång sett om det är något problem över huvud taget.

Ditt scenario är förmodligen annorlunda.
Har du provat med DFR förresten?

Mina testbilder är med ISO1600 och med objektivlocket på, exponerat på största bländare i 60 sekunder.

Intresannt, jag testade NR, hjälpte mot "red fog" saken, men inte mot linjen.
En sak jag såg är att med objektivlocket och 60sek och NR på så är det så pass mycket brus att man inte kan se linjen.
Jag testade dessutom en vanlig bild med NR och utan, linjen var där. så NR/DFR har ingen effekt.

har gått ett tag nu, upptäckte något nytt igår kväll, det bildas tydligen också hirisontalt brus också, strukturen ibruset får det att se så ut.
Detta synns bäst lite över mitten, två mörka lijer, rätt tjocka, det synns också några smalare på olika ställen.
är osäker om även detta är normalt, jag tvekar på det.
Exponering ca20sek 1600iso, objektivlock på.
Bilden är inte försturad eller nått, har bara beskärt den till 400*400 så hela bilden är inte med, men detta synes över hela.

Bilagor

• äckelbrus.jpg
    äckelbrus.jpg
    82.7 KB · Visningar: 167
Senast ändrad:
Min E-400 har nog mer av den här varan än vad du har med din E-500, inser jag efter en dialog i ett annat forum. Men det är inget som påverkar mitt praktiska fotograferande, så därför låter jag det vara för min del.

Eventuellt kunde ett Peltier-element från en kylbox apterad på kameran via stativgängan minska den här slöjningen vid höga ISO-värden? Men då börjar det snarare handla mer om seriöst astro-foto.

Jag skulle tro att NMOS-sensorerna (E-330, E-410, E-510) har aktiv brusreducering för att minska detta problem, vilket inte CCD-baserade sensorer har.

Hahaha, så seriöst är det inte.
Men det är inte purple haze saken ja gstör mig på, utan strukturen i det.
Jag vet att man inte ska haka upp sig på sådant, men saken är att varje gång jag tar en bild på högre iso'n(nästan jämt) så ser jag dessa eftekter och så kan man inte låta bli att störa sig på dessa saker.

hmmm undrar om jag har någon kylbox liggandes....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar