Annons

Linje runt motivet vid motljusfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

cfdahl

Medlem
Hej,

Jag får en konstig linje runt motivet vid motljusfotografering.
Har detta med objektivet att göra, och hur får man bort den när man efter arbetar vid datorn?

/Fredrik

Bilagor

• _MG_0488.jpg
    _MG_0488.jpg
    8.2 KB · Visningar: 493
Vad är det för kamera?
Vilket objektiv är det?

Vilken brännvidd har du? Men just den linjen ser onekligen underlig ut.
Har du något filter på?

Du kan ju manuellt redigera bort det i fotoprogram.

Vad är det för kamera?
Vilket objektiv är det?

Vilken brännvidd har du? Men just den linjen ser onekligen underlig ut.
Har du något filter på?

Du kan ju manuellt redigera bort det i fotoprogram.

Bilden är fotograferad med en Canon 5D, en EF24-105mm f/4 IS USM. Bränvidd på 45mm och full bländare öppning. Har även ett annat exempel från en motljusbild från en Lensbaby. Där kan jag förstå, om linserna inte är av den finare kvaliteten. Men detta är ändå en Canon lins. Och bilderna är RAW.

/Fredrik

Bilden är fotograferad med en Canon 5D, en EF24-105mm f/4 IS USM. Bränvidd på 45mm och full bländare öppning. Har även ett annat exempel från en motljusbild från en Lensbaby. Där kan jag förstå, om linserna inte är av den finare kvaliteten. Men detta är ändå en Canon lins. Och bilderna är RAW.

/Fredrik

Men den där effekten måste väl ändå vara en digital effekt, antingen i kameran eller i bildbehandlingsprogramvaran i datorn.

Hur skulle ett objektiv kunna lätta upp skuggor, vilket verkar vara fallet här.

Ja, digital effekt kan det nog vara. Jag har aldrig sett det från någon analog bild. Men om det kommer från kameran eller programvaran, eller hur jag har framkallat bilden i RAW konverteraren är ett mysterium.

/FD

Ja, digital effekt kan det nog vara. Jag har aldrig sett det från någon analog bild. Men om det kommer från kameran eller programvaran, eller hur jag har framkallat bilden i RAW konverteraren är ett mysterium.

/FD

men har du stängt av alla effekter som brusreducering, skuggupplättning och skärpning då?

Som många sagt tidigare, det är överdriven recovery och fill light i LR/bridge. Även för mycket av clarity ger liknadne effekter

Jag kan bekräfta att även jag lyckats trolla fram exakt samma konturer just nu, och det beror på att man drar upp fill light och recovery samtidigt. Bara att göra om alltså...

Jag kan bekräfta att även jag lyckats trolla fram exakt samma konturer just nu, och det beror på att man drar upp fill light och recovery samtidigt. Bara att göra om alltså...

Om det där stämmer så räddar det en av mina favoritvy-bilder jag har tagit, skall testas direkt!

Edit: Nej, tyvärr, den fortsätter vara förpassad till 10x15

Om det där stämmer så räddar det en av mina favoritvy-bilder jag har tagit, skall testas direkt!

Edit: Nej, tyvärr, den fortsätter vara förpassad till 10x15

Vad menar du med 10x15?

Jag hade tagit en bild på stare (eller björktrast?) som satt på marken och åt bär som ramlat ner från ett träd. Det är snö på marken och den vita snön lyser väldigt starkt i kontrast till den mörka fågeln.
Drar man i exponeringreglaget så märket man att jag har fin data både på snöns på marken och i fågelns fjäderdräkt. Men banne mig helt omöjligt att få till det samtidigt.

Så, jag drar regält i recovery-spaken och snön kommer fram. Så drar jag i Fill-light-spaken och fågeln kommer fram.

Men, det är ju lite överstrålning runt fågelns konturer. Och gränslinjen för recovery räcker inte riktigt ända in till fill-light-gränslinjen. Om gränslinjen mellan recovery och fill-light vore exakt samma vore det inga problem, men det är det inte. Det blir en tunn kontur där reglagen inte får avsedd effekt. Och på min fågel såg det exakt ut som på exempelbilden i denna tråd.

jag löste det så här: Spaka på exponeringen så snön blir bra. Tryck inte öppna utan spara. Dra i spakarna så fågeln blir fin, men snön överexponerad. Spara istället för att öppna.

Öppna båda bilderna som en stack. Gör en mask och måla fram lagren så det blir bra.

Går säkert att göra ännu bättre som smarta objekt, men det klarar jag inte riktigt av.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar