Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
linear
- Trådstartare The Ghost
- Start datum
Copy_Con
Aktiv medlem
Min uppfattning är att linear lämnar RAW så ren det bara går. I Capture One så läggs det på tre olika korrigeringskurvor (profiler) på vägen från fotad bild till framkallad. Det kan hända att jag har fel, men jag tror att man måste välja att fota i linear, att det inte går att ändra senare.
Jeppe
Aktiv medlem
Nej..man kan inte "fota" i linear.. Däremot kan du framkalla RAW-filen i linjärt läge.
Man får ut datan från sensorn precis som den var i fotoögonblicket. Det enda som läggs på är vitbalansen.. Ingen annan postprocessing kan läggas på.
Bilden man får ut är väldigt mörk då den har gamma 1.0 och en normal PC-skärm är kalibrerad för 2.2
Fördelen med linear conversion är att du får mer täckning både i högdagrarna och i skuggorna, samt ett större exponeringsomfång, än om du konverterar på normalt sätt.
Man får ut datan från sensorn precis som den var i fotoögonblicket. Det enda som läggs på är vitbalansen.. Ingen annan postprocessing kan läggas på.
Bilden man får ut är väldigt mörk då den har gamma 1.0 och en normal PC-skärm är kalibrerad för 2.2
Fördelen med linear conversion är att du får mer täckning både i högdagrarna och i skuggorna, samt ett större exponeringsomfång, än om du konverterar på normalt sätt.
The Ghost
Aktiv medlem
Hej Jesper
Så att ta fram dom lineart är ganska så vettigt?
Kan Capture One göra om Raw filer till lineart det finns någonting som heter linear response är det samma sak?
I C1 blir dom inte så mörka som i canon filewiever
är det inte samma sak som linear response.
Fred Miranda säljer Photoshop action för linear filer har du någon erfarenhet av såna?
MVH/Stefan
Så att ta fram dom lineart är ganska så vettigt?
Kan Capture One göra om Raw filer till lineart det finns någonting som heter linear response är det samma sak?
I C1 blir dom inte så mörka som i canon filewiever
är det inte samma sak som linear response.
Fred Miranda säljer Photoshop action för linear filer har du någon erfarenhet av såna?
MVH/Stefan
Jeppe
Aktiv medlem
Kan inte uttala mig om C1. Jag använder inte det programmet. Men jag gissar på att C1 adderar lite inställningar såsom gamma 2.2 och lite annat. Detta gör att bilden ser normal ut.
Linjärt ska väl användas när man har väldigt mycket mörka eller ljusa toner, eftersom du får fullt omfång, men jag har kollat omfånget på min 10D i RAW->TIFF och det blev sådär en 6 steg som ni kan se nedan.
Linjärt ska väl användas när man har väldigt mycket mörka eller ljusa toner, eftersom du får fullt omfång, men jag har kollat omfånget på min 10D i RAW->TIFF och det blev sådär en 6 steg som ni kan se nedan.
Bilagor
kaw
Aktiv medlem
Ingen alls (undantag, se längre ner). Fast vissa ICC-profiler som folk knåpat ihop utgår ifrån det linjära datat och det gissar jag är för att inte datat ska ändras först av en kurva och sedan av ICC-profilen, fast jag tror inte det spelar någon större roll så länge man har bilden i 16-bitarsläget.The skrev:
vad är det för fördel med konvertera Raw filerna till linear.
Konstigt, mycket konstigt.I C1 blir dom inte så mörka som i canon filewiever är det inte samma sak som linear response.
Då är frågan vad ett normalt sätt är. Med kontrastinställningen på lägsta möjliga ska det inte vara någon skillnad.Jeppe skrev:
Om man med den normala konverteringen inte kan stänga av skärpningen helt finns det dock en fördel att konvertera till linjärt (undantaget!) eftersom det då inte läggs på någon skärpning.
Men att inte kunna stänga av skärpningen helt är så idiotiskt att man inte borde använda så amatörmässiga rådatakonverteringsprogram ;-)