Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Line Art Vector ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du måste använda ett program som till exempel Adobe Illustrator. Det är grymt tidskrävande och svårt. Illustrator finns som gratis 30-dagars demo på Adobe.com.

Det kanske finns nåt nyttigt om du googlar på:
adobe photoshop cartoonize tutorial

Annars kan man ju alltid byta Photoshop till Illustrator i sökningen...

Det går ju att arbeta med banor i Photoshop också och göra vectorteckningar. Går desutom att spara så man kan ändra storlek utan kvalitetsförust senare.

Jag har gjort några stiliserade porträtt på det viset.

De bilder du länkar till är handgjorda. Att få till det automatiskt går inte. Däremot finns automatiserad konverteringar av foto till vektor men det blir ett annorlunda resultat, ungefär som ett stiliserat Posterize i Photoshop.

Bilagor

• vector_emelie.jpg
    vector_emelie.jpg
    34.5 KB · Visningar: 344
Hej

Ja jag gjorde ett försök i photoshop, och det var rätt tidskrävande.

Pellepiano..........hur gjorde du då när du stiliserade porträtt ?

MVH

Morgan

Jag använde banverktygen ( mest Freeform Pen Tool och justerade lite i efterhand ). Kan vara bra att göra bilden extrakontrastrik först så det blir tydligare vilka drag man vill få med.

Man kan använda tex Justeringslager som Threshold för att bara få fram en stiliserad variant med enbart 100% svart och vitt att utgå ifrån och sen rita av valda partier.

Aha....tack , ska prova det :)

Du verkar vara rätt kunnig i detta och den bild du bifogade var kanonfin !!
Snyggt gjort Pelle !

MVH

Jag hade tur med den bilden då den lämpade sig väldigt bra, att med få detaljer ändå få det att se ut som Emelie. Profiler är nog extra tacksamma. Det är också enda gången jag gjort ett vektorporträtt.

He he..vad skumt.....min dotter som jag försöker göra om bilden på heter med Emelie :)

Jag håller på nu att försöka göra vår lilla hund med.......kanske lägger ut bilder här sedan.

MVH

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto