Annons

Limma plexi?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jarlen

Aktiv medlem
Hej!

Någon som har ett tips på lim som är lämligt för sammanfogning av plexiglas? Behöver inte bli allt för hållbart, det limmade objektet kommer inte att utsättas för någon belastning alls nästan.

Mvh Jalle

Håller med, silikon.
Men använd gärna "våtrums-silikon" då det inte möglar.

Hej hopp!!!

Siliconlim fäster inte särskilt bra på plexiglas. Det kan fungera om plexin inte utsätts för någon belastning eller tryck men speciallim för plexi är utan tvekan att föredra.

Tackar för alla bra svar!

Jag köper nog Clas Olssons speciallim, kanske lika bra även om det inte krävs egentligen för mitt projekt.

Jalle

forry4U skrev:
Clas Ohlson har väl ett speciallim för Plexi.

/GF

Jag har letat efter ett sånt på Clas Ohlsson men jag vill inte minnas att jag hittade något...
Jag använde Cyanakrylatlim istället, det fungerade i alla fall bra för smådetaljer.

ormestad skrev:
Jag har letat efter ett sånt på Clas Ohlsson men jag vill inte minnas att jag hittade något...
Jag använde Cyanakrylatlim istället, det fungerade i alla fall bra för smådetaljer.

Det kanske har utgått ur sortimentet...
Cyano går nog bra för smådetaljer och silikon går ju att ta bort, det broro väl lite på vad man skall göra vad som passar bäst.
Epoxy finns ju också.
Man får nog testa sej fram.

/Göran

Jepps... Epoxy ska det vara till plexi. Se till att du tvingar ihop fogen ordentligt under några timmar, annars är det lätt att fogningen misslyckas totalt. Silicon är alldeles för mjukt och fäster inte alls på plexi.

Jag jobbar som formgivare på hos en skylttillverkare och där limmas mycket plexi. :D

Jag vill minnas att man kan använda isättika som löser akrylplast (plexiglas) Det är ju en rätt obehaglig vätska som dock förekommer i fotosammanhang.
Sten

Löser inte aceton plexi? Jag har för mig att man kan göra lim av aceton + plexispill.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar