ANNONS
Annons

Limma ihop två bakre objektivlock - vilket lim?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Okker

Aktiv medlem
Hej,

konstig fråga kan tyckas, men...

Jag behöver limma ihop två av nikons bakre objektivlock rygg mot rygg för att kunna "stapla" optiker på varandra i en väska. Limningen måste hålla ihop ordentligt.

Vad är det för lim jag ska använda?

Något jag behöver tänka på?

Hej,

konstig fråga kan tyckas, men...

Jag behöver limma ihop två av nikons bakre objektivlock rygg mot rygg för att kunna "stapla" optiker på varandra i en väska. Limningen måste hålla ihop ordentligt.

Vad är det för lim jag ska använda?

Något jag behöver tänka på?

Ta nån droppe blixtlim.
Det lär du aldrig få isär sen.
Du kan ju även borra ett litet hål
och ta en skruv och mutter samt en bricka och skruva ihop dom.

Jag skulle försöka med smältlim, det är lite flexibelt även när det har svalnat och har mycket god vidhäftning. Annars är epoxy alltid ett säkert kort, cyanoakrylat (sekundlim) tror jag har dålig vidhäftning på den lite feta plast som används till objektivlock.

Men varför måste locken sitta ihop, kan du inte bara stapla dem på varandra ändå?

Loctite super attak
Finns överallt och relativt billigt. Notera att limmet fungerar enbart om ytorna har direkt kontakt med varandra :)

Ett tips kunde vara att ta två Tamron-lock eftersom de är helt raka medan Nikons är koniska och alltså har mindre bottenyta att limma mot. Eventuellt kunde man ta två Tamronlock och trä in i ett passande rör och fylla upp med epoxy, det skulle garanterat bli tillräckligt!

Om du kör på Tamronlock, kolla bara att de passar på dina objektiv, de passar inte på mitt Nikkor 70-300. Det funkar säkert att limma Nikonlock i ett rör också om man använder någon fyllande epoxy, fast det lär gå åt mer lim på grund av formen.

Dessutom är det nog en bra idé att förutom limmet också dra ihop grejerna med två M3 bultar med stora brickor för att stabilisera lite.

Silvertejp går också

Själv har jag ibland helt enkelt tejpat ihop två lock med stark silvertejp, duct tape.
Det går ju att ta isär. Brukar hålla rätt bra. Men visst, det går ju att ta isär och det har hänt att tejpen släppt.
/johan

Tack för tipsen.

Syftet med att limma ihop objektivlock rygg mot rygg och inte bara stapla glas på glas är att slippa hantera två lösa gluggar om det är den nedre av de två staplade jag vill komma åt.

Det känns också lite tryggare att det inte är två lock som skaver mot varandra - tänker på risken att de kanske skruvar upp sig mot varandra etc..

Har sett den lösningen någon enstaka gång tidigare. verkar fiffigt.

Tack för tipsen.

Syftet med att limma ihop objektivlock rygg mot rygg och inte bara stapla glas på glas är att slippa hantera två lösa gluggar om det är den nedre av de två staplade jag vill komma åt.

Det känns också lite tryggare att det inte är två lock som skaver mot varandra - tänker på risken att de kanske skruvar upp sig mot varandra etc..

Har sett den lösningen någon enstaka gång tidigare. verkar fiffigt.

Det är en bra lösning. Har haft det länge. Passar bra för mindre objektiv, typ fasta vidvinklar. 20, 24 28 35 etc.
/johan

Ja det är till lätta smågluggar jag tänkt mig detta.
Och nu till den springande punkten - hur har du fogat samman locken??
Har ett sådant paket limmat. Kommer inte ihåg vilket lim jag använde, men dom sitter ihop helt perfekt sedan säkert 30 år.
I mitt fall har dom mer eller mindre, smält ihop. Möjligen så har jag använt någon form av plexiglaslim.

Ett tips kunde vara att ta två Tamron-lock eftersom de är helt raka medan Nikons är koniska och alltså har mindre bottenyta att limma mot. Eventuellt kunde man ta två Tamronlock och trä in i ett passande rör och fylla upp med epoxy, det skulle garanterat bli tillräckligt!

Om du kör på Tamronlock, kolla bara att de passar på dina objektiv, de passar inte på mitt Nikkor 70-300. Det funkar säkert att limma Nikonlock i ett rör också om man använder någon fyllande epoxy, fast det lär gå åt mer lim på grund av formen.

Dessutom är det nog en bra idé att förutom limmet också dra ihop grejerna med två M3 bultar med stora brickor för att stabilisera lite.

Känns lite som att bada med flytväst, armkuddar och flytkuddar på ryggen.

Jag hade skippat röret, epoxyn, skruvarna, och helt enkelt slipat av locken en aning med fint sandpapper och sedan klistrat ihop dem med cyanoakrylat (snabblim). Jag har limmat många "feta" hårdplastdetaljer med cyanoakrylat, och enligt min erfarenhet så funkar det utmärkt så länge man ser till att ytorna är rejält uppruggade. Att böka med epoxy känns bara..bökigt :)

Gjorde på skojs skull nyss ett test med cyanoakrylat. Meningen var inte att limma ihop dem fullständigt, så jag la bara fyra ytterst små droppar runt kanten på mina bakre lock till canon. Fick till slut ta en hammare och en kniv för att få isär dom. Cyanoakrylatet sitter fortfarande kvar, kniven tog den lättare vägen genom plasten som är mjukare...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar