Annons

Limma fast lös plastdetalj

Produkter
(logga in för att koppla)

Urr

Aktiv medlem
En plastdetalj på kameran, närmare bestämt "fönstret" som visar vilken film som sitter i har lossnat. Hur fäster jag den? Vågar jag limma? Och vilket lim ska jag i så fall använda? Får ju inte vara något som löser upp plasten på något sätt, som helst inte kladdar osv. Kameran är en Olympus mju 2.

Superlim eller Cyanoacrylat som det heter duger fint till att limma den sortens plast. Applicera lite med en tandpetare, så att du inte får lim all over.

Ville bara påpeka att jag instämmer med Max, cyanoakrylat fungerar strålande för sådant här. Även om den visserligen kan lösa viss plast om man applicerar en stor mängd så krävs det för en sådan här limning otroligt lite CA, så det är inga problem.

Just genomskinlig plast har jag ibland haft problem att limma med cyanoakrylat (snabblim). Problemet är att plasten "immar" och bli vit/mjölkig (troligen p.g.a. ångorna från limmet). Det är möjligt att det fungerar om man tar tillräckligt lite lim, men jag skulle vara lite nervös iaf...

Jag hade nog kört med genomskinlig epoxy.

Jag har limmat massvis med genomskinliga detaljer med cyanoakrylat med perfekt resultat. Tricket är som sagt att ta tillräckligt lite lim! När jag studerar andra som limmar med CA så tar de i 99% av fallen på tok för mycket lim! Max råd att använda en tandpetare är mycket bra, de flesta applicerar direkt från flaskan, och då går det mycket lättare åt skogen. Man behöver inte vara speciellt snabb med tandpetaren, CA stelnar väldigt långsamt i syrerik miljö, först när man pressar ihop ytorna så snabbstelnar det. Om man använder "kicker" (snabbhärdare för cyanoakrylat bestående av i princip ren Heptan) så ökar faktiskt risken för "fogging", trots den snabbare stelningstiden. Anledningen tror jag är att CA-limmet snabbare emitterar gaser när man använder kicker, men jag är ingen kemist, det är en ren spekulation.

Ska nog våga mig på detta i alla fall. Bra att få ta del av era erfarenheter. MINIMALT MED LIM. Det var en viktigt lärdom.

Ska nog våga mig på detta i alla fall. Bra att få ta del av era erfarenheter. MINIMALT MED LIM. Det var en viktigt lärdom.

Det är viktigt också att detaljen sätts så att den sitter exakt så som den satt från början. En av hemligheterna med Ca-limning är exakt passform. Limmet kryper in i limfogen och då behövs väldigt lite lim, helst tunnflytande. Limmet är sprött då det hårdnat.//K

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar