Annons

Ligtroom katalog

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

I förra veckan kraschade moderkortet på min gamla dator. Dagarna innan hade jag behandlat ett gäng bilder i Lightroom men ännu inte publicerat dem och min fråga är om jag måste sätta mig och göra om allt det arbetet nu när jag har en ny dator eller om redigeringarna finns sparade någonstans och kan importeras ihop med bilderna till mitt nya lightroom?

Tack på förhand!
/Daniel

Alla redigeringar sparas automatiskt i LR's katalog-fil, så om du har den kvar så är det lugnt. Har du det?

Eller om du har valt att spara metadata till fill så finns många saker kvar, men inte exakt allt. Har du sparat så?

Japp och jag har hittat och öppnat katalogen men eftersom jag flyttat bilderna till en annan hårddisk är de offline och när jag specificerar den nya platsen försvinner bilderna ur katalogen/blir grå...

Hur gör du när du "specificerar den nya platsen"?

Vad man normalt sett gör i en situation som denna är att öppna den befintliga katalogen, ser att bilder och mappar har frågetecken på sig, högerlickar på en bild eller mapp och väljer "Find missing photo" (eller nåt sånt) varpå man får ange var bilderna numera finns. Om man fortarande har samma mappstruktur som tidigare, men bara på en annan plats, så kommer LR att hitta alla andra bilder automatiskt.

Jag gör precis som du beskriver men när jag väljer bilden jag ska specificera så står det att filnamnet är ett annat än det jag försöker leta reda på (trots att det inte är det) och när jag bekräftar att det uppstått ett problem i Lightroom med fotot och att det inte kommer gå att göra några justeringar med det...

Känns pinsamt men på samma gång inte helt oväntat att behöva erkänna att det jag är själv som burit mig korkat åt med att röra ihop mina jpeg och raw filer. Tack för hjälpen, nu verkar det vara löst!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto