ANNONS
Annons

Lightroomkatalog på extern hårddisk. Problem med Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

fredricedin

Ny medlem
Jag har tänkt att ha min lightroomkatalog på en extern hårddisk som jag varje gång kopplar till datorn (växlar mellan två datorer) när jag ska arbeta med den. Det fungerar jättebra med min pc men när jag ska använda Mac så säger datorn att programmet inte kan arbeta med katalogen eftersom den just ligger externt. Är det någon som vet om det går att göra en inställning för att ändra detta eller är det så att Mac inte fungerar på detta sätt.

Det fungera för mig, både från USB-hårddisk och från SD-kort. Adobe.

Men då gäller det såklart att OS X kan skriva till disken, dvs att den är i ett filsystem såsom FAT eller EXFAT. Och såklart att du har tillräckliga rättigheter. Jag skulle gissa att disken är i NTFS format, och då fungerar det inte. Inte utan plugin iaf, och dessa kan jag inte råda dig att använda pga tillförlitlighetsproblem.

Vad är det för disk? Hur stor? Format? Ansluten via vad?

Men då gäller det såklart att OS X kan skriva till disken, dvs att den är i ett filsystem såsom FAT eller EXFAT. Och såklart att du har tillräckliga rättigheter. Jag skulle gissa att disken är i NTFS format, och då fungerar det inte. Inte utan plugin iaf, och dessa kan jag inte råda dig att använda pga tillförlitlighetsproblem.

Helt riktigt, skrivbehörigheter och filsystem är ju helt avgörande :)

Disken får ju som du säger inte använda NTFS, då kan inte OS X per default skriva till den. Det finns , som du säger, mjukvara för att ge OS X det stödet men jag anser som du att den inte är helt tillförlitlig.

Man bör alltså se till att helst köra FAT om man nu ska ha disken kompatibel på båda plattformarna.

Den är NTFS-format. Då förstår jag problemet och inser att jag då antingen måste byta hårddisk eller lägga min katalog på datorns hårddisk.

Du behöver inte byta, du bör kunna formatera den som EXFAT istället. Efter att du sparat undan innehållet på en annan plats, såklart.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar