Annons

Lightroomfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik183

Aktiv medlem
Har stött på något jag inte förstår. Jag importerar bilder från samma tagningstillfälle med två likadana kameramodeller i Lightroom 3.5. Den första importen fungerar som den skall, bilderna hamnar i aktuell katalog med dagens datum på den plats på hårdisken jag angett och i den datummapp som Lightroom skapar där. När jag efter importen öppnar denna mapp i utforskaren ser jag bilderna snyggt och prydligt där.

Men sedan, när jag importerar från den andra kameran till samma mapp, försvinner bilderna i tomma intet för mig. Jag har råkat ut för detta vid samtliga tre tillfällen jag provat detta nu. Nu vid det tredje tillfället sitter jag med Lightrooms importfönster öppet framför mig, bilderna syns snyggt och tydligt i gridview, men jag hittar dem inte på hårddisken i utforskaren i den mapp jag angett för importen, samma som för den föregående importen. Eller rättare sagt, jag har inte angett själva mappen, mappen får det namn (datum) Lightroom föreslår på den plats på hårddisken jag angett för detta. Lightroom bekräftar heller inte att några ytterligare bilder lagts till i den mapp med det aktuella datumet där den föregående importen hamnat (alltså samma mapp Lightroom själv föreslår för den andra importen).

Var är bilderna? Kan jag se detta på något vis utan att lämna gridview efter importen där jag faktiskt ser bilderna i Lightroom? Sitter alltså nu med gridview framför mig i librarymodulen efter den andra importen och undrar hur jag skall gå vidare.

Hur gör jag för att få bilderna att hamna i samma mapp från de båda importerna? Eller finns det någon annan bra lösning för att få ordning på bilderna? Lägger man dem annars i samma mapp har jag förstått att man ändå kan söka fram bilderna från respektive kamera mha serienumren på dessa. Jag tycker också det finns en poäng med att ha alla bilder från samma datum i samma mapp.

Har kameran rätt datuminställningar?

Högerklicka på en bild och ta "show in finder/explorer" eller "go to folder in library"?

Har kameran rätt datuminställningar?

Högerklicka på en bild och ta "show in finder/explorer" eller "go to folder in library"?

:) Så enkelt var det. Den ena kameran visade 2011 och dagens datum. Så där, nu hittade jag igen bilderna från de två övriga importerna också som försvann. Trodde jag ställt kamerorna lika, men missade uppenbarligen årtalet då jag ställde datum och tid. Tackar för snabb hjälp!

Jag är ny på Lightroom och jag får nu försöka föra över bilderna från mapparna med fel årtal dit de skall, in i de med rätt årtal. Är det enkelt att beskriva hur man gör detta får någon gärna berätta här, annars reder jag nog ut det på egen hand också mha Lightroomhjälpen eller Google.

Krockar filnumreringen mellan de båda kamerorna?

Såg något häromdagen om hur man kunde undvika detta genom att döpa filerna till datum och filnummer. Men eftersom jag använder två kameror vid samma tagningstillfällen kommer väl krockar att kunna uppstå ändå. Är detta ett problem? Tar ganska mycket bilder då jag håller på med timelapse och räkneverken på kamerorna slår över då och då.

:) Så enkelt var det. Den ena kameran visade 2011 och dagens datum. Så där, nu hittade jag igen bilderna från de två övriga importerna också som försvann. Trodde jag ställt kamerorna lika, men missade uppenbarligen årtalet då jag ställde datum och tid. Tackar för snabb hjälp!

Jag är ny på Lightroom och jag får nu försöka föra över bilderna från mapparna med fel årtal dit de skall, in i de med rätt årtal. Är det enkelt att beskriva hur man gör detta får någon gärna berätta här, annars reder jag nog ut det på egen hand också mha Lightroomhjälpen eller Google.
Jag skapar ett underbibliotek som har en huvudrubrik mha en LR-mall.

Typ
2012-07-06 Kreta
Sedan läggs alla Kretabilder i den mappen.
nästa gg
2012-07-08 Bengt 70

osv

Jag skapar ett underbibliotek som har en huvudrubrik mha en LR-mall.

Typ
2012-07-06 Kreta
Sedan läggs alla Kretabilder i den mappen.
nästa gg
2012-07-08 Bengt 70

osv

Ok. Jag gissar att jag gör ungefär samma sak genom att skriva in nyckelord vid importen (i bästa fall...). Då söker jag ju fram alla bilder med samma nyckelord, årtal och datum, serienummer eller vad det nu är jag vill söka på.

Jag skrev några inlägg om hur jag löst det ( flera kameror, räkneverk som börjar om etc) i denna tråd

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=145063
HTML:

Läs gärna artikeln som jag länkar till i det ena inlägget.

Bra tråd och tips. Jag skulle egentligen vilja ha alla bilder tagna med kamera A i en egen kronologisk ordning i mappen, och därpå följer alla bilder med kamera B i inbördes kronologisk ordning i samma mapp. Detta trotts att bilderna är tagna huller om buller tidsmässigt. Vissa kan tom vara tagna samma sekund, men att de dessutom skulle få samma filnummer ser jag som otroligt. Men denna ordning får jag ju fram om jag sedan söker fram alla bilder med kamera A på serienummer som jag förstår det? Då filtreras alla kamera A-bilder fram i kronologisk ordning? Detta räcker för mig, då kan jag identifiera mina timelapsesekvenser med respektive kamera och överblicka dem.

Jag importerar till datummappar (som LR skapar automatiskt). Sen döper jag om bildfilerna till "ÅÅÅÅMMDD hhmmss seq" så att alla bilder får unikt namn ner på sekunden, plus originalsekvensnummer. Att det skulle råkas ta två bilder med flera kameror samma sekund och med samma originalnummer känns högst osannolikt.

Ok. Jag gissar att jag gör ungefär samma sak genom att skriva in nyckelord vid importen (i bästa fall...). Då söker jag ju fram alla bilder med samma nyckelord, årtal och datum, serienummer eller vad det nu är jag vill söka på.
Nej jag skapar en struktur på HD.
Du lägger allt i samma korg, en platt struktur.

Det är nog lika sökbart om du använder LR.
Men jag kan leta utan LR i mitt filsystem.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto