Annons

"Lightroombilder" till ny Dator - hur göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozi

Aktiv medlem
Hej,

Jag står inför att uppgradera min dator i helgen och har inte riktigt koll på hur jag ska göra för att få med mig alla bilder med justeringar e t c som jag gjort i Lightroom (har 4.2).

Alla bilder ligger i dag på C: hårddisken (har även backup på extern hårddisk) och som kommer formateras om och som efter uppgraderingen kommer ligga som en extra disk.
Min kamrat som ska hjälpa mig med att uppgradera datorn har bett mig att flytta alla bilder till en annan hårdisk innan vi gör allt (bl a installerar nytt moderkort, SSD-disk där programmen kommer ligga, ny processer e t c). Men hur gör jag det utan att förlora ”kontakten” med Lightroom?

Jag vet att min okunskap verkligen lyser igenom men jag är inte någon hacker på något sätt…. Jag kan importera bilder och bildbehandla e t c men strukturen e t c är jag inte kunnig om……

Tack på förhand.

Bosse

Enklast är väl att göra en vanlig backup av datorn och sen importera backupen igen när du har uppgraderat prylarna.

Min kamrat som ska hjälpa mig med att uppgradera datorn har bett mig att flytta alla bilder till en annan hårdisk innan vi gör allt (bl a installerar nytt moderkort, SSD-disk där programmen kommer ligga, ny processer e t c). Men hur gör jag det utan att förlora ”kontakten” med Lightroom?

Ettt sätt:

1) Skaffa ytterligare en mekanisk hårddisk och montera in den redan nu i den befintliga datorn.

2) När den är på plats och är formaterad och klar att använda, flytta alla bilder till den nya disken. Detta kan du göra innifrån Ligthroom. Det kommer att ta lite tid! Alternativt kan du flytta dem utanför Lightroom med utforskaren. När du sedan startar Lightroom kommer bilderna ha ett "?" och då kan då använda funktionen för "find missing folder" för att länka ihop allt.

3) När du ser att all funkar, stäng ner Lightroom. Flytta med utforskaren din lrcat-fil till den nya disken. Dubbelklicka den så startar Lightroom med "rätt" databasfil, kolla att allt funkar.

4) Nu har du allt Lightroom relaterat på den nya disken. Låt din kompis installera systemet på SSD-disken. Installera Lightroom. Dubbelklicka återigen din lrcat-fil på den nya disken och du bör vara uppe och rulla.

5) När du är 110% säker på att du har din katalogfil på den nya disken och att alla dina bilder ligger på den nya disken kan du formatera din gamla disk och ha den som extra disk.

Ett annat sätt:

1) Kopiera lrcat-filen och alla dina bilder till en extern USB-disk.

2) Låt kompisen fixa datorn, formatera den gamla disken

3) Kopiera lrcat-filen och bilder från USB-disken till den formaterade disken

4) Dubbelklicat lrcat-filen, Lightroom kommer att visa "?" för dina bilder, använd missing folder för att koppla det rätt igen.

OBS! Om du har egna presets etc i LR måste dessa också kopieras.

Lånar den här tråden.

Jag ska byta hårddisken då min gamla börjar bli för liten. Har kopierat allt från den gamla till den nya hd, bild samt LR katalog.

Ska jag ta bort den gamla hd från LR och lägga till den nya, och synka om?

Spelar det någon roll att jag bytt namn på disken?
Sen kommer den nya hd självklart inte ha samma enhetsbeteckning heller, går det bra ändå?
Kommer jag ha kvar alla min samlingar och dess bilder då?

Har aldrig varit några problem tidigare då jag ominstallerat datorn, men då har jag haft samma disk och LR katalog, men vet inte om jag krånglar till det mer än onödigt nu.

Tack på förhand!
Jonas

Lightroom kommer ihåg vilken databas (lrcat-fil) den jobbat med senast så när du öppnar Lightroom nu så jobbar du sannolikt med den gamla katalogen och de gamla bilderna på C-disken.

Om du däremot stänger ner LR och med utforskaren dubbelklickar lrcat-filen på den nya disken kommer du att jobba med den "nya" databasen. Alla kopplingar kommer dock att peka på den gamla disken.

Jag skulle göra så här:

Döp om den översta bildmappen på din C-disk. Säg att den heter "Bilder", döp om den till "OldBilder"

Starta LR genom att dubbelklicka lrcat-filen på den nya disken.

Du bör då få ett "?" på alla dina mappar. Markera den översta och välj "locate missing folder" och peka ut mappen på den nya disken. Då bör allt vara klart och du bör jobba mot rätt disk.

Du skall INTE SYNKA folders, det initierar importfunktionen och det är inte vad du vill göra.

Varför krångla till det? Jag har alla mina bilder i en katalog som heter Lightroom. I samma katalog har jag LR:s "datafiler", dvs .lrcat, templates, plugins och hela konkarongen. Alltså, EN mapp att backa och säkerhetskopiera.

Vad menar du med "katalog"? När det gäller LR så finns två sorters "katalog" att hålla reda på:
- LR's katalog (d.v.s. katalogfilen, databasen)
- kataloger/mappar i operativsystemet där filer är lagrade

LR's katalog är en fil (nånting.lrcat) som är lagrad i en katalog (en mapp i filsystemet).

Vad menar du med "katalog"? När det gäller LR så finns två sorters "katalog" att hålla reda på:
- LR's katalog (d.v.s. katalogfilen, databasen)
- kataloger/mappar i operativsystemet där filer är lagrade

LR's katalog är en fil (nånting.lrcat) som är lagrad i en katalog (en mapp i filsystemet).

Ursäktar mitt slarv med uttryck. Jag menar givetvis att jag har en MAPP som innehåller alla mina bilder SAMT databasen och allting annat som har att göra med Lightrooms nödvändiga filer och inställningar.

Varför krångla till det? Jag har alla mina bilder i en katalog som heter Lightroom. I samma katalog har jag LR:s "datafiler", dvs .lrcat, templates, plugins och hela konkarongen. Alltså, EN mapp att backa och säkerhetskopiera.

Visst kan du göra så men det är inte svar på frågorna som ställdes här. Om du vill flytta till en disk men en annan enhetsbokstav måste du vidta ett par åtgärder för att få det hela att fungera.

Vad gäller presets så lagrar Lightroom dessa default på en annan plats. Det finns en inställning "save presets with catalouge" som underlättar backup som du säger. Det har dock den nackdelen att presets blir "lokala" - de delas inte mellan olika kataloger. För många är det förstås inget problem eftersom de bara jobbar med en katalog. För den som däremot kanske vill dela upp bilderna på t ex "privat", "arbete" och "analoga" så är det kanske inte önskvärt.

Går ens Windows ( motorn för Lightroom) att uppgradera om man byter hårdskiva?
Windows är väl hårdskivans och processorns medan någon annan får betala och använda.
Hört att efter lång väntan och mycket käbbel kan Windows vara hårdskivans eller processorns. Misstänker att ny hårdskiva och nytt moderkort kräver helt nytt Windows för att få Lightroom att fungera.

Går ens Windows ( motorn för Lightroom) att uppgradera om man byter hårdskiva?
Windows är väl hårdskivans och processorns medan någon annan får betala och använda.
Hört att efter lång väntan och mycket käbbel kan Windows vara hårdskivans eller processorns. Misstänker att ny hårdskiva och nytt moderkort kräver helt nytt Windows för att få Lightroom att fungera.

Förstår inte vad du menar.

Visst går det alldeles utmärkt att byta hårddisk och moderkort i en Windows-dator och fortsätta köra Lightroom.

Joo, det är datorn, som blir uppgraderad.

( Har bara inte lyckats med den billigare Windows uppgraderingen om inte det gamla Windows också finns på hårdskivan. Och det gamla Windows kan vara knepigt att registrera till en så gott som ny dator. )

Lightroom kommer ihåg vilken databas (lrcat-fil) den jobbat med senast så när du öppnar Lightroom nu så jobbar du sannolikt med den gamla katalogen och de gamla bilderna på C-disken.

Om du däremot stänger ner LR och med utforskaren dubbelklickar lrcat-filen på den nya disken kommer du att jobba med den "nya" databasen. Alla kopplingar kommer dock att peka på den gamla disken.

Jag skulle göra så här:

Döp om den översta bildmappen på din C-disk. Säg att den heter "Bilder", döp om den till "OldBilder"

Starta LR genom att dubbelklicka lrcat-filen på den nya disken.

Du bör då få ett "?" på alla dina mappar. Markera den översta och välj "locate missing folder" och peka ut mappen på den nya disken. Då bör allt vara klart och du bör jobba mot rätt disk.

Du skall INTE SYNKA folders, det initierar importfunktionen och det är inte vad du vill göra.

Tackar, var inga problem alls. Klickade som du sa på den nya lrcat-filen och pekade ut den nya hd och allt fungerar som det ska. Ikväll ska jag flytta LR-katalogen och previews till en ssd-disk, får se om det blir något snabbare.

Det du ska tänka på om du har katalogen på en SSD, är att om SSD:n går sönder, så får du aldrig fram den igen. Från en hårddisk kan man oftast få fram saker, även om den kraschar.
En SSD lagrar inte sin information på samma sätt och informationen på den går inte att ta fram igen.

Därför kan det vara bra med en backup på katalogen, speciellt om du har den på en SSD. Har själv katalogen på SSD för snabbhetens skull, men gör även backup på den.

Det du ska tänka på om du har katalogen på en SSD, är att om SSD:n går sönder, så får du aldrig fram den igen. Från en hårddisk kan man oftast få fram saker, även om den kraschar.
En SSD lagrar inte sin information på samma sätt och informationen på den går inte att ta fram igen.

Därför kan det vara bra med en backup på katalogen, speciellt om du har den på en SSD. Har själv katalogen på SSD för snabbhetens skull, men gör även backup på den.
Tack för tipset, dock har jag självklart backup på både katalog och bilder. Dels på en annan disk i datorn, sen använder jag Crashplan och synkar mot en extern hd som jag har hos en kompis.

Tackar, var inga problem alls. Klickade som du sa på den nya lrcat-filen och pekade ut den nya hd och allt fungerar som det ska. Ikväll ska jag flytta LR-katalogen och previews till en ssd-disk, får se om det blir något snabbare.

Bra att det funkade.

Ett tips kan vara att också flytta Camera Raws Cache filer till SSD. Jag har inte LR framför mig just du styr detta någonstans under preferences om jag minns rätt. Passa också på att utöka cache-utrymmet lite. Det brukar ge lite bättre fart.

Själv gör jag också så att jag har har årets bilder på SSD-disk. Det är ju dessa jag jobbar mest med. När året är slut drar jag över dem till min mekaniska disk.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto