Annons

Lightroom tappar bort katalogen

Produkter
(logga in för att koppla)

marwo

Aktiv medlem
Bytte dator för ett par veckor sedan, och fick installera om allting, inkl. LR-kataloger. Allt funkade bra rätt länge, men nu har systemet plötsligt tappat kontakten med LR-katalogen. Den katalog som lagras på C-disken verkar inte aktiveras vid uppstart, utan varje gång jag nu startar programmet möts jag bara av en blank importruta. Jag måste varje gång gå in och manuellt begära att den ska öppna den senaste versionen av backup-katalogen, som jag har på en separat disk. Har letat i inställningar och där står att det är katalogen på C/ som ska öppnas vid uppstart, men detta händer alltså inte. Några tips på hur jag ska få delarna att kommunicera igen?
mvh/ Martin
 
Du kan ju ange i LR's inställningar att den ska öppna en viss specifik katalogfil, inte bara den senaste (den senaste kan ju råka vara fel fil). Du kan även dubbelklicka på själva katalogfilen direkt i Utforskaren/Finder för att vara säker på att du jobbar med just den katalogfilen.
 
Du kan ju ange i LR's inställningar att den ska öppna en viss specifik katalogfil, inte bara den senaste (den senaste kan ju råka vara fel fil). Du kan även dubbelklicka på själva katalogfilen direkt i Utforskaren/Finder för att vara säker på att du jobbar med just den katalogfilen.

Jo, det är just det jag försökt. Jag har - trodde jag - rätt katalog på C/ angiven som startkatalog, men systemet tycks inte kunna koppla till den. Inte heller när jag gör som du föreslår, och går in och dubbelklickar direkt på den i Utforskaren, blir det rätt. Visst, den öppnar LR men det blir då åter bara samma tomma importruta som öppnas.
m v h/Martin
 
Jo, det är just det jag försökt. Jag har - trodde jag - rätt katalog på C/ angiven som startkatalog, men systemet tycks inte kunna koppla till den. Inte heller när jag gör som du föreslår, och går in och dubbelklickar direkt på den i Utforskaren, blir det rätt. Visst, den öppnar LR men det blir då åter bara samma tomma importruta som öppnas.
m v h/Martin
Importruta?? Har du ett minneskort som sitter kvar i datorns kortläsare eftersom det är importdialogen som öppnas?
 
Det meddelandet får man väl när man har en ny/tom katalog. Ska din vara tom? Eller borde det finnas redan importerade bilder i den?
 
Du skriver dessutom "Jag måste varje gång gå in och manuellt begära att den ska öppna den senaste versionen av backup-katalogen". Jobbar du alltså hela tiden från en backupkatalog? Det låter inte som rätt sätt.
 
Du skriver dessutom "Jag måste varje gång gå in och manuellt begära att den ska öppna den senaste versionen av backup-katalogen". Jobbar du alltså hela tiden från en backupkatalog? Det låter inte som rätt sätt.

Nej, det är ju just en del av problemet. Eftersom LR inte vill öppna den 'vanliga' katalogen, får jag inte upp den aktuella om jag inte i stället letar upp den som ligger på backup-disken och markerar den. Men eftersom LR i inställningarna anger rätt katalog som startkatalog men ändå inte öppnar den vid uppstart, så vet jag inte riktigt hur jag annars ska komma åt en katalog att arbeta med.
m v h/Martin
 
Så det betyder att du numera jobbar på en f.d. backupkatalog, som numera alltså är din aktuella katalog? Fungerar det bra då?

Kan du ange att LR ska starta med denna katalog?

Kan du kopiera denna katalog till en annan disk och starta med den därifrån? Kan du ange i LR att LR ska starta med denna nya kopia av din backup-arbets-katalog?

Är det helt enkelt så att det är nånting felaktigt/korrupt med din normala arbetskatalog? Man kan tycka att LR borde ge nån sorts felmeddelande isåfall, men kanske inte.
 
Så det betyder att du numera jobbar på en f.d. backupkatalog, som numera alltså är din aktuella katalog? Fungerar det bra då?

Kan du ange att LR ska starta med denna katalog?

Kan du kopiera denna katalog till en annan disk och starta med den därifrån? Kan du ange i LR att LR ska starta med denna nya kopia av din backup-arbets-katalog?

Är det helt enkelt så att det är nånting felaktigt/korrupt med din normala arbetskatalog? Man kan tycka att LR borde ge nån sorts felmeddelande isåfall, men kanske inte.

Jag har nu testat att slänga den katalog som anges på C/, och ersätta den med en kopia av den senaste backup-filen i stället. Vid första försöket startade programmet som det skulle - även om den måste tugga om alla previews igen. Kanske hade den förra katalogen på C/ blivit korrupt på något sätt. Får se om det funkar framöver eller om den bara ville vara snäll så här vid första försöket. Tack för förslaget.
m v h/Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.