Annons

Lightroom, stor katalog =långsamt?

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikgbg

Aktiv medlem
Hej!

jag har precis satt ihop ett par Lightroom kataloger till en stor, helt plötsligt tog lightroom helt vansinnigt mycket kraft från datorn.

jag sitter o lurar på om alla bilderna renderandes i standard storleken och att det tar väldigt mycket av arbetsminnet, att jag precis har börjat köra med dubbla skärmar eller om det bara är att en stor katalog innebär en större påfrestning för datorn
(att påfrestningen blir lite större gör ju inget, men datorn dog mer eller mindre)

Lite systemfakta om datorn:

PC
win vista 32
Lightroom 2.4

Antal bilder i katalog: 49 936 (blandat RAW, JPEG o TIFF)

Datorprestanda

Processor: Intel core 2 6400 @ 2.13GHz 2.13GHz
RAM: 2 GB


Är RAM minnet för litet eller kan det bero på något annat?

tacksam för all möjlig hjälp som vanligt! :D
 
Jag har 38000 bilder i min databas och den tar 950MB i ansrpåk när den är igång, så jag skulle säga ja, du behöver mer ramminne. Med tanke på en ren uppstart av Vista tar väl runt 1GB. Naturligtvis kan du tweaka vista och stänga av allt onödigt för att snabba upp datorn. Men att trycka i ytterligare minne är den enklaste prestandauppgraderingen man kan göra. Men du behöver nog fundera över Vista64 om du ska stoppa i mycket RAM.

Tillräckligt med minne gör även tyngre uppgifter till en fröjd. :)
 

Bilagor

  • Bild 1.png
    Bild 1.png
    75.8 KB · Visningar: 842
Jag har 38000 bilder i min databas och den tar 950MB i ansrpåk när den är igång, så jag skulle säga ja, du behöver mer ramminne. Med tanke på en ren uppstart av Vista tar väl runt 1GB. Naturligtvis kan du tweaka vista och stänga av allt onödigt för att snabba upp datorn. Men att trycka i ytterligare minne är den enklaste prestandauppgraderingen man kan göra. Men du behöver nog fundera över Vista64 om du ska stoppa i mycket RAM.

Tillräckligt med minne gör även tyngre uppgifter till en fröjd. :)

Ohoj! det var saftigt med minne!

Vart ligger "gränsen" mellan 32 o 64 på hur mycket minne som är värt att sätta in? just nu beror det på kostnaden för det, men hellre 4-8 GB än 2 GB ;)

Ram minnen har ju MHz, ser att du har 677MHz, va skulle ett lägre eller högre MHz ha för inverkan?
 
Jag tror du kommer se en prestanda ökning genom att öka från 2 till 4 gig. Det är också gränsen mellan 32 och 64 bitars Vista.

Ram kostar i princip inget nu för tiden. Men kolla med datorns manual vad som skall i innan du köper. Oftast går det in 2 plus 2 stickor. Bäst är det om dom har samma specar, så att du har fyra 1 gigs. Antal MHz styrs av moderkort och begränsas av den slöaste pinnen i vanligt fall. Kolla manual igen! Det har för övrigt ganska lite betydelse.

En stor skärm kan också vara begränsande för prestanda i LR då datorn skall rendera en större bild åt dig. Du kan testa om det är en flaskhals genom att göra fönstret mindre.

Det kan inte vara så att LR satte igång och renderade previews eller nåt, att det var därför datorn dog?

T
 
Ohoj! det var saftigt med minne!

Vart ligger "gränsen" mellan 32 o 64 på hur mycket minne som är värt att sätta in? just nu beror det på kostnaden för det, men hellre 4-8 GB än 2 GB ;)

Ram minnen har ju MHz, ser att du har 677MHz, va skulle ett lägre eller högre MHz ha för inverkan?

Beror lite på din hårdvara. Men har du 32 bitars Vista så kan du sätta i upp till 3,5 GB om hårdvaran tillåter detta.
 
Jag har mina råfiler på en delad volym på en Windows Home Server, och LR-katalogen på lokal disk - det fungerar utmärkt. Tror det skulle bli klart slöare om det var tvärtom.

/afe
 
Beror lite på din hårdvara. Men har du 32 bitars Vista så kan du sätta i upp till 3,5 GB om hårdvaran tillåter detta.

Jag har 4 i min laptop, och Vista ser det hele. Det ordnade sig med servicepack 1. Det var inga problem innan uppdateringen heller, det var bara att det enbart gick att använda 3.2-3.5 gig av dom 4 som satt i.

T
 
Ram minnen har ju MHz, ser att du har 677MHz, va skulle ett lägre eller högre MHz ha för inverkan?

Det bestäms av minnesbussen mellan CPU och RAM-minnet. I mitt fall är den 667MHz, men min dator använder dual channel-utläsning, så i praktiken 2x667MHz. Idag arbetar minnena med 1333MHz (tror detta är det snabbaste, även om det finns snabbare minnen redan). Men vilket minne du behöver bestäms av din CPU. Har du t.ex. en Intel C2D E6400 är klockfrekvensen 1066MHz på minnena. Desto snabbare, desto bättre - naturligtvis :)
 
Senast ändrad:
Jag har 4 i min laptop, och Vista ser det hele. Det ordnade sig med servicepack 1. Det var inga problem innan uppdateringen heller, det var bara att det enbart gick att använda 3.2-3.5 gig av dom 4 som satt i.

T

Det beror på att adressering till hårdvara använder en del av denna minnes area.

Mvh
Fredrik
 
Jag körde lite för länge med bara en stor/större/jättestor katalog i Lightroom tills jag kom på att det enklaste sättet att få bort problemet och slöheten var att börja dela upp det i mindre kataloger. Speciellt störande var det när Lightroom bestämde sig för att sluta med rendering bara för att det blev för tungt.

Så nu har jag en för allmäna jobb (läs mindre) och sen en per större uppdrag. Visst, man får öppna olika kataloger beroende på vad man ska arbeta med, men det tycker jag det är värt.
 
Jag körde lite för länge med bara en stor/större/jättestor katalog i Lightroom tills jag kom på att det enklaste sättet att få bort problemet och slöheten var att börja dela upp det i mindre kataloger. Speciellt störande var det när Lightroom bestämde sig för att sluta med rendering bara för att det blev för tungt.

Så nu har jag en för allmäna jobb (läs mindre) och sen en per större uppdrag. Visst, man får öppna olika kataloger beroende på vad man ska arbeta med, men det tycker jag det är värt.

Jag tänkte göra så, men när jag försökte exportera en del av bilderna till en ny katalog så kopierades även alla bilder. Finns det något sätt att bara exportera inställningar, previews och tweaks för bilderna utan att exportera själva bilderna till en ny katalog?
 
Jag tänkte göra så, men när jag försökte exportera en del av bilderna till en ny katalog så kopierades även alla bilder. Finns det något sätt att bara exportera inställningar, previews och tweaks för bilderna utan att exportera själva bilderna till en ny katalog?

När du väljer "Export as Catalog" (vad det nu kan heta på svenska?) så kan du välja att kopiera med råfilerna eller inte, samt förhandsvisningarna. Kryssar du ur alla rutorna i dialogboxen får du bara med standardförhandsbilderna och dess inställningar. Och katalogen länkar till platsen där ursprungsbilderna ligger.

Det borde väl vara det du är ute efter?
 
När du väljer "Export as Catalog" (vad det nu kan heta på svenska?) så kan du välja att kopiera med råfilerna eller inte, samt förhandsvisningarna. Kryssar du ur alla rutorna i dialogboxen får du bara med standardförhandsbilderna och dess inställningar. Och katalogen länkar till platsen där ursprungsbilderna ligger.

Det borde väl vara det du är ute efter?

Aha! Jag visste det. Jag tror jag missade den där dialogboxen, eller så kom det inte upp någon. Jag kommer i alla fall inte ihåg någon! Men jag ska testa. Tack för hjälpen!

Dessutom har jag också engelska versionen :)
 
Är RAM minnet för litet eller kan det bero på något annat?

Bara Vista i sig använder runt 1GB av minnet, så det blir inte mycket över till Lightroom, vilket innebär att programmet blir tvunget att använda hårddisken som arbetsminne i större utsträckning än om du hade haft mer RAM.
Att peta i 2GB till kommer göra stor skillnad för datorns prestanda i allmänhet, vilket också kommer märkas i Lightroom.

Den sortens minne du har i din burk har några år på nacken och är allt annat än dyrt nuförtiden (2GB kostar runt 300kr).
 
Hej!
Jag gjort ett nytt försök med LR och laddat ner
testversionen.
Det går bra att ladda ner bilderna,men när jag ska
framkalla hänger datorn sig.
Har kollat hårddisken, den är inte full.
Alla andra program fungerar som de ska.

/ Gun
 
Hej!
Jag gjort ett nytt försök med LR och laddat ner
testversionen.
Det går bra att ladda ner bilderna,men när jag ska
framkalla hänger datorn sig.
Har kollat hårddisken, den är inte full.
Alla andra program fungerar som de ska.

/ Gun


pröva att ladda ner senaste patchen från adobe
www.adobe.com gå till downloads så finns den listad ganska högt upp (version 2.4) kan bero på att det finns något fel i grundversionen
 
Hej!

jag har precis satt ihop ett par Lightroom kataloger till en stor, helt plötsligt tog lightroom helt vansinnigt mycket kraft från datorn.

jag sitter o lurar på om alla bilderna renderandes i standard storleken och att det tar väldigt mycket av arbetsminnet, att jag precis har börjat köra med dubbla skärmar eller om det bara är att en stor katalog innebär en större påfrestning för datorn
(att påfrestningen blir lite större gör ju inget, men datorn dog mer eller mindre)

Lite systemfakta om datorn:

PC
win vista 32
Lightroom 2.4

Antal bilder i katalog: 49 936 (blandat RAW, JPEG o TIFF)

Datorprestanda

Processor: Intel core 2 6400 @ 2.13GHz 2.13GHz
RAM: 2 GB


Är RAM minnet för litet eller kan det bero på något annat?

tacksam för all möjlig hjälp som vanligt! :D


Du har inte använt "Adjustment brusch" flitigt?
Jag har noterat att detta verktyg knäckte mitt Lightroom på 0-tid. Jag hade en väldigt liten databas med bara några hundra bilder. Även den lyckades jag sänka. Så det verkar som om just "Adjustment brusch" var boven för mig i alla fall. Känner att en liten varning kan vara på plats faktiskt. Det är ett underbart verktyg men det är väldigt krävande. Har man ett antal "Adjustment brusch"-ade (snyggt språk va?), så kan det vara väldigt segt att bläddra mellan bilderna också.
Jag har version 2.4 av Lightroom och 3 Gb minne.

Att datorminne "inte kostar någonting längre", som en av mötesdeltagarna sade ovan, är en sanning med modifikation. Kan man inte ha de standardminnen som gäller för de nya generationerna av datorer som just säljs och är billiga och kanske köper minne till lite äldre datorer, så finner man inte sällan att detta ofta kostar bra mycket mer.
 
Senast ändrad:
går det på något sätt att se i systemet vad jag har idag för minnen?

öppnade upp datorn och hittade två minnen och två lediga platser (dom lediga platserna hade orange klips för att fästa minnena, men dom som redan satt i satt med svarta klips, spelar det någon roll?
 
går det på något sätt att se i systemet vad jag har idag för minnen?

öppnade upp datorn och hittade två minnen och två lediga platser (dom lediga platserna hade orange klips för att fästa minnena, men dom som redan satt i satt med svarta klips, spelar det någon roll?

Ta reda på vilken modell av dator du har så du kan få tag i en specifikation över hur datorn är byggd. Då kan du säkert få veta tilken typ av minnen som behövs eller kontakta någon som säljer minnen, så hjälper de dig säkert att få fram rätt minnen.
 
ok, den är specialbyggd från en leverantör, bad bara om att få något ruskigt snabbt med bra grafisk prestanda
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.