Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom, stor katalog =långsamt?

Produkter
(logga in för att koppla)
går det på något sätt att se i systemet vad jag har idag för minnen?

öppnade upp datorn och hittade två minnen och två lediga platser (dom lediga platserna hade orange klips för att fästa minnena, men dom som redan satt i satt med svarta klips, spelar det någon roll?

Det står med största sannolikhet på minnesmodulerna vad det är för minnen, vill man inte pilla i datorn så finns det program som visar sån information (Sisoft Sandra, exempelvis).

Att dom där clipsen har olika färger är bara för att visa vilka minneskanaler som hör ihop.
 
Att datorminne "inte kostar någonting längre", som en av mötesdeltagarna sade ovan, är en sanning med modifikation. Kan man inte ha de standardminnen som gäller för de nya generationerna av datorer som just säljs och är billiga och kanske köper minne till lite äldre datorer, så finner man inte sällan att detta ofta kostar bra mycket mer.

Nej, det är inte en sanning med modifikation.

Vet inte riktigt vad det är för icke-standardminnen du pratar om. DDR2 är då inte ovanligt varken i folks datorer eller hos återförsäljare.
Och har man en så pass gammal dator att man inte ens har DDR2-minnen blir det fortfarande inte särskilt dyrt, då DDR-minnen inte kostar mer än runt 350:- för 1GB.

Sen är väl Lightroom på en dator med så pass sunkiga prestanda att den är bestyckad med minnen anno 2002-2003 ingen fröjd, men det är en annan historia :)
 
Nej, det är inte en sanning med modifikation.

Vet inte riktigt vad det är för icke-standardminnen du pratar om. DDR2 är då inte ovanligt varken i folks datorer eller hos återförsäljare.
Och har man en så pass gammal dator att man inte ens har DDR2-minnen blir det fortfarande inte särskilt dyrt, då DDR-minnen inte kostar mer än runt 350:- för 1GB.

Sen är väl Lightroom på en dator med så pass sunkiga prestanda att den är bestyckad med minnen anno 2002-2003 ingen fröjd, men det är en annan historia :)

Jag har en HP Pavillion Media Center PC som väl är en 3-4 år max tror jag med en AMD Athlon 64 bit. Köpte 2 Gb hos Kjell & Company och jag kunde inte använda de billigaste minnena i den. Mina kostade mer än dubbelt så mycket som de vanligaste standardminnena och jag betalade väl kring 1500 spänn för 2 Gb tror jag för något halvår sedan. Ibland har man lite otur.

Har man otur och en riktigt gammal burk, så finns det gamla DDR-minnen för 765:- för 512 Mb exkl moms hos Dustin. Ett extremt exempel? Kanske. Men det finns en del minnen som kostar 600:- + moms för 1 Gb hos Dustin. Kjell & Company är säkert dyrare och jag brydde mig inte för jag handlade dem med berått mod över disk för jag ville ha dem på stört. Minnespriser är dessutom väldigt växelkurskänsliga.

I mitt tidigare jobb jobbade jag hos en distributör ac PC-gejor m.m. och det var faktiskt jag som byggt just de systemen man använde för att läsa prisfiler från tillverkare som bl.a. Southland, Kingston och Viking, vid sidan av så kallade orginalminnen från respektive tillverkare och uppdatera våra priser, så lite vet jag faktiskt om hur minnesutbudet ser och sett ut. I Kingstons listor finns ofta mer än tusen aktiva minnestyper till alla möjliga datorer. Långtifrån alla är lågprisminnen. Jag har alltid undrat varför minnesfloran ser ut som den gör även om den som det mesta har sina förklaringar. Jag undrar verkligen om inte mycket av den diversifieringen vi har är lite onödig.

750 spänn är kanske inget att bråka om men man kan definitivt ha roligare för dem än att lägga dem på något så tråkigt som minnen.
 
Senast ändrad:
Ok, vanliga DDR2 minnen kostar i princip 'inget' nuförtiden. DDR3 närmar sig med hastiga steg. Hadde 'jag' en dator som är så pass gammal att den inte ens använde DDR2 minnen, då skulle jag nog fundera på att skaffa en nyare eller lätt begagnad dator framför att lägga så pass mycket på att uppgradera gamla holken. Det lär inte bli mycket roligare att leka i LR hursomhelst. Men det är jag det, och det är enbart min åsikt.

Hälsningar, Thorsten
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.