Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Lightroom, Smugmug och RAW?
- Trådstartare drjoshua
- Start datum
drjoshua
Aktiv medlem
Hur skulle backup av RAW funka?
För att Smugmug gör en stor affär av det och det nämndes också i tidningen Digitalfoto för alla.
De har en extratjänst för det men det nämns inte hur "exporten" från Lightroom går till. Jag tänlte nog att de hade en annan plugin för detta.
I galleriet skulle inte heller besökarna märka någon skillnad.
Jag hoppades för mycket helt enkelt.
Men då vet jag. Finns det någon annan bra liknande tjänst?
Jani_W
Aktiv medlem
...det nämns inte hur "exporten" från Lightroom går till. ...
Hej.
Jag använder inte SmuMug men om man tittar på intällningarna för deras Publish Services plugin så finns det ett val under File Settings och Format där man kan välja "Original", funkar inte det?
Om du har jobbat med bilderna och vill bevara dina editeringar så kan du välja "DNG" som format.
Om det här fungerar eller inte så är jag nyfiken på vad du kommer fram till och kanske kan det även för mig bli intressant att titta vidare på SmuMug för egen del...
// Jani
drjoshua
Aktiv medlem
Jag kollade lite snabbt i morse och det fanns mycket riktigt ett val att publicera DNG eller Original. Jag hade inte sett det förut! Jag har endast ett provkonto så jag kunde inte testa detta.
Men, har man ett SmugMug-konto och tilläggstjänsten SmugVault (hos Amazon) kan man backa upp råfiler från Lightroom. Det verkar smidigt och snyggt. Då behöver man inte exportera JPG-filer bara för att kunna visa dem i ett galleri (antar jag).
Men, har man ett SmugMug-konto och tilläggstjänsten SmugVault (hos Amazon) kan man backa upp råfiler från Lightroom. Det verkar smidigt och snyggt. Då behöver man inte exportera JPG-filer bara för att kunna visa dem i ett galleri (antar jag).
AFJ
Aktiv medlem
Nu har jag para kollat som hastigast på SmugMug men om jag förstår rätt så är det i första hand tänkt som en publiceringstjänst, dvs du vill visa dina bilder.
Jag tolkade dock önskemålet som att du vill säkerhetskopiera dina filer till nätet och då finns det nog andra tjänster som är ännu lättare att administrera med automatik. Det har ju diskuterats i flera andra trådar.
Jag tolkade dock önskemålet som att du vill säkerhetskopiera dina filer till nätet och då finns det nog andra tjänster som är ännu lättare att administrera med automatik. Det har ju diskuterats i flera andra trådar.
drjoshua
Aktiv medlem
Jag har även SugarSync som backup för alla typer av filer. Det som är bra med den är att den sköter allt automatiskt i bakgrunden. Det är kanon. Men när man ändå backar upp bilderna i molnet så vore det schysst att få ett snyggt fotogalleri på de album man så önskar. SugarSyncs webbalbum är bedrövligt tråkigt. Däremot är det bra för att dela mappar och filer etc.
SugarSync kan inte visa RAW-filer tex.
AFJ
Aktiv medlem
Jag har även SugarSync som backup för alla typer av filer. Det som är bra med den är att den sköter allt automatiskt i bakgrunden. Det är kanon. Men när man ändå backar upp bilderna i molnet så vore det schysst att få ett snyggt fotogalleri på de album man så önskar. SugarSyncs webbalbum är bedrövligt tråkigt. Däremot är det bra för att dela mappar och filer etc.
Jag tycker det verkar vettigt att hålla isär funktionerna. En lösning för backup, en annan för presentation. Behoven, urvalen etc är ju olika så varför blanda ihop dem? Det ena utesluter ju inte det andra.
Men det är ju hur jag resonerar.
drjoshua
Aktiv medlem
Uppdatering:
Jag köpte mig ett SmugMug-konto med tillhörande SmugVault. Riktigt bra och flexibelt webbgalleri de har. Säkert inte annorlunda än någon annans men jag gillar det.
Precis som i Lightroom så finns möjligheten att skapa "Smarta gallerier" baserat på keywords eller andra parametrar. Så i princip kan man skicka upp rubbet i ett (kanske dolt) galleri och sedan skapa smarta galleri och plocka ihop nya baserat på nyckelord etc.
Med SmugVault får man möjligheten att visa RAW-filer i vilket galleri som helst. Bilderna konverteras automatiskt (originalen ligger kvar) till JPG-filer för visning och nedladdning. Kanske bra för dem som inte vill att vem som helst ska kunna ladda ned RAW-filerna.
Ska hårdtesta detta framöver. Registreringen var llite krånglig men det gick till slut.
Jag köpte mig ett SmugMug-konto med tillhörande SmugVault. Riktigt bra och flexibelt webbgalleri de har. Säkert inte annorlunda än någon annans men jag gillar det.
Precis som i Lightroom så finns möjligheten att skapa "Smarta gallerier" baserat på keywords eller andra parametrar. Så i princip kan man skicka upp rubbet i ett (kanske dolt) galleri och sedan skapa smarta galleri och plocka ihop nya baserat på nyckelord etc.
Med SmugVault får man möjligheten att visa RAW-filer i vilket galleri som helst. Bilderna konverteras automatiskt (originalen ligger kvar) till JPG-filer för visning och nedladdning. Kanske bra för dem som inte vill att vem som helst ska kunna ladda ned RAW-filerna.
Ska hårdtesta detta framöver. Registreringen var llite krånglig men det gick till slut.
drjoshua
Aktiv medlem
Uppdatering 2:
Jag trodde att det gick att publicera gallerier med RAW-filer med de inställningar och beskärningar jag gjort. Det går (naturligtvis?) inte. RAW-filerna laddas snyggt upp alltid men ser ut som de gjorde innan justeringar lagts till dem. Men, a la bonheur, man KAN använda SmugMug för att backa upp RAW-filerna och även skapa gallerier av dem.
Kanske ett bra sätt att skicka sina filer till någon annan som laddar ner RAW-filerna och fortsätter bildbehandlingen på sin dator. Justeringarna följer ju med om man sparat i DNG-format.
Som galleri betraktat så tycker jag att de har flera trevliga funktioner med smarta gallerier, sökord och olika teman och utseende.
Bra att det är obegränsat utrymme för JPG-filer.
Amazon (som lagrar RAW-filerna) tar betalt per GB.
Jag trodde att det gick att publicera gallerier med RAW-filer med de inställningar och beskärningar jag gjort. Det går (naturligtvis?) inte. RAW-filerna laddas snyggt upp alltid men ser ut som de gjorde innan justeringar lagts till dem. Men, a la bonheur, man KAN använda SmugMug för att backa upp RAW-filerna och även skapa gallerier av dem.
Kanske ett bra sätt att skicka sina filer till någon annan som laddar ner RAW-filerna och fortsätter bildbehandlingen på sin dator. Justeringarna följer ju med om man sparat i DNG-format.
Som galleri betraktat så tycker jag att de har flera trevliga funktioner med smarta gallerier, sökord och olika teman och utseende.
Bra att det är obegränsat utrymme för JPG-filer.
Amazon (som lagrar RAW-filerna) tar betalt per GB.