Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

lightroom - skarp förhandsvisning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Definiera "ser suddiga ut".

Antagligen beror det på att du TYCKER att detaljkontrasten blir för låg i den nerskalade bilden - och detta är fullt naturligt. Adobe kan inte förutsäga allas individuella tycke&smak ang skärpning - så de applicerar bara en viss procent (beroende på vilken skalprocent du tilttar i) av din inställda skärpningsmängd i "preview".

Prova att ta en bild och öka kontrasten ganska kraftigt. Öka inte skärpningen. Titta sedan på den nerskalade preview-bilden och se vilken skillnad detta gjort.

Men eftersom skärpa inte är samma sak som kontrast (och du jämför i två olika skalor) blir det lite svårt. Du kan aldrig se om en bild är riktigt skarp om du tittar på en nerskalad version - det är helt enkelt en fysisk omöjlighet. Det du däremot KAN se är hur mycket bilden innehåller i mellanfrekvenskontraster - det som är "mitt-i-mellan" skärpa och global kontrast.
 
Definiera "ser suddiga ut".

Antagligen beror det på att du TYCKER att detaljkontrasten blir för låg i den nerskalade bilden - och detta är fullt naturligt. Adobe kan inte förutsäga allas individuella tycke&smak ang skärpning - så de applicerar bara en viss procent (beroende på vilken skalprocent du tilttar i) av din inställda skärpningsmängd i "preview".

Prova att ta en bild och öka kontrasten ganska kraftigt. Öka inte skärpningen. Titta sedan på den nerskalade preview-bilden och se vilken skillnad detta gjort.

Men eftersom skärpa inte är samma sak som kontrast (och du jämför i två olika skalor) blir det lite svårt. Du kan aldrig se om en bild är riktigt skarp om du tittar på en nerskalad version - det är helt enkelt en fysisk omöjlighet. Det du däremot KAN se är hur mycket bilden innehåller i mellanfrekvenskontraster - det som är "mitt-i-mellan" skärpa och global kontrast.

OK, om vi förenklar det så här då..

I LR2 såg bilderna skarpa ut, ofta skarpare än de faktiskt var. I LR3 raderar jag av misstag bilder för att de ser suddiga ut när de i verkligheten är skarpa i 100%. Det är ungefär som om de använder fel skalningsalgoritm vid nedskalningen.. Om du tar en högupplöst bild och skalar ner den med "Bicubic sharper" och jämför med någon av de andra skalningsalgoritmerna så ser man ungefär samma skillnad.
 
Man kan använda Lightrooms (åtminstone i 3:an) dubbelskärmsfönster som en magnifier. Man kör den i Loupe (jag har engelska versionen, men misstänker att den kallas lupp på svenska) och sätter 1:1. Luppen kommer följa var musen är i bilden, och till och med nere thumbnailsen funkar det. Grymt användbart, även för oss som bara sitter med en skärm funkar det bra då detta fönster lägger sig överst.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.